Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tämä on byrokraatin tapa ratkaista ongelma, ja minusta valitettavan yleistä meillä. Ja kun joku valittaa, ettei asia ole järjestyksessä, siihen vielä vastataan, että onhan, kun siitä kerran on säädetty laki. Vain harvoin argumentoidaan esim. siitä, ettei pidä säätää lakia, jota ei voi valvoa. En muista valitetetun esim. siitä, ettei julkisella vallalla ole varoja jonkin lakisääteisen asian hoitamiseen, ja siksi ei pitäisi lakia säätää.Suomessa tuntuu olevan sellainen ajattelutapa, että kun yhteiskunnassa havaitaan joku ongelma, säädetään laki jolla kyseinen asia kielletään ja valvotaan sitä lakia jonkun aikaa tehostetusti.
Ja tästä saankin aasinsillan verotukseen ja yhteiskunnan säätelyyn ylipäätään.
Verotuksellahan on kaksi tehtävää:
- Varojen keruu julkisesti hoidettavien tehtävien kustantamiseksi.
- Hinnoittelun korjaaminen silloin, kun markkinat eivät hinnoittele oikein.
Toinen verotuksen tehtävä on ilmeisesti kiistanalaisempi, etenkin jos sinisilmäisesti uskotaan markkinoiden aina määräävän hinnan oikein. En ole tutustunut talousteoreetikkojen ajatuksiin tästä asiasta, mutta mielestäni on helpohko osoittaa, ettei markkinamekanismi aina toimi läheskään oikein.
Markkinamekanismin puute on, ettei se huomioi ulkoisia vaikutuksia, jotka eivät toteudu välittöminä maksuina hyödyn saajalle. Markkinamekanismissa oletetaan, että ihminen on rationaali päättääjä joka tunnistaa aukottomasti kaikki hyödyt ja haitat ja arvioi hinnan niiden perusteella oikein. Mutta näin ei ole.
Liikenne, energia ja liikenteen ulkoiset haitat (ympäristö- ja terveyshaitat päällimmäisinä) ovat esimerkki markkinamekanismin toimimattomuudesta.
Onnettomuudet ja niiden kulut eivät koskaan kohtaa kuin pientä osaa liikenteen käyttäjistä. Pakollinen liikennevakuutus liittää vain osan näistä kuluista hyödyn saajan maksettaviksi, mutta pakollinen liikennevakuutus ei edes sisällä itselle aiheutetun vahingon vakuutusta. Ulkoiset haitat kohdistuvat muille kuin hyötyjälle, joten ne eivät vaikuta markkinahinnan muodostumiseen.
Kokonaan erillinen vääristymä liittyy energiaan. Öljyä myydään periaatteessa pumppauskustannuksilla, ei energian todellisella hinnalla, joka sisältää myös raakaöljyn tai vastaavan raaka-aineen tuotannon kustannuksen käytetyn raaka-aineen menekin mukaan. Nykyiset öljyn kuluttajat ottavat vastikkeetonta lainaa tulevilta energian tarvitsijoilta.
Kun energialla on näin ollen väärä hinta, eikä kapitalismi sen enempää kuin sosialismikaan ole kyennyt asettamaan hintaa oikeaksi, väärän hintaista hyödykettä myös käytetään väärä määrä ja vääriin asioihin.
Kaikki nämä ongelmat voidaan korjata verolla – kunhan vain tiedetään, mikä se oikea hinta sitten on. Mutta talouden kokonaisuuden kannalta kerätty vero pitäisi myös käyttää siihen tarkoitukseen, mihin sitä kerätään. Jos se käytetään muuhun, talous vinoutuu jälleen, mutta vain toisessa paikassa.
Haluan tällä vain tuoda esille sen, että teorioita voidaan kyllä rakentaa. Mutta mikään teoria ei voi toimia, jos ei ole tietoa ja edellytyksiä sen teorian toteuttamiseen käytännössä. Verotuksenkin moittimimen perustunee enemmän siihen, ettei verotusta käytetä oikein – moittijan mielestä.
Antero