Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Kenties jotain Tämän kaltaista, 3 edelleen Manskua väli Nordenskiöldinkatu - Runeberginkatu, mutta 7 tuon edellisen ehdotuksen mukaisesti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

Mielestäni valmistelu on tehty osin puutteellisesti ja huomioimatta eräitä tärkeitä seikkoja. Olisi paikallaan, että lautakunta kiinnittäisi niiihin huomiota ja pyytäisi ennen päätöksen tekemistä vielä lisäselvityksiä.

Suurin ongelma liittyy Länsi-Pasilan keskustayhteyksiin. Ne ovat tällä hetkellä suoran Mannerheimintietä kulkevan raitiolinjan 7 varassa. HKL kuitenkin esittää, että linja 7 kiertäisi tulevaisuudessa Runeberginkadun ja Kampin kautta, jolloin matka-aika Länsi-Pasilasta keskustaan kasvaa 14 minuutista 21 minuuttiin! Tämä heikentää merkittävästi länsipasilalaisten joukkoliikennepalvelua. Myös Pasila Seura ry on lähettänyt asiasta lautakunnalle kirjeen. Kuitenkaan kirjettä ei ole mitenkään otettu valmistelussa huomioon.

Esityslistateksti ei ylipäätään millään tavalla mainitse Pasilan joukkoliikenneyhteyksien heikkenemistä. Siinä kyllä luetellaan sivukaupalla muutosvaikutuksia sellaisilla alueilla, joilla palvelu HKL:n ehdotuksessa eli vaihtoehdossa B paranee. Sen sijaan Pasilan, Alppilan ja Kallion alueiden muutoksia, jotka ovat pääosin negatiivisia, ei käsitellä esityslistassa lainkaan. Onko kyse jopa virkamiesten tarkoitushakuisuudesta?

Pasilan kannalta tarjotuista vaihtoehdoista ve A on paras. Siinä nopea keskustayhteys Länsi-Pasilasta säilyy. On aivan turhaa puhua tässä yhteydessä jostain alueen laidalla kulkevasta bussista 23, jonka vuoroväli ruuhka-aikaan on kaksinkertainen ratikkaan nähden. Vielä mielettömämpää olisi puhua junasta. Ensin satojen metrien kävelymatka tuulisen ja sään armoilla olevan sillan yli, sitten kaivautuminen alas junalaiturille, sitten (sinänsä nopea) junamatka jonnekin Kaisaniemen tai Töölönlahden perukoille ja taas satojen metrien kävelymatka määränpäähän.

Alppilan ja Kallion kannalta vaihtoehto A on myös paras. Keskustayhteyteen sillä ei ole vaikutusta, koska nuo matkat tehdään Hakaniemen kautta. Sen sijaan linjan 3 vieminen Kamppiin parantaa yhteyksiä Alppilasta ja Kalliosta sinne ja säilyttää poikittaisyhteyden Kalliosta Töölöön.

Vaihtoehdossa A nähty hankaluus rautatieaseman pysäkin kanssa on voimakkaasti liioiteltu. Joutuuhan matkustaja joka tapauksessa tarkistamaan, minkä linjan vaunuun on astumassa. Samalla vaivalla hän voi katsoa vaunun määränpäätekstistä, ollaanko menossa Kallion vai Kauppatorin suuntaan. On suorastaan uskomatonta, että yhden ainoan raitiovaunupysäkin tiedotushaasteen vuoksi kokonaisen kaupunginosan, Länsi-Pasilan, keskustayhteyksiä pitäisi heikentää näinkin rajusti.

Ennen päätöksen tekemistä tulisi vielä selvittää myös sellainen vaihtoehto, jossa linjat 3 ja 7 jäisivät ennalleen ja Kampin läpi johdettaisiin joku muu linja, esimerkiksi Kauppatorille päättyvä linja 1 tai linja 9 Rautatieasemalta. Tämä parantaisi palvelua, ja vaikka kustannukset nousisivat, nousisivat samalla myös lipputulot.

