Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Kun sanot, että linjamuutos heikentää aina jonkun palvelua, niin tuo on kyllä aika erikoinen väite. Eikös asioita kuitenkin pitäisi pyrkiä muuttamaan parempaan suuntaan?

Aina jos muutos ei ole pelkkä liikenteen lisääminen, se myös heikentää jonkun palveluita. Niin tekee väistämättä Kampin ratikkakin, jos Kamppiin ei perusteta liikennöimään aivan uutta linjaa. Oleellista on, että kokonaisuutena palvelu paranee enemmän kuin huononee (eli yleistettyjen matka-aikojen kokonaissumma pienenee).

Kampin ratikkalinja on nykymuodossaan mielestäni vähän ongelmallinen: Runeberginkadulta on jo hyvät bussiyhteydet Kamppiin, joten ratikka ei paranna yhteyksiä merkittävästi. Sen sijaan Runeberginkadun yhteydet Rautatieaseman alueelle hidastuvat, jos Runskille ei jätetä sekä kolmosta että seiskaa. Kampin ratikkalinjan tärkein merkitys on mielestäni sen avaamat jatkomahdollisuudet niin Jätkäsaaren kuin Bulevardin suuntaan.

Jos otetaan lähtökohdaksi, että Runeberginkadulta ei tarvita "nopeaa" ratikkalinjaa Lasipalatsille Arkadiankatua pitkin, olisi kolmosen siirtäminen Kamppiin tietysti luonnollinen ratkaisu, jos Kaivokadulla ei olisi tätä pysäkkiongelmaa. Pysäkkiongelmaa voi yrittää ratkaista vaihtamalla linjatunnuksia kesken matkan, kuten vristo hienosti hahmotteli.

Lautakunnan kannanotoissakin tulee esiin kolmosen "pyhyys". Sen reittiin ei haluta koskea, vaikka se olisikin järkevää. Muuten Kaivokadun pysäkkiongelman voisi ratkaista esim. vaihtamalla kolmosten Eiran lenkin seiskoille: kolmoset olisivat ympyrälinja Kaivokatu - Mikonkatu - Senaatintori - Alppila - Töölö - Kaivokatu ja seiskat kahdeksikkolinja Aleksi - Kauppatori - Eira - Bulevardi - Kaivokatu - Sörnäinen - Pasila - Mannerheimintie - Aleksi.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Linjatunnuksen vaihtaminen kesken matkaa on ajatustasolla kovasti mielenkiintoinen ratkaisu. Noinhan menetellään mm. Oslon kehämetron linjoilla 4 ja 6. Vuosina 2002 - 2003 Göteborgin linjat 2 ja 6 olivat tosiasiassa yksi ja sama linja, mutta Brunnsparkenin kautta ei ollut perusteltua ajaa vain jommallakummalla tunnuksella "kaksi kertaa per kierros", joten päädyttiin malliin, jossa kilvet vaihtuivat Sahlgrenskan ja Linnéplatsenin välillä.

Tuon onnistumisen suhteen Helsingissä jo 1.1.2009 olen hieman pessimisti. Kuka takaa Livan oikutellessa, että kilvet vaihtuvat varmasti suunnitellulla tavalla? Mistä järjestetään kolmosille riittävä määrä sähköisillä kilvillä (ei nauha-) varustetut vaunut (8+8=16 vaunua), kun niitä on ollut työlästä järjestää edes linjoille 4, 4T, 6 ja 8?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mistä järjestetään kolmosille riittävä määrä sähköisillä kilvillä (ei nauha-) varustetut vaunut (8+8=16 vaunua), kun niitä on ollut työlästä järjestää edes linjoille 4, 4T, 6 ja 8?

Tarvittaessa sähköisten linjakilpien hankkiminen NrI:iin ei ole mikään valtava investointi.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tarvittaessa sähköisten linjakilpien hankkiminen NrI:iin ei ole mikään valtava investointi.
Eipä toki, mutta kun kalustovastaava on tavan takaa ilmoittanut, että niitä ei ykkösiin hankita, niin en julkisesti kehtaa pohjustaa visioitani 1.1.2009 tilanteeseen sen pohjalta, että niissä niitä silloin olisi...
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mitäs jos 3B/T ja 7A/B menis suoraan mannerheimintietä ja Töölön sunntaan pistettäisiin uusi 5 Kauppatori-Aleksanterinkatu-Rautatieasema-Kamppi-Töölö-Mannerheimintie-Kuusitie.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mitäs jos 3B/T ja 7A/B menis suoraan mannerheimintietä ja Töölön sunntaan pistettäisiin uusi 5 Kauppatori-Aleksanterinkatu-Rautatieasema-Kamppi-Töölö-Mannerheimintie-Kuusitie.


Tai Kauppatori-Kruununhaka-Rautatieasema-...?
Tällöin ykkönen voisi koukata Mikonkadun ja Aleksanterinkadun kautta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mitäs jos 3B/T ja 7A/B menis suoraan mannerheimintietä ja Töölön sunntaan pistettäisiin uusi 5 Kauppatori-Aleksanterinkatu-Rautatieasema-Kamppi-Töölö-Mannerheimintie-Kuusitie.

Kampin linja antaisi mahdollisuuden parantaa/kehittää nykyistä tarjontaa esimerkiksi:

- Yllä ehdotettu linja 5 ajaisi Kauppatorin sijaan Aleksilta Linjoille, jolloin saataisiin palautettua raitioliikenne Diakonissalaitoksen radalle.
tai
- Jatkettaisiin linjaa 1 reitille Käpylä-Senaatintori-Rautatieasema-Kamppi-Töölö-Kuusitie

Linjat 3 ja 7 voisivat jatkaa nykyisillä reiteillään (siis 3 Arkadiankatu-Runeberginkatu ja 7 Mannerheimintie).
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tässä hieman korjatut kartat:
 

Liitetiedostot

  • Kamppi_A.1.jpg
    Kamppi_A.1.jpg
    146.4 KB · Lukukerrat: 372
  • Kamppi_A.2.jpg
    Kamppi_A.2.jpg
    146.2 KB · Lukukerrat: 1,172
Vs: Kampin ratikkalinja

Resinan alimainen kartta on mielestäni paras, nykyinen linjasto.
Viitonen uutena mukaan, mutta terminaaliin asti. NGLI uusi turbolenssi aloittaa keväällä ja matkustamäärät jakautuvat useammalle päivävuorolle.

Näkisin kyllä, että viitonen ensi alkuun kulkisi kuusitien silmukkaan, mutta kyllä manskun ruuhkia ja Töölöläisten ja meilahden sairaala-alueen takia pitäisi pikaisesti aloittaa Topeliuksen kadun kiskotus ja viitosen reitin rakentaminen unohdettuun Munkkivuoreen ja ehkäpä eteenpäinkin Pitäjänmäen uusille asuntoalueille.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Toimisi kyllä, jos pysäkit olisivat vierekkäisiä, kuten Hakaniemessä, mutta peräkkäiset ei toimi.

Esimerkki: Ratikka A on pysähtyneenä Rautatieaseman pysäkillä, sillä ensimmäisellä. Takana tuleva ratikka B on menossa sille toiselle pysäkille, mutta ei voi avata ovia, ja päästää matkustajia pois, koska sen pysäkki on vielä edessäpäin, ja ratikka A estää kulun pysäkille.

Tuollainen systeemihän on tulossa Pasilan asemalle. Vähän veikkaan että ruuhka-aikoina sivuraiteen kautta edellisen vaunun ohittaminen voi olla hankalaa kun raiteen päällä on autoja messukeskukselle asti.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Entäs jos näin? Sama päivitetty siihen aiempaan postaukseen blogiini.

Kamppi_MH.jpg


Mikäli iso massa ei ylitä Rautatientorin "solmukohtaa", tarjoaisi tämä A:n kattavuuden ja hyvät puolet. Itse näkisin mielelläni T&B sekoilun kuolevan ja reittien selkeytyvän tällaisiksi jotka kuusivuotiaskin tajuaa. Kysymys onkin, että kuinka moni ylittää tuon solmukohdan ja kuinka moni matkustaa vain Pohjoisella tai Eteläisellä lenkillä? Mitä mieltä arvon foorumilaiset ovat?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

Tohon vaihtoehtoon A ja kolmosen tuplapysäkkiongelmaan vielä yksi vaihtoehto: Tasauspysäkeillä Eläintarhassa ja jossain Tehtaankadulla vaihdetaan linjanumero kolmosesta esim. kakkoseksi.

3:n reitti siten Eläintarha - Töölö - Kamppi - Rautatientori - Mikonkatu - Aleksi - Tehtaankatu, ja
2: Eläintarha - Alppila - Kallio - Hakaniemi - Rautatientori - Mannerheimintie - Bulevardi - Tehtaankatu.

Nostalgiasyistä tuota kolmosta voi toki kutsua 3T:ksi ja kakkosta 3B:ksi :) Tai sitten 3K niin kuin Kallio.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Entäs jos näin? Sama päivitetty siihen aiempaan postaukseen blogiini.

Kamppi_MH.jpg

Mielestäni tämä on oikein hyvä! Mietin itse eilen vastaavaa, mutta niin, että alalenkki kääntyisi Manskulta suoraan Aleksille. Hylkäsin sen päässäni, koska Lasipalatsi ja Rautatieasema jäävät kokonaan pois alalenkin reitiltä. En jostain syystä älynnyt tehdä siihen tuota lisälenkkiä steissin kautta, ja sillä varustettuna tuo näyttää nyt oikein hyvältä.

Erityistä plussaa siitä, että Kamppiin, Helsingin yöelämän sydämeen, on yöliikennettä. HKL:n vaihtoehdiossa B ja C sitä ei ole.

Kysyit, minkä verran keskustasolmun läpi meneviä yhteyksiä käytetään. Luulen, että HKL:llä ei ole siitä valmista tutkimustietoa olemassa mutta mistäs sitä tietää. Itse olen käyttänyt kolmosta tuon solmun kohdalla lähinnä niin, että olen tullut 3T:llä Kalliosta asemalle tai Stockalle. Tuntumani on, että vaunu tyhjenee aika tehokkaasti steissin kohdalla ja tilalle tulee uusia matkustajia. Olen oikein kiinnittänyt huomiota siihen siksi, että olen hämmästellyt kuinka harva kalliolainen kulkee Ylioppilastalon pysäkille asti, kun se kutienkin on mun mielestä ihan ydinkeskustaa. Loputkin Kallion suunnasta tulevat jäävät kyydistä Stockalla. Aina löytyy joku joka vaikka asuu Kalliossa ja käy töissä Bulevardilla, mutta ei niitä paljon ole.

Toisesta suunnasta väliltä Töölö-Kauppatori on olemassa ihan oikeaa tutkimustietoakin, tosin 22 vuotta vanhaa. Mutta kun Töölö ja Skatta ei alueina ole juurikaan muuttuneet tuossa ajassa niin veikkaan, että vanha tieto ei tässä tapauksessa ole vanhentunutta tietoa. Eli: vuoteen 1985 asti oli linja 5, Töölöntori - Lasipalatsi - Katajanokka. HKL halusi lakkauttaa sen ja korvata 3:n ja 4:n järjestelyillä (niin kuin ne nyt kulkevatkin). Siitä nousi Töölössä silloin iso poru, mutta HKL tutki ja todisti, että Töölöstä kulkevat jäivät (lähes) kaikki kyydistä Lasipalatsilla ja viimeistään Ylioppilastalolla, ja vastaavasti aniharva skattalainen matkusti Lasipalatsia pidemmäs Töölön suuntaan. Eli muutos ei oikeasti haitannut ketään. No, kun oli tutkittu niin porukin siitä laski ja muutos meni läpi.
 
Takaisin
Ylös