Vs: Kampin ratikkalinja
Väännän DF:lle rautalangasta: linjamuutokset heikentävät yleensä aina jonkun palvelua.
Kiitos yrityksestä. Valitettavasti se epäonnistui. En edelleenkään ymmärrä kantaasi.
Ilmeisesti luulet, että asun Länsi-Pasilassa, tai minulla olisi jotenkin muuten oma lehmä ojassa. Ei ole. En juuri koskaan käytä seiskaa. Jos ajattelen vain itseäni, niin tuo ve B on minulle parempi, sillä minä tulen käyttämään Kampin rataa siten, että tulen täältä Munkkiniemestä nelosella Oopperalle ja vaihdan siinä Kamppiin menevälle linjalle. 7 kulkee tiheämmin kuin 3, joten se olisi siksi parempi. Mutta kun näissä asioissa ei voi ajatella aina vain itseään.
Lisäksi Sinulla menee iloisesti sekaisin kaksi aivan eri asiaa. Se, että jonkun alueen yhteyksiä ollaan heikentämässä on yksi juttu. Ja toinen juttu on sitten se, mitä eväitä lautakunnan jäsenille annetaan päätöksentekoon.
Tämä Pasila-esimerkki on hälyttävä siksi, että lautakunnalle ei lainkaan kerrota, mitä vaikutuksia sillä päätöksellä oikeasti on, jonka virkamiehet heiltä Kamppi-asiassa haluavat. Jos virkamiehet reilusti kertoisivat, että juu, päättäkää ve B:n mukaan ja huonontakaa samalla Pasilan yhteyksiä, ja lautakunta sitten sanoisi, että juu, juuri niin me teemme, kävelkööt sinne juna-asemalle tai kärsikööt nahoissaan 50% pidemmän matka-ajan ratikalla, niin sitten kaikki olisi periaatteessa kunnossa. Pasilan alueen yhteydet heikkenisivät, mutta lautakunta ymmärtäisi mitä tuli tehtyä. Nyt olen huolissani ensisijaisesti siitä, että yhteydet saattavat heiketä siksi, että virkamiesvalmistelu on tarkoitushakuista. Lautakunta pohtii valmisteluasiakirjojensa perusteella parin korttelinvälin ratikkayhteyttä eikä välttämättä tiedosta, että sillä on heijastusvaikutuksia Pasilaan, Alppilaan ja Kallioon.
Kun sanot, että linjamuutos heikentää aina jonkun palvelua, niin tuo on kyllä aika erikoinen väite. Eikös asioita kuitenkin pitäisi pyrkiä muuttamaan parempaan suuntaan? Muutoksenhan pitäisi olla parannus, ei heikennys. Siis ihan yleisellä tasolla. Toivottavasti tuolla asenteella varustettua henkilöä ei ainakaan päästetä mitään tällaisia asioita suunnittelemaan. Eli väitätkö ihan tosissasi, että Kampin raitiotien avaamisen on välttämättä heikennettävä joidenkin helsinkiläisten ratikkapalveluita? Huh huh mitä ajatuksia.
Väännänpä minäkin Sinulle rautalangasta: bussi 77 kulkee Rautatientorilta Hämeentietä ja Lahden moottoritietä suoraan Jakomäkeen. Nopea ja tehokas yhteys. Mitä luulet jakomäkeläisten ajattelevan, jos HKL toisi lautakuntaan päätettäväksi linjan 77 reittimuutoksen, jossa uusi reitti kulkisi Rautatientorilta Itäväylää Mellunmäkeen ja sieltä sitten lopulta Jakikseen? Liitteenä olisi sivukaupalla kaavioita, jotka kertoisivat Kulosaaren ja Itäkeskuksen parantuneista bussiyhteyksistä ja Kalasataman alueen monipuolisista yhteystarpeista. Sanallakaan ei mainittaisi sitä, että kas kummaa, Jakiksen yhteydet huononisivat siinä samalla reippaasti. Olisiko se reilua? Tässä on kyse ihan samasta jutusta. Valmistelusta jätetään tarkoituksellisesti pois tiettyjä asioita. Sellaista ei tule hyväksyä.