- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
edsel sanoi:Esimerkiksi omalta osaltani se lisäraha meneekin nykyään suoraan Nesteen, SEO:n, Teboilin tai Shellin liikevaihtoon silloin kun joskus tulee satunnaista tarvetta käydä asioimassa Vantaan tai Espoon puolella.
Mitä järjestelmää ehdottaisit tilalle? Jos tarvitsisi kerätä matkustajