Palaanpa alkuperäiseen aiheeseen eli kaukojunien kulkutiheyteen töksäyttää, mällä oman mielipiteeni, että "vuorovälit" ovat yleisesti ottaen aivan liian pitkät. Vastikään mainittiin jossain, että 85 prosenttia Suomen henkilöliikenteestä tapahtuu yksityisautoin. Jos oikeasti haluttaisiin pudottaa tuo luku lähemmäs viittäkymmentä, tulisi koko maa kattaa säännöllisellä junatarjonnalla. Pääsääntöisesti junat kulkisivat kahden tunnin välein, tiheimmin asutulla seudulla Kotkasta Poriin sekä Jyväskylän ja Oulun ympäristössä tunnin välein.
Tekisipä joku alan asiantuntija perusteellisen tutkimuksen siitä, että jos tosiaan luotaisiin toimiva junaliikenne koko maahan, niin mitä pitkällä aikavälillä säästettäisiin tienpidon kustannuksissa. Eikös matkustajapotentiaalia joukkoliikenteeseen ole kaikkialla, missä harkitaan lisäkaistoja valtateille..