On suoraan sanottuna aika suuri olkiukko rinnastaa kommunismi ja merirosvous. Tiedän, että sinulla asia-argumentteja on, joten pysytään niissä, jooko?
Tarkoitus ei itse asiassa ollut tehdä rinnastusta kuin siltä osin, että mietin millainen olisi yhteiskunta, jossa ei ole valtiokoneistoa ollenkaan ja jossa tuotantovälineet ovat paikallisten yhteisöjen yhteisomistuksessa. Nämä muutamat nk. hajonneet valtiot ("failed states") kuten juuri Somalia tulevat ensiksi mieleen. En ota kantaa merirosvouksen oikeutukseen tai sen puutteeseen.
En ihan varauksetta niele sitä, että "keskusjohtoinen" terveydenhuolto ei toimisi - tai sitten tarkoitat keskusjohtoisuudella jotain vielä keskitetymmin johdettua kuin esimerkiksi suomalainen tai ruotsalainen terveydenhuolto, jotka säännöllisesti sijoittuvat korkealle WHO:n vertailuissa.
Suomen terveydenhuollon toimivuudesta voidaan olla montaa mieltä. Toki se on parempi kuin monessa muussa maassa. Mutta voidaanko väittää, että se toimii tarkoituksenmukaisesti jos
- ihmiset jonottavat leikkauksiin kuukausikaupalla
- työterveys on työssä käyvien pääasiallinen hoitopaikka
- puolelle vauvoista otetaan yksityinen sairauskuluvakuutus (luin tämän jostain, en harmi kyllä muista lähdettä -- mutta voin kertoa että meidän lapsella 1 v 10 kk on vakuutus)
- yhä useampi ihminen ottaa yksityisen sairaus- tai tapaturmavakuutuksen?
Yhteistä kaikelle yllä mainitulle on se, että ihmiset hahmottavat että julkisen terveydenhuollon palvelun saatavuus jättää toivomisen varaa. Siksi julkiseen palveluun turvautumista pyritään välttämään viimeiseen asti. Jos on varaa niin sitten asioidaan yksityisten terveysasemien tai sairaaloiden kanssa, joko vakuutuksen kautta tai suoraan itse maksaen. Myönteistä ehkä on, että itse julkisen hoidon tasossa on harvemmin kovin paljon kritisoitavaa, jos sitä onnistuu saamaan. Olisiko WHO:n hyvän luokituksen takana juuri tämä aspekti?
Lisätään vielä sekin, että ainakin oman kokemukseni mukaan, asiaa läheltä havainnoineena, odottajien, synnyttäjien ja vastasyntyneiden hoito hoidetaan todella tehokkaasti ja ammattimaisesti, ja kaikki jonot ohittaen. Tämä on erittäin suuri plussa suomalaiselle järjestelmälle. Eli julkinen kiitos vaan Nelosen Sairaala-ohjelmastakin tutun TAYS:n henkilökunnalle, yhtälailla synnytysosastolle, synnyttäneiden osastolle, lastenkirurgian poliklinikalle kuin lastentautien päivystykselle (Vertailun vuoksi: suoraan TAYS:n lastentautien päivystykseen pääseminen oli kuin lottovoitto verrattuna yön viettämiseen esim. nyt jo lopetetun Hatanpään päivystysaseman odotushuoneesssa. Kummassakin paikassa odotusaika oli pitkä, mutta TAYS:ssä oli pätevät lastenlääkärit, Hatanpäällä taas mitä lie toistaitoisia harjoittelija-yleislääkäreitä jotka eivät osanneet edes diagnosoida lapsen tilaa oikein -- niin, ja vain toisessa näistä paikoista oli itsensä loukanneita pulihenkilöitä...).
Mutta sitten niistä ongelmista. Otetaan esimerkiksi polvileikkaus. Lähipiirissä on ollut pari tapausta. Toisessa tapauksessa hoito hankittiin julkisia kanavia kautta. Odotusaika oli muistaakseni yli puoli vuotta, millä aikaa potilas kärsi ja joutui kulkemaan kepin kanssa. Leikkaus sinänsä onnistui hyvin. Toisessa tapauksessa taas päätös oli turvautua yksityissairaalaan, koska yksinkertaisesti ei ollut mahdollista jäädä vajaakykyseksi kuukausien ajaksi odottamaan julkista leikkausta. Operointiaika löytyi yksityissairaalasta päivien varoitusajalla, aamulla sisään, illalla kotiin ja parin kuukauden toipumisen jälkeen asiat olivat kunnossa (sama toipumisaika olisi ollut joka tapauksessa edessä myös sen julkisen puolen pitkän odotusajan jälkeen). Tämä yksityinen leikkaus maksoi muistaakseni vähän alle 1200 €, mikä lohkaisi ison osan säästöistä. Potilaalla ei ollut sairauskuluvakuutusta ennen leikkausta, mutta otti sen välittömästi leikkauksen jälkeen (samoin kuin puolisonsa) siltä varalta jos ikinä päätyisi vastaavanlaiseen leikkaukseen esim. toisen polven, muun raajan tms. osalta. Tuolloin vakuutus korvaisi yksityisen leikkauksen kulut (sillä rajoituksella että jo leikattu polvi on ennakolta rajattu korvausten ulkopuolelle yksilöllisissä vakuutusehdoissa).
