Eiköhän tässä tilanteessa ole kyse siitä, että on tehty liian tiukat aikataulut, jos niitä ei koskaan pystytä noudattamaan.
Ongelma lienee siinä, ettei aikatauluja suunniteltaessa voida huomioida kaikkia mahdollisia häiriötekijöitä. Muuten ajoaikaa olisi varattava Helsingin ja Rovaniemen välille vuorokauden verran. Käytännössä junalle siis piirretään aikataulu, jota arvioidaan pystyttävän useimpina päivinä noudattamaan. Sattuma sitten vain aiheuttaa, että usein ajaudutaan myös todennäköisyyden väärälle puolelle.
Jos näin on, silloin tulee otta takapakkia hienon tekniikan kanssa. Lähtökohtanahan täytyy olla liikenteen luotettavuus, ei tekniikan ihannointi.
Ei tässä ole enää paluuta. Nykyajan henkilöstökustannuksilla olisi mahdotonta siirtyä takaisin esim. käsin käännettäviin vaihteisiin.