Vs: Kampin ratikkalinja
Aina jos muutos ei ole pelkkä liikenteen lisääminen, se myös heikentää jonkun palveluita. Niin tekee väistämättä Kampin ratikkakin, jos Kamppiin ei perusteta liikennöimään aivan uutta linjaa. Oleellista on, että kokonaisuutena palvelu paranee enemmän kuin huononee (eli yleistettyjen matka-aikojen kokonaissumma pienenee).
Kampin ratikkalinja on nykymuodossaan mielestäni vähän ongelmallinen: Runeberginkadulta on jo hyvät bussiyhteydet Kamppiin, joten ratikka ei paranna yhteyksiä merkittävästi. Sen sijaan Runeberginkadun yhteydet Rautatieaseman alueelle hidastuvat, jos Runskille ei jätetä sekä kolmosta että seiskaa. Kampin ratikkalinjan tärkein merkitys on mielestäni sen avaamat jatkomahdollisuudet niin Jätkäsaaren kuin Bulevardin suuntaan.
Jos otetaan lähtökohdaksi, että Runeberginkadulta ei tarvita "nopeaa" ratikkalinjaa Lasipalatsille Arkadiankatua pitkin, olisi kolmosen siirtäminen Kamppiin tietysti luonnollinen ratkaisu, jos Kaivokadulla ei olisi tätä pysäkkiongelmaa. Pysäkkiongelmaa voi yrittää ratkaista vaihtamalla linjatunnuksia kesken matkan, kuten vristo hienosti hahmotteli.
Lautakunnan kannanotoissakin tulee esiin kolmosen "pyhyys". Sen reittiin ei haluta koskea, vaikka se olisikin järkevää. Muuten Kaivokadun pysäkkiongelman voisi ratkaista esim. vaihtamalla kolmosten Eiran lenkin seiskoille: kolmoset olisivat ympyrälinja Kaivokatu - Mikonkatu - Senaatintori - Alppila - Töölö - Kaivokatu ja seiskat kahdeksikkolinja Aleksi - Kauppatori - Eira - Bulevardi - Kaivokatu - Sörnäinen - Pasila - Mannerheimintie - Aleksi.
Kun sanot, että linjamuutos heikentää aina jonkun palvelua, niin tuo on kyllä aika erikoinen väite. Eikös asioita kuitenkin pitäisi pyrkiä muuttamaan parempaan suuntaan?
Aina jos muutos ei ole pelkkä liikenteen lisääminen, se myös heikentää jonkun palveluita. Niin tekee väistämättä Kampin ratikkakin, jos Kamppiin ei perusteta liikennöimään aivan uutta linjaa. Oleellista on, että kokonaisuutena palvelu paranee enemmän kuin huononee (eli yleistettyjen matka-aikojen kokonaissumma pienenee).
Kampin ratikkalinja on nykymuodossaan mielestäni vähän ongelmallinen: Runeberginkadulta on jo hyvät bussiyhteydet Kamppiin, joten ratikka ei paranna yhteyksiä merkittävästi. Sen sijaan Runeberginkadun yhteydet Rautatieaseman alueelle hidastuvat, jos Runskille ei jätetä sekä kolmosta että seiskaa. Kampin ratikkalinjan tärkein merkitys on mielestäni sen avaamat jatkomahdollisuudet niin Jätkäsaaren kuin Bulevardin suuntaan.
Jos otetaan lähtökohdaksi, että Runeberginkadulta ei tarvita "nopeaa" ratikkalinjaa Lasipalatsille Arkadiankatua pitkin, olisi kolmosen siirtäminen Kamppiin tietysti luonnollinen ratkaisu, jos Kaivokadulla ei olisi tätä pysäkkiongelmaa. Pysäkkiongelmaa voi yrittää ratkaista vaihtamalla linjatunnuksia kesken matkan, kuten vristo hienosti hahmotteli.
Lautakunnan kannanotoissakin tulee esiin kolmosen "pyhyys". Sen reittiin ei haluta koskea, vaikka se olisikin järkevää. Muuten Kaivokadun pysäkkiongelman voisi ratkaista esim. vaihtamalla kolmosten Eiran lenkin seiskoille: kolmoset olisivat ympyrälinja Kaivokatu - Mikonkatu - Senaatintori - Alppila - Töölö - Kaivokatu ja seiskat kahdeksikkolinja Aleksi - Kauppatori - Eira - Bulevardi - Kaivokatu - Sörnäinen - Pasila - Mannerheimintie - Aleksi.