Päivystys on toinen kipukohta. Jos sairastuu geneeriseen nuha/köhään ja kuumeeseen, niin ei ole mitään asiaa päivystykseen vaan aina ohjataan nk. omalääkärille (jota ei välttämättä edes tunne/tiedä ja joka voi olla joka kerralla eri ihminen). Ajan omalääkärille saa arkipäiviksi virka-aikana ennakkovarauksella. Voi olla että sen saa esim. vasta 1-2 viikon päähän. Harmi jos sattuu sairastumaan illalla tai viikonloppuna (tai juhannuksen ja heinäkuun lopun välillä!). Voi olla että sairaus ei uhkaa henkeä, mutta aika karua on jos joutuu potemaan ilman lääkkeitä monta päivää, ja sairaus vain pitkittyy ja vaikeutuu. Sen sijaan käyttämämme yksityisen lääkäriaseman päivystykseen voi marssia minä tahansa päivänä vuodessa, arjet ja viikonloput mukaanlukien, klo 8-19 välisenä aikana, ja useimmiten pääsee lääkärille pikemminkin minuuttien kuin tuntien odotuksen jälkeen. Jos tarvitaan labrakokeilta, niin mars 3. kerrokseen, jonotuslappu sieltä ja 10 minuutin päästä takaisin lääkärille kuulemaan pikaviljelyjen tulokset. Parhaassa tapauksessa antibioottiresepti kirjoitetaan saman tien mukaan, kun on todettu että kyseinen pöpö on niillä taltutettavissa. Aikaa menee maksimissaan tunti ja rahaa varmaan 60-100 € kaikkineen. Kallista, mutta hintansa väärti kun on sairas. Eikä tarvitse yleensä rampata montaa kertaa tai odottaa päiväkausia hoitoa.
Jos julkinen terveydenhuolto toimisi kuten on tarkoitettu, ei ihmisillä pitäisi olla mitään syytä preferoida yksityisiä lääkärikeskuksia ja sairaaloita. Jos yksityinen lääkäriasema tai sairaala pystyy kaupalliselta pohjalta järjestämään toimintansa siten, että pullonkauloja ei ole niin kyllähän tämä periaatteessa pitäisi onnistua myös julkisella sektorilla. No, aina väitetään että yksityissektori kuorii kermat päältä ja hoitaa vain helpot tapaukset. Mutta mikä estää segmentoimasta julkista sektoriakin siten, että helpot tapaukset asetetaan omaan jonoonsa ja hoidetaan tehokkaasti liukuhihnalta, ja ne vaativat tapaukset saavat sitten enemmän resursseja, joita säästyy kun helppojen tapausten hoitoa tehostetaan?
Vaikka en todellakaan tunne terveyssektorin toimintaa sisältä päin vaan olen tarkkaillut sitä lähes pelkästään potilaan / omaisen roolista käsin, on päälle päinkin täysin selvää että systeemi on huonosti organisoitu ja johdettu. Missä organisaatiossa johtajiksi valitaan spesialisteja (esim. lääkäreitä) pätevien yleisjohtajien sijaan? Pitäisikö sahanjohtajankin olla koulutukseltaan aina timpuri vai voisiko kaupallisesta koulutuksesta olla enemmän hyötyä? Tai pitääkö leipomokonsernin pääjohtajan välttämättä olla sokerileipuri? Voi olla että lääkärillä on kaikkein paras terveydenhuollollinen näkemys, mutta hahmottaako lääkäri miten työyhteisöä pitää johtaa, miten ihmisiä manageerataan ja motivoidaan, miten resurssit saa mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön jne.? Tämähän on johtanut sellaiseen kummalliseen tilanteeseen, että lääkäri- ja hoitajaopinnoissakin on käsittääkseni nykyään mahdollista suuntautua esim. "terveystaloustieteeseen". Johtamistaitoja ja laajaa näkemystä tarvittaisiin, mutta ei silti haluta palkata "ulkopuolisia" tuomaan tätä osaamista organisaatioon.
Lukemani perusteella ymmärtäisin että terveydenhuollon organisaatioiden suurimmat ongelmat liittyvät nimenomaan moniportaiseen hallintoon, byrokratiaan, raskaaseen suunnittelukoneistoon, epäyhteensopiviin tietojärjestelmiin, työtuntien massiivisen käyttämiseen puhtaasti hallinnollisiin tai IT-asioihin jne. Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka yksityiset terveyskonsernit ovat ratkaiseet menestyksekkäästi, ja missä pätevällä yleisjohdolla on annettavaa enemmän kuin terveydenhuollon erikoisosaamisella.