Sekä kunnolla pelivaraa, jotta liikenne sujuu silloinkin, kun tehdään ratatöitä tai junat jäävät Tampereella myöhään odottaessaan Oulun ja Pieksämäen suunnista tulevia matkustajia.
Liikenne voi perustua joko aikataulujen noudattamiseen toisiaan seuraavina tapahtumina tai kellonaikoihin sidottuina tapahtumina.
Rautatieliikenteen hoito on perinteisesti Suomessa perustunut edelliseen, eli liikennöitsijä on taannut matkaketjujen toiminnan. Tämä on ollut perusteltua, kun junavuoroja on ollut suhteellisen vähän, eli ketjun katkeamisesta on seurannut kohtuuttoman pitkä odotusaika.
Kellosta riippumaton liikenteen hoito käy kuitenkin mahdottomaksi, jos rataverkon kapasiteetti käy kriittiseksi. Junien kulun viivyttäminen kelloon nähden kun on mahdollista sillä perusteella, että aikataulussa tulee jossain vaiheessa tauko, joka katkaisee tämän viivytysketjun. Tämähän tarkoittaa sitä, että ratakapasiteetissa on jossain kohdassa väljää, eli kapasiteetti ei ole käytössä, vaan se voidaan ottaa käyttöön myöhästymisten paikkaamiseksi.
Nykytilanteessa ei enää tällaisesta ajatuksesta voi lähteä liikkeelle. Tähän on montakin syytä, kuten ettei ole kohtuullista kaikkien matkustajien joutua kärsimään jossain tehdystä yksittäisestä virheestä tai liikennöitsijöiden oikeudenmukainen kohtelu. Eli asiansa hoitava liikennöitsijä saa täyttää asiakkaillensa luvatun aikataulun eikä joudu huonontamaan palveluaan toisen liikennöitsijän virheiden vuoksi.
Eli summa summarum. Sitä, että joku operaattori ei pysy lupaamissaan aikatauluissa ei tule korjata sillä, että koko liikenteen palvelutaso ja laatu heikennetään huonoimman liikennöitsijän tasolle. Aikatauluun tulee sisältyä pelivara, mutta sen ei tarvitse olla kuin muutaman minuutin luokkaa. Sillä tämä pelivara on suoraan radan kapasiteetista pois. Radan kapasiteetti kun on lyhin mahdollinen tekninen vuoroväli + aikataulusta poikkeamiseen sallittu pelivara.
Ihan vain esimerkkinä, että jos liikenne pyörii 6 minuutin vuorovälillä, se voi perustua siihen, että tekninen vuoroväli (junasuojastuksen sallima junien ajallinen etäisyys) on 4 min ja sallittu poikkeama 2 min. Kapasiteetti on 10 vuoroa tunnissa. Jos pitää sallia 5 minuutin myöhästely, minimivuoroväli on 9 min ja kapasiteetti laskee 6,7 junaan tunnissa. Tulee aika kalliiksi.
Antero