Mielestäni olisi nyt paikallaan, että lautakunta palauttaisi asian uudelleen valmisteltavaksi ja antaisi ohjeeksi, että

- Länsi-Pasilan keskustayhteyksiin on kiinnitettävä huomiota
- annettu palaute, ainakin asukasjärjestöjen kirjeet, on jaettava lautakunnan jäsenille ja niihin on otettava esityslistatekstissä kantaa
- on tutkittava sellainen vaihtoehto, jossa linjat 3 ja 7 jäävät ennalleen ja Kamppiin viedään joku muu raitiolinja, esim. linja 1 tai 9

Katsotaan nyt, miten käy. Ainakin HS:stä päätellen asia ei ole lautakunnan jäsenille ihan yksinkertainen. Hyvä niin, sillä ratikkareittien kanssa ei voida kikkailla samalla tavalla kuin nyt vaikkapa idän liityntälinjojen kanssa. Siellähän tehtiin ensin raju, ilmeisen huonosti valmisteltu remontti, jota sitten on paikkailtu ties kuinka monta kertaa. Ratikkareitit sen sijaan ovat perinteikkäästi aika kiinteitä, joten kerran tehtyä muutosta ei hevin korjata. Siksi muutos onkin syytä valmistella oikein huolellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

Vielä mielettömämpää olisi puhua junasta. Ensin satojen metrien kävelymatka tuulisen ja sään armoilla olevan sillan yli, sitten kaivautuminen alas junalaiturille, sitten (sinänsä nopea) junamatka jonnekin Kaisaniemen tai Töölönlahden perukoille ja taas satojen metrien kävelymatka määränpäähän.
Eipäs nyt sentään dramatisoida asioita. Se nyt on vaan kyse ihan puhtaasta sattumasta, mikä juna osuu kohdalle matkustettaessa Pasilasta Helsinkiin. Toki siinä on suuri ero ainakin Helsingin asemalle saavuttaessa, sattuuko kohdalle H-, R- tai Z-juna vaiko A-, I- tai M-juna, jolloin on suuri ero kävelymatkan pituudessa laiturilta Helsingin asemahallin uumeniin. Länsi-Pasilan asukkaiden kannalta on tietysti harmillista, että Helsingin aseman katoksen alle (ja lähimmäksi asemahallia) ajavat H-, R- ja Z-junat kulkevat heistä katsoen melkein kaukaisimmilla mahdollisilla raiteilla.

Ehkä jonain päivänä mahdollisimman moni joukkoliikenteen - ja miksei myös auton - käyttäjistä ajattelee, että kävely on ihan terveellistä hyötyliikuntaa. Tällöin pienen kävelymatkan ei pitäisi olla liian ylivoimainen suoritus suurimmalle osalle ihmisistä.

Toki toivon itsekin, että Helsingin raitiotieverkon keskinopeus nousisi nykyisestä, jolloin raitiovaunu olisi nykyistä parempi vaihtoehto kulkuvälineeksi Helsingin keskustan ja Pasilan välillä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

339-DF:n viestistä kuultaa tuikitavallinen painostusryhmien asenne. Jos päätös ei ole länsipasilalaisille mieleinen = heitä ei ole kuultu. Ei se näin mene.

Lautakunnan väki on ihan tolkkua porukkaa ja osaa ajatella itsekin. Kampin raitiolinjan valinnassa on hyviä ja huonoja puolia. He joutuvat nämä puntaroimaan.

Ihan yhtä mieletön on Töölö-seuran pj:n HS:ssa esittämä ajatus, että kolmosen täytyy säilyä Töölössä, koska "sieltä on väki tottunut matkustamaan vaihdotta Kauppatorille". Ehkä kontulaisillekin on syytä järjestää samanlainen yhteys, ihan tasa-arvomielessä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

339-DF:n viestistä kuultaa tuikitavallinen painostusryhmien asenne. Jos päätös ei ole länsipasilalaisille mieleinen = heitä ei ole kuultu. Ei se näin mene.

Miten se sitten menee? Kertoisitko, miten Länsi-Pasilan asia on otettu huomioon? Ja miksi jlk:n esityslistassa on listattu sivukaupalla mitättömiä muutoksia, mutta ei puolella sanallakaan mainittu, mitä seiskan siirto Töölön-Kampin alueelle merkitsee sen pääasiallisen palvelualueen, eli Pasilan, matkojen kannalta?

Olisi huolellisen valmistelun ja hyvän hallintotavan mukaista, että esityslistaan kirjotettaisiin vaikkapa, että "yhteydet linjalla 7 Länsi-Pasilasta keskustaan hidastuvat, matka-aika kasvaa 50%". Lautakunta voisi silloin tehdä päätöksen heille annettujen tietojen perusteella, on se päätös sitten millainen hyvänsä.

Vaikka siellä lautakunnassa toivottavasti "ihan tolkkua" porukkaa istuukin, niin he ovat kuitenkin maallikoita, eivätkä voi tuntea koko kaupungin kaikkia linjoja ja niihin liittyviä kommervenkkejä, vaan tarvitsevat päätöksenteon tueksi virkamiesten valmistelun ja pohjatiedot. Tässä kohdassa vaan tuo valmistelu on puutteellinen ja osa pohjatiedoista on jätetty, asukasyhdistyksen muistutuksesta huolimatta, kertomatta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Vaihtoehdossa A nähty hankaluus rautatieaseman pysäkin kanssa on voimakkaasti liioiteltu. Joutuuhan matkustaja joka tapauksessa tarkistamaan, minkä linjan vaunuun on astumassa. Samalla vaivalla hän voi katsoa vaunun määränpäätekstistä, ollaanko menossa Kallion vai Kauppatorin suuntaan. On suorastaan uskomatonta, että yhden ainoan raitiovaunupysäkin tiedotushaasteen vuoksi kokonaisen kaupunginosan, Länsi-Pasilan, keskustayhteyksiä pitäisi heikentää näinkin rajusti.

Kokemuksesta voin sanoa matkustajien olevan varsin "sokeita" kaikenlaisille määränpääteksteille yms. ja olen tuon tuostakin joutunut kuljettajana tilanteeseen, että matkustaja on oikeasti ihan eri paikkaan menevän liikennevälineen kyydissä kuin oli aikonut. Esimerkiksi ollessani linjalla h15A minulta tullaan säännöllisesti kysymään viimeistään jossain Mechelininkadulla, että "mihin tämä bussi menee?" tai että "eiks menekään Hakuninmaalle?", kun ovat luulleet hyppäävän linjan h43 bussin kyytiin Elielinaukiolta, joka lähtee samalta laiturilta. Tämä siis vaikka linjakilvissäni on aina oikea "15A Länsiterminaali"-teksti.

Itse pidän huonona ja sekavuutta lisäävänä ratkaisuna sitä, että samalta pysäkkialueelta menisi saman linjan raitiovaunu useampaan eri suuntaan (vaikka olisi määränpäätekstit). Meistä joukkoliikenteen asiantuntijoista se voi vaikuttaa merkityksettömältä ongelmalta, mutta tavallisen matkustajan silmin se on sekavaa ja tulisi varmasti aiheuttamaan väärään kulkuneuvoon nousemista. Uskokaa nyt vain käytännön liikenneasiantuntijoiden eli em. raitiovaununkuljettajien kommentteja. He joutuvat kohtaamaan kaiken tämän käytännössä.

Harmi, ettei Simonkadulta voisi kääntyä vasemmalle Mannerheimintielle ja edelleen sitten vaikkapa Aleksille.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

Kokemuksesta voin sanoa matkustajien olevan varsin "sokeita" kaikenlaisille määränpääteksteille yms. ja olen tuon tuostakin joutunut kuljettajana tilanteeseen, että matkustaja on oikeasti ihan eri paikkaan menevän liikennevälineen kyydissä kuin oli aikonut.

En yhtään epäile, etteikö tuo olisi totta. Kyllä ratikkamatkustajatkin yrittävät jopa hiomavaunun kyytiin ;)

Kuitenkin olen sitä mieltä, ettei yhden ongelmapysäkin olemassaolo saa estää kokonaisen kaupunginosan hyvää palvelua. Jos seiskaa ei voi viedä Kamppiin Pasilan-yhteyksien heikkenemisen vuoksi, ja jos kolmosta ei voi viedä tuon pysäkkiongelman vuoksi, niin sitten täytyy selvittää joku kolmas vaihtoehto, jolla Kamppiin saadaan raitioliikennettä heikentämättä olemassaolevia palveluita. On itse asiassa aika outoa, ettei HKL:llä ole viitsitty tällaista selvitystä tehdä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ehkä jonain päivänä mahdollisimman moni joukkoliikenteen - ja miksei myös auton - käyttäjistä ajattelee, että kävely on ihan terveellistä hyötyliikuntaa. Tällöin pienen kävelymatkan ei pitäisi olla liian ylivoimainen suoritus suurimmalle osalle ihmisistä.

Voi olla. Mutta ei hyvää joukkoliikennettä voi suunnitella sillä periaatteella, että yhtäkkiä pidennetään ihmisten kävelymatkoja pysäkille sadoilla metreillä ja käsketään vielä kävelemään tuulisen sillan yli. Ja sitten todetaan, että kävelkää nyt vaan mutisematta, se on niin terveellistä :)
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kuitenkin olen sitä mieltä, ettei yhden ongelmapysäkin olemassaolo saa estää kokonaisen kaupunginosan hyvää palvelua.
Jos tuo pysäkkialue saattaisiin jollain järjestelyllä niin toimivaksi, että erehtymisen mahdollisuus oleellisesti pienenisi niin mikä ettei, mutta jos kaksi raitiovaunua, joissa on sama linjatunnus tulee samalle pysäkille, niin sekaannuksen vaara on todellinen. Minusta se toisaalta heikentää myös palvelua.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Väännän DF:lle rautalangasta: linjamuutokset heikentävät yleensä aina jonkun palvelua. Jos lähdetään siitä, että mitään ei saa muuttaa sillä perusteella että jossakin palvelu heikkenee, ollaan suossa. Se ei ole demokratiaa vaan pienen vähemmistön diktatuuria.

Ymmärtäisin vastustuksesi, jos Länsi-Pasilan linjaa 7 oltaisiin lakkauttamassa.

Eräs seikka muuten joka on unohtunut tässä kalabaliikissa on linjan 18 siirto Arkadiankadulle. Se sisältyy vain vaihtoehtoihin A ja B. Munkkivuorelaisten mielipide olisi hyvä ottaa huomioon, jos kerran länsipasilalaiset saavat huutaa itselleen mieleiset linjat. Arkadiankadun reitti nopeuttaisi tukkoista linjaa 18 melkoisesti.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Väännän DF:lle rautalangasta: linjamuutokset heikentävät yleensä aina jonkun palvelua.

Kiitos yrityksestä. Valitettavasti se epäonnistui. En edelleenkään ymmärrä kantaasi.

Ilmeisesti luulet, että asun Länsi-Pasilassa, tai minulla olisi jotenkin muuten oma lehmä ojassa. Ei ole. En juuri koskaan käytä seiskaa. Jos ajattelen vain itseäni, niin tuo ve B on minulle parempi, sillä minä tulen käyttämään Kampin rataa siten, että tulen täältä Munkkiniemestä nelosella Oopperalle ja vaihdan siinä Kamppiin menevälle linjalle. 7 kulkee tiheämmin kuin 3, joten se olisi siksi parempi. Mutta kun näissä asioissa ei voi ajatella aina vain itseään.

Lisäksi Sinulla menee iloisesti sekaisin kaksi aivan eri asiaa. Se, että jonkun alueen yhteyksiä ollaan heikentämässä on yksi juttu. Ja toinen juttu on sitten se, mitä eväitä lautakunnan jäsenille annetaan päätöksentekoon.

Tämä Pasila-esimerkki on hälyttävä siksi, että lautakunnalle ei lainkaan kerrota, mitä vaikutuksia sillä päätöksellä oikeasti on, jonka virkamiehet heiltä Kamppi-asiassa haluavat. Jos virkamiehet reilusti kertoisivat, että juu, päättäkää ve B:n mukaan ja huonontakaa samalla Pasilan yhteyksiä, ja lautakunta sitten sanoisi, että juu, juuri niin me teemme, kävelkööt sinne juna-asemalle tai kärsikööt nahoissaan 50% pidemmän matka-ajan ratikalla, niin sitten kaikki olisi periaatteessa kunnossa. Pasilan alueen yhteydet heikkenisivät, mutta lautakunta ymmärtäisi mitä tuli tehtyä. Nyt olen huolissani ensisijaisesti siitä, että yhteydet saattavat heiketä siksi, että virkamiesvalmistelu on tarkoitushakuista. Lautakunta pohtii valmisteluasiakirjojensa perusteella parin korttelinvälin ratikkayhteyttä eikä välttämättä tiedosta, että sillä on heijastusvaikutuksia Pasilaan, Alppilaan ja Kallioon.

Kun sanot, että linjamuutos heikentää aina jonkun palvelua, niin tuo on kyllä aika erikoinen väite. Eikös asioita kuitenkin pitäisi pyrkiä muuttamaan parempaan suuntaan? Muutoksenhan pitäisi olla parannus, ei heikennys. Siis ihan yleisellä tasolla. Toivottavasti tuolla asenteella varustettua henkilöä ei ainakaan päästetä mitään tällaisia asioita suunnittelemaan. Eli väitätkö ihan tosissasi, että Kampin raitiotien avaamisen on välttämättä heikennettävä joidenkin helsinkiläisten ratikkapalveluita? Huh huh mitä ajatuksia.

Väännänpä minäkin Sinulle rautalangasta: bussi 77 kulkee Rautatientorilta Hämeentietä ja Lahden moottoritietä suoraan Jakomäkeen. Nopea ja tehokas yhteys. Mitä luulet jakomäkeläisten ajattelevan, jos HKL toisi lautakuntaan päätettäväksi linjan 77 reittimuutoksen, jossa uusi reitti kulkisi Rautatientorilta Itäväylää Mellunmäkeen ja sieltä sitten lopulta Jakikseen? Liitteenä olisi sivukaupalla kaavioita, jotka kertoisivat Kulosaaren ja Itäkeskuksen parantuneista bussiyhteyksistä ja Kalasataman alueen monipuolisista yhteystarpeista. Sanallakaan ei mainittaisi sitä, että kas kummaa, Jakiksen yhteydet huononisivat siinä samalla reippaasti. Olisiko se reilua? Tässä on kyse ihan samasta jutusta. Valmistelusta jätetään tarkoituksellisesti pois tiettyjä asioita. Sellaista ei tule hyväksyä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Eräs seikka muuten joka on unohtunut tässä kalabaliikissa on linjan 18 siirto Arkadiankadulle. Se sisältyy vain vaihtoehtoihin A ja B. Munkkivuorelaisten mielipide olisi hyvä ottaa huomioon, jos kerran länsipasilalaiset saavat huutaa itselleen mieleiset linjat. Arkadiankadun reitti nopeuttaisi tukkoista linjaa 18 melkoisesti.

Sen nyt voisi siirtää sinne jo huomispäivänä, ja pitäisikin siirtää. Ei sillä ole mitään tekemistä ratikka-asian kanssa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

339-DF ja Antero ovat siinä oikeassa, että vaihtoehdossa B raitioyhteys Länsi-Pasilan alueelta Lasipalatsille hidastuisi useammalla minuutilla. Kysymys kuitenkin kuuluu, minkä verran tuollaisia matkoja edes nykyään tehdään seiskalla. Itse olen huomannut, että Pasilasta tulijat jäävät suureksi osaksi pois vaunusta alkaen Kelan pysäkistä Töölössä. Keskustan päähän tultaessa seiskan matkustajat ovat aika tehokkaasti vaihtuneet.

Vaihtoehdot B ja C toisivat myös uudenlaisen vaihdottoman yhteyden Pasilan alueelta Runeberginkadun alueelle, Kauppakorkeakouluille sekä Kamppiin. Ei kaikki muutos sentään negatiivista ole, vaikka matka Länsi-Pasila - keskusta joillakin minuuteilla hidastuisikin.

Uuden järjestelyn on tarkoitus olla voimassa alkaen 1.1.2009. Siihen mennessä en oikein keksi mitään ratkaisua siihen, miten Kaivokadun pysäkin ongelmat olisi kestävällä tavalla ratkaistu vaihtoehdon A suhteen. Muutenhan A olisi itsestäänselvänä "se ainoa oikea". Kilvitys ei ole mikään ratkaisu niin kauan kun kolmosten ydinkalusto on NrI-sarja. Kakkoset on sidottu neloselle sekä 6 / 8 -yhdistelmälle. Varioiden tulevaisuudesta ei voi sanoa mitään. Ei niitä kolmosen jok'ikiseen vuoroon kuitenkaan ole tulossa. Ja Livan sekoillessa kilvet näyttävät mitä sattuu määränpäitä. Anteron ehdottamaan kahden peräkkäisen pysäkin malliin en usko tämän vuosikymmenen helsinkiläisessä raitioliikenneympäristössä. Useiden kehittämistoimenpiteiden jälkeen pitkän prosessin seurauksena sekin toki voisi olla yksi ratkaisu, mutta 1.1.2009 mennessä sellainen ei Helsingissä ole totta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

339-DF on täysin oikealla asialla vaatiessaan kaikkien faktojen tuomista esille valmisteluun. Henkilökohtainen mielipiteeni ei kuitenkaan ole länsipasilalaisten puolella.

Pasilasta pääsee suoraan keskustaan kaikilla mahdollisilla junilla. Raitioliikenteen on turha matkia junaa, vaan se palvelee melkeinpä paremmin tarjoamalla juuri vaihtoehtoisia yhteyksiä, joita Rattivaunu esittelikin. Eikä sitä Pasilan tuulista siltaa tarvitse kaatosateessa kävellen ylittää, sillä ratikat kulkevat Länsi-Pasilassa myös toiseenkin suuntaan ja toimivat liityntäliikenteenä Pasilan asemalle. Tätä moni matkustaja harrastaakin.

Länsi-Pasilassa asuvat näyttäisivät käyttävän melko vähän vaatimaansa suoraan ratikkayhteyttä keskustaan. Ratikkamatkat sieltä kohdistuvat Töölön tienoille tai Vallilaan päin. Keskustareissuihin käytetäänkin sitten jo mieluummin junaa. Ylipäätänsä matkustajamäärät Länsi-Pasilassa ovat etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella suhteessa pieniä ja vastaavat ykköslinjan Käpylän osuutta. Töölössä sen sijaan riittää tulijaa ja menijää aamusta iltaan useampaankin suuntaan, joten kaksi linjaa Runeberginkadun kautta ei olisi yhtään liioiteltua.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tuli muuten mieleeni eräs idea, mutta siinä vähän sohaistaisiin "pyhää asiaa".

