Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Liikennöitäisiinkö radalla vielä tavarajuniakin? Taajamajunia (tunnin välein) ja tavarajunia voidaan liikennöidä samalla radalla, kunhan kohtauspaikkoja on riittävästi. Pikajunat eivät enää mahdu mukaan millään kohtauspaikkojen määrällä, tai ne eivät ainakaan voi kulkea taajamajunia nopeammin.
Yksiraiteisella radalla voi liikennöidä varsin tiheää liikennettä jos halutaan ja liikennöinti on täsmällistä. Täsmällisyyttä alkaa VR Oy:ltäkin löytyä sitten, kun se joutuu maksamaan myöhästelyjen aiheuttamat haitat muille liikennöitsijöille.
Pikajunaliikenteen nopeuden kannalta järkevä ratkaisu on se, että paikallisjuna lähtee Turusta ja Tampereelta pikajunan "perään" jolloin pikajuna voi olla sen 10-15 minuuttia nopeampi. Turku - Salo - grafiikoissa paikallisjunaliikenne ratkaistiin tähän tapaan.
Tällä mahdollistetaan se, ettei Kylmäkoskelta tai Urjalan kirkonkylästä pääse Turkuun (tai Loimaalle) enää millään julkisella liikennevälineellä. Pitää varmaan ensin ajaa linja-autolla Tampereelle ja siellä vaihtaa Turkuun menevään junaan.
Urjalan rakenteisessa taajamassa olisi aivan perusteltua liikennöidä sisäistä joukkoliikennettä asemakylän ja kirkonkylän välillä myös mm. koululaiskuljetusten ja julkisiin palveluihin pääsemisen vuoksi. Samalla kulkupelillä pääsisi junallekin. Kunta varmaan maksaa nytkin pitkän pennin koulukuljetuksista.
Kylmäkoskelaisia varten ExpressBusia tuskin liikennöidään.
Onkos tuo nostettu esille muuallakin kuin tällä foorumilla? Minä vain kysyn.
Nk. ostoliikennekarttaa on esitelty monissa yhteyksissä Pro Rautatien www.prorautatie.net ja Raideryhmän www.raideryhma.fi toimesta sekä asia on noussut esille eri tasoisissa keskusteluissa.
Suomen toiseksi suurin kaupunki on muuten Espoo.
Tässä taas viisastellaan Suomen kuntien käyttämällä "kaupunki" nimityksellä,
jolla ei ole paljoakaan tekemistä kaupunkirakenteen tai toiminnallisen rakenteen kanssa.
Espoo on toki Suomen väkiluvultaan toiseksi suurin kunta, mutta pääosa Espoosta on osa Helsingin kaupunkitaajamaa ja yhtenäistä suurkaupunkirakennetta.
Helsinki on väkiluvultaan Suomen suurin kaupunkitaajama ja -seutu.
Määrittelyistä ja rajauksista riippuu, onko väkiluvultaan toiseksi suurin kaupunkitaajama tai -seutu Turku vai Tampere.