Kampin terminaali, vaikutus matkustajamääriin

Minusta oikea ratkaisu on siirtää kaukoliikenne Elieliin ja muuttaa lähibussit keskutan läpi ajaviksi, niin ne eivät tarvi sen enempää Kamppia kuin Elieliäkään. Näinhän jo aiemmin kirjoitin.
Sekin on varmaan harkitsemisen arvoinen ratkaisu. Epäilen vain sitä että voi eteläisen kantakaupungin kaduille tulla vähän ahdasta jos kaikki nykyiset Mannerheimintien pohjois-eteläsuunnan seutubussilinjat jatkaisivat keskustan ohi, ja minne siinä tapauksesa? Eiraan? Jätkäsaareen?

t. Rainer
 
Kaukoliikenteen busseilla on myös henkilöliikenteen lisäksi erittäin merkittävä rooli pakettipalvelujen suhteen. Matkalippujahan voi pääsääntöisesti ostaa kyllä autostakin, miksei vaikka tulevaisuudessa Internetistä ja/tai automaateistakin, mutta rahtitoiminnot vaativat tähän tarkoitukseen kyllä muutakin kuin pelkän lipunmyyntikojun.
Tuo on totta, mutta rahtiterminaali voi olla eri paikassa kuten se oli vanhan keltaisen "dösiksen" aikaan. Mutta kieltämättä kaikki saman katon alla helpottaa toimintaa.

Kaukoliikenteessä on myöskin hyvin yleinen tapa noudattaa tiettyjä lähtöaikoja, jolloin tietyillä hetkillä voisi tulla helposti tilanne että nykyinen Elielinaukio tulisi helposti täyteen. Erikoispyhinä (esim pääsiäinen, joulu) vielä tupla- ja tripla-autot tähän samaan terminaaliin, voisi olla aika hankala yhtälö. Hyvin harvoilla yhtiöillä on käytössä muita lähtöaikoja kuin xx:00, xx:05, xx:10 jne aina viiden minuutin portain. Jos Kamppiin on ollut hankala sovittaa kaikki liikennemäärä, en usko Elielin olevan yhtään sen helpompi tapaus.

En ole käynyt laskemassa montako laituria on Kampissa ja montako Elielissä. Jos Elielissä tila loppuu kesken, voi koko jutun unohtaa. Mutta ajatusleikkinä osa laitureista tai vaikka kaikki voisi laittaa Sanomatalon/asemahotellin pohjoispuolelle, jossa vielä on tyhjää tilaa.

t. Rainer
 
En ole käynyt laskemassa montako laituria on Kampissa ja montako Elielissä. Jos Elielissä tila loppuu kesken, voi koko jutun unohtaa.

Kampin kaukoliikenneterminaalissa on 35 laituria, joista laiturit 1 - 28 ovat lähtevien bussien käytössä. Elielinaukiolla lähtölaitureita on 16. Ainakaan nykyisillä liikennemäärillä Elielinaukio ei siten riittäisi kaukoliikenteen käyttöön.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko Kampin terminaali auki 24 h/vrk? Sieltä kun lähtevät 03:00 bussit Pieksämäelle ja Turkuun ja sen jälkeen taitaa jo aika varhain lähteä seuraavia busseja.
 
Onko Kampin terminaali auki 24 h/vrk? Sieltä kun lähtevät 03:00 bussit Pieksämäelle ja Turkuun ja sen jälkeen taitaa jo aika varhain lähteä seuraavia busseja.
Osittain, puolet kaukoliikenne terminaalista suljetaan veräjällä
22.00-06.00 välisenä aikana (Kioskin puoli) terminaalin itäinen puoli on auki 24 h/vrk? ja sinne pääsee yö aikaan vain itäisestä sisäänkäynnistä.

Tämä alla oleva kuva on otettu kello 2.00 aikaan yöllä kampin terminaalissa
 
Osittain, puolet kaukoliikenne terminaalista suljetaan veräjällä
22.00-06.00 välisenä aikana (Kioskin puoli) terminaalin itäinen puoli on auki 24 h/vrk? ja sinne pääsee yö aikaan vain itäisestä sisäänkäynnistä.

Osa terminaalista on tosiaan avoinna myös yöllä. Tästä syystä noin klo 21 - 6 lähtevillä busseilla lähtölaituri voi olla kyseisen tiesuunnan normaalista lähtölaiturista poikkeava. Esimerkiksi ilta- ja yöbussit Klaukkalan suuntaan lähtevät laiturilta 4, kun päivällä lähdetään laiturilta 13 (ja muutama vuoro laiturilta 14).
 
Minusta oikea ratkaisu on siirtää kaukoliikenne Elieliin ja muuttaa lähibussit keskutan läpi ajaviksi, niin ne eivät tarvi sen enempää Kamppia kuin Elieliäkään. Näinhän jo aiemmin kirjoitin.

Vanhaa viestiä on, mutta täytyypä silti kommentoida.

Kampin kaukoliikenneterminaalin päivittäisenä käyttäjänä minusta olisi järkevämpää, jos kaukoliikenteen bussit jättäisivät vanhaan tapaan Lasipalatsin eteen (eli siihen kovasti tavoiteltuun keskustaan) ja ajaisivat sitten nykyiseen Kamppiin maan alle. Lähtevät bussit lähtisivät nykyisestä terminaalista.

Tämä siksi, että ainakin omilla busseillani on arkisin klo. 19.00 alkaen tunnin vuoroväli (ja esim. sunnuntaina koko päivän). Tuo vuoroväli ei kauheasti naurata siinä vaiheessa, kun sattuu paikalle vaikka 5-20 yli tasan (bussit siis lähtevät tasatunnein), ja vielä vähemmän ne naurattaisivat kun tupsahtaisi sitten Elielille samoihin aikoihin kirpeänä pakkasiltana. Kampissa on sentään lämmin ja mukava istua ja odotella, eikä se matka sinne vaikkapa rautatieasemalta niin paha ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kampin kaukoliikenneterminaalin päivittäisenä käyttäjänä minusta olisi järkevämpää, jos kaukoliikenteen bussit jättäisivät vanhaan tapaan Lasipalatsin eteen (eli siihen kovasti tavoiteltuun keskustaan) ja ajaisivat sitten nykyiseen Kamppiin maan alle. Lähtevät bussit lähtisivät nykyisestä terminaalista.

Lasipalatsi olisi hankalampi heille, jotka haluavat jatkaa Espooseen tai vaihtaa metroon. Mukavempi minusta on saapua Kamppiin maan alle säänsuojaan. Bussi myös joutuisi kiertelemään aika lailla, jos ihan Lasipalatsin eteen jätettäisiin matkustajat ja tämä hidastaisi Kamppiin suuntaavien matkaa. Tämän sijaan voisi rakentaa uudet pysäkit siihen kohtaan, jossa Kampin kaukoliikenteen bussit kääntyvät Mannerheimintielle, eli Kiasman kulmille. Tästä olisi lyhyempi matka rautatieasemalle menijöillä. Arvelisin tämän olevan mahdollista ainakin maalta Kamppiin päin, toiseen suuntaan pysähtely voisi ehkä aiheuttaa liikennehäiriöitä.
 
Lasipalatsi olisi hankalampi heille, jotka haluavat jatkaa Espooseen tai vaihtaa metroon. Mukavempi minusta on saapua Kamppiin maan alle säänsuojaan. Bussi myös joutuisi kiertelemään aika lailla, jos ihan Lasipalatsin eteen jätettäisiin matkustajat ja tämä hidastaisi Kamppiin suuntaavien matkaa. Tämän sijaan voisi rakentaa uudet pysäkit siihen kohtaan, jossa Kampin kaukoliikenteen bussit kääntyvät Mannerheimintielle, eli Kiasman kulmille. Tästä olisi lyhyempi matka rautatieasemalle menijöillä. Arvelisin tämän olevan mahdollista ainakin maalta Kamppiin päin, toiseen suuntaan pysähtely voisi ehkä aiheuttaa liikennehäiriöitä.