Kampin ratikkan vaihtoehto A on siis huono Kaivokadun pysäkkien takia, koska saman linjatunnuksen omaavat raitiolinjat ajaisivat samojen pysäkkialueiden suuntaan kahteen kertaan, kuten varmasti on tullut tässä ketjussa selväksi. Mutta mitäs, jos niillä ei olisikaan samaan linjatunnusta?

Vaihtoehtoni:
1. Ajettaisiin raitiolinjaa 3 edelleen kiertolinjana kuten nykyäänkin, mutta sillä erotuksella, että linjat olisi jaettu kahteen erilliseen linjaan. Tunnuksina voisivat olla edelleenkin nykyiset 3B ja 3T, mutta niitä ajettaisiin siten, että 3B ajaisi kumpaankin suuntaan reitillä Kaivopuisto-Eira-Freda-Bulev.-Kaivokatu-Kaisaniemi-Hakaniemi-Kallio-Alppila-Eläintarha ja olisi siten tunnuksensa mukaisesti 3 B eli Berghäll (=Kallio). Linja 3T (Tölö) puolestaan ajaisi molempiin suuntiin tuota nykyisten kolmosten toista puolikasta, eli: Eläintarha-Nordensköldinkatu-Mansku-Runeberginkatua Töölön kautta ja edelleen Kampin kautta Simonkadulle. Sitten vain Kaivokadun kautta Mikonkadulle ja edelleen Aleksille ja Kauppatorille. Päätepysäkki Kaivopuistossa.
Ja kas; Kaivokadun ongelmapysäkkillä ei olisi em. ongelmia, sillä tässä vaihtoehdossa, jossa 3B ja 3T muodostavat "omat linjansa" ja niillä on helposti erottuvat ja täysin erilaiset linjatunnukset juuri tällä kriittisellä osuudella. Ainakin virheen mahdollisuus pienenisi selvästi.

Toki kalustonkierto ja kuljettajien työrupeamat voitaisiin toteuttaa ihan nykyisen kiertolinjan malliin eli Eläintarhassa ja Kaivopuistossa LIVA vaihtaisi linjakilvet huomaamattomasti.

2.Vielä radikaalimpi mahdollisuus olisi mielestäni niin, että nykyiset 3B ja 3T, ajettaisiin em. ehdotukseni tapaan, mutta niiden linjatunnukset olisi vaihdettu vaikkapa niin, että tuo "Kallion Kolmonen" (3B) olisi pelkkä 3 ja "Töölön Kolmonen" olisi puolestaan raitiolinja 5, jolloin se hieman jopa seurailisi legendaarisen ex-vitosen jalanjälkiä. Tällöin nimenomaan tuo 5 olisi se Kampin ja myöskin Mikonkadun rataa käyttävä raitiolinja. Aivan kuten ylemmässä ehdotuksessani se olisi 3T.

Linjat 7A/B jäisivät tässä vaihtoehdossa nykyisilleen, eikä erillistä kolmosten yölinjaakaan (3N) tarvitsisi perustaa. Myöskin näiden kolmosten uusien tunnusversioiden liikennöintiajat vastaisivat aivan nykyisiä yöliikennettä (myös Kamppiin) myöten.

Arkadiankadun rataosuuden ratikkaliikenteen lakkauttamisen menetystä korvaisi reittimuutos linjalla h18, Postikadun ja Arkadiankadun kautta, joka itseasiassa palauttaisi sen parin vuosikymmenen takaiselle reitilleen.

Mutta onkohan oikein soveliasta puhua tällaisista asioista legendaarisen 3B/T-kiertolinjan merkkipäivinä? Vai voisiko ajatella tällaisiakin ratkaisuja?

Oheessa ideani hätäisinä kyhäelmä-havainnekuvina:
 

Liitetiedostot

  • Kamppi_A.2.jpg
    Kamppi_A.2.jpg
    145.7 KB · Lukukerrat: 575
  • Kamppi_A.1.jpg
    Kamppi_A.1.jpg
    146.3 KB · Lukukerrat: 366
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös