Kiitos eri tiedoista!
Tarvitsin tätä taustatiedoksi siihen, että Turkuun oli TS-mielipidekirjoituksessa ehdotettu maanalaista keskustabussiterminaalia Kauppatorin alle, ja samaa ajatusta ovat jotkut muutkin hellineet. Perusteluna on esitetty Kampin terminaali. (
Mielipidekirjoitus)
Kirjoitin tähän vastauksen Turun Sanomiin., ei ole vielä julkaistu.
Ylläolevan perusteella ei voi väittää, että Kampin terminaali olisi ainakaan oleellisesti lisännyt matkustajamääriä - Kuukanko-n kommentin mukaan ilmeisesti terminaalin rakennusaika vei matkustajia, jotka eivät ole palanneet. Sen sijaan terminaali toki on aiheuttanut siirtymiä eri linjojen välillä sekä parantanut vaihtamisolosuhteita erityisesti metrosta Espoon bussilinjoihin ja kaukobusseihin.
Kampin terminaali kuten Viru-keskuksen terminaali eivät ole ensisijaisesti joukkoliikennehankkeita vaan rakennushankkeita. Kirjoitin asiasta näin:
"Maanalaisen terminaalin ajatuksen innoittajina ovat Helsingin Kampin terminaali ja sitä jäljittelevä Tallinnan Viru – keskuksen terminaali. Niiden tarkoituksena ei ollut joukkoliikenteen parantaminen, vaan tyhjän keskustatontin rakentaminen. Ne eivät ole nostaneet joukkoliikenteen käyttöä."
Turun Kauppatorilla maanalaiselle rakentamiselle ei ole näitä perusteita koska maanalainen terminaali ei synnytä tonttimaata. Sen sijaan Linja-autoaseman kentän päälle rakentaminen on eri asia, mutta sekin tulee tehdä sillä ehdolla, että se ei vähennä tai haittaa joukkoliikenteen käyttöä.
Keskustelua Kampin ja mielellään myös Viru-keskuksen terminaalien vaikutuksista kannattaa jatkaa.