Tämä on kyllä ihan totta, ymmärsin kyllä että lasipalatsi-kamppi -lenkin järjestäminen on hyvin vaikeaa, ja että ajatukseni olisikin osittain utopiaa. Unohdin vain tuoda tämän esille viestissä. Kiasman kohdalla oleva pysäkki sen sijaan hoitaisi varmasti lähestulkoon saman asian, nythän viimeinen pysäkki ennen päättäriä on juuri ennen eduskuntataloa (kulkikohan se Kansallismuseon nimellä, niin kuin viereinen ratikkapysäkkikin?).
 
Kampin terminaalin rooli tulee vaihtumaan tulevaisuudessa vielä suuresti, kunhan siihen muutaman korttelin alueelle tulee Länsimetron ja Pohjoisen metrolinjan pääasemat, pisaran keskusta-asema sekä olemassa oleva Rautatientorin metroasema ja päärautatieasema. Tämä raideliikenteen keskustahubi tavoittaa yli 90% Pääkaupungin ja esikaupunkien asukkaista. Vielä ympäryskunnat siihen päälle. Tuo 90% tulee nopean raideliikenteen 800m etäisyydeltä 60% ja 30% liityntäliikenteellä. Nykyinen tilanne on päinvastainen. Helsingin Keskusta on etelässä, meren rannalla, pääkaupunkiseudun keskiosassa. Tulevaisuudessa tämän hubin kautta on pääkaupunkiseutua yli 75% katettu nopealla raideliikenteellä ja yli 90% siihen liittyvällä liityntäliikenteellä. Tähän kun lisätään Jokeri I ja II pikaratikat sekä muun muassa Pasilan hubi.. Niin, pääkaupunki on todellakin saavutettavissa vähillä vaihdoilla nopealla raideliikenteellä. Näitä projekteja täytyy katsoa myös kokonaisuutena paikallisesti, seudullisesti sekä 30 vuoden päähän.
 
Itse tv-uutisessa oli mielenkiintoista kuulla, miten joidenkin YTV-linjojen matkustajamäärä on noussut 30% Kampin myötä.
Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset millainen se paikka oli aiemmin, iso kaasutuskenttä keskellä Stadia. Kamppi on ollut todellinen taivaanlahja Helsingille.

Hyvää on myös, että osa Elielin (mielestäni kaikki) ja Erottajankin dösistä menisi sinne, näin Eliel siirtyisi historiaan isona parkkipaikkana paraatipaikalla. Taas askel kohti fiksumpaa kaupunkirakennetta.
 
Itse tv-uutisessa oli mielenkiintoista kuulla, miten joidenkin YTV-linjojen matkustajamäärä on noussut 30% Kampin myötä.
Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset millainen se paikka oli aiemmin, iso kaasutuskenttä keskellä Stadia. Kamppi on ollut todellinen taivaanlahja Helsingille.
Mutta miten on käynyt koko joukkoliikenteelle? Onko tämä lisäys joukkoliikenteen käytön lisäystä vai siirtymistä toisilta linjoilta? Ja onko kyse matkojen vai nousujen lisäyksestä? Ne kun ovat eri asia. Joukkoliikenteen nousuja on helppo lisätä muuttamalla suoraa liikennettä liitynnäksi, jolloin kaikki liityntämatkat tilastoituvat joukkoliikenteen käytön lisäykseksi, kun käyttöä mitataan nousuina – kuten tehdään, kun ei muutakaan voida.

Olen Kamppi-kriittinen siksi, että mielestäni Kamppi on toki parannus joukkoliikenteen palveluun, mutta se ei ole todellinen korjaus vaan ainoastaan oireiden lievittelyä. Eli tietenkin ihmiset ovat tyytyväisiä, kun heidän odottelunsa olosuhteet paranevat. Mutta oikea parannus on poistaa odottelu ja vaihtamisen tarve. Tässä mielessä pidänkin Kamppia vaarallisena ja haitallisena joukkoliikenteen kehittämisenä. Kuulen jo jonkun sanovan, että eihän meillä voi tehdä keskustan halki vieviä heilurilinjoja, koska silloin Kampin kallis terminaali jäisi käyttämättä.

Antero
 
Olen Kamppi-kriittinen siksi, että mielestäni Kamppi on toki parannus joukkoliikenteen palveluun, mutta se ei ole todellinen korjaus vaan ainoastaan oireiden lievittelyä. Eli tietenkin ihmiset ovat tyytyväisiä, kun heidän odottelunsa olosuhteet paranevat. Mutta oikea parannus on poistaa odottelu ja vaihtamisen tarve. Tässä mielessä pidänkin Kamppia vaarallisena ja haitallisena joukkoliikenteen kehittämisenä. Kuulen jo jonkun sanovan, että eihän meillä voi tehdä keskustan halki vieviä heilurilinjoja, koska silloin Kampin kallis terminaali jäisi käyttämättä.

Mukavasti lämpimät tilat ja palvelut ympärillä näyttävät lisäävän joukkoliikenteen käyttöä.

Käsitelläänköhän nykyään joukkoliikenteen käyttöä liikaa sillä ajatuksella, että matkustajalle on tärkeintä päästä paikasta A paikkaan B ja matka on hukkaan heitettyä aikaa? Nähdään joukkoliikenne pelkästään matka-aikatekijän kautta. Ja kävely on pelkästään rasitustekijä.

Kuitenkin matkustamisessa on myös viihtymistekijä. Esimerkiksi metroissa ja lähijunissa voi lukea ja matka sujuu mukavasti. Vaikka vaihtoja tulee, usein ne ovat paikoissa, jossa on erilaisia palveluita, jotka voi yhdistää matkaan. Ja kohtuulliset kävelymatkat pitävät joukkoliikennettä käyttävät paremmassa kunnossa ja virkeämpänä kuin henkilöt, jotka kulkevat joka oven eteen autolla.
 
Olen Kamppi-kriittinen siksi, että mielestäni Kamppi on toki parannus joukkoliikenteen palveluun, mutta se ei ole todellinen korjaus vaan ainoastaan oireiden lievittelyä. Eli tietenkin ihmiset ovat tyytyväisiä, kun heidän odottelunsa olosuhteet paranevat. Mutta oikea parannus on poistaa odottelu ja vaihtamisen tarve. Tässä mielessä pidänkin Kamppia vaarallisena ja haitallisena joukkoliikenteen kehittämisenä. Kuulen jo jonkun sanovan, että eihän meillä voi tehdä keskustan halki vieviä heilurilinjoja, koska silloin Kampin kallis terminaali jäisi käyttämättä.
Kamppihan ei toistaiseksi ole muuttanut olemassaolevia bussilinjoja juuri ollenkaan. Mutta Kampin merkitys tulee muuttumaan paljon sitten kun länsimetro valmistuu. Länsimetron myötä nykyisestä tynkämetrosta tulee nimenomaan heilurilinja, ja Kampista tulee silloin vain yksi monista paikoista jossa voi jäädä pois tai nousta kyytiin, mutta jossa ei ole pakko vaihtaa kulkuneuvoa kun liikkuu idän ja lännen välillä. Sitten vasta nähdään mikä tulee olemaan Kampin ostoskeskuksen vetovoima joukkoliikennematkustajiin. Kamppiin tulee joka tapauksessa jäämään kaukoliikenteen bussiterminaali, mutta sikäli kun ymmärrän niin kaukobusseistakin jäädään nykyisin pois pajon matkan varrella muilla kaupunkialueen pysäkeillä.

Ihan käytännön kokemuksesta näin lähiö-asukkaan vinkkelistä vielä, niin keskustaan tultaessa usein toivoo että ei asemalla olisi mitään ylimääräisiä aktiviteetteja joita ihmiset jäävät toisten tielle kuin tatit tuijottamaan, kun itsellä on kiire jonnekin. Mutta kaupungista poispäin kotiin lähtiessä, niin mitä paremmat odotustilat ja mitä enemmän katseltavaa tai muita aktiviteetteja on ympärillä, sen miellyyttävämpää on kulkuneuvoa odottaa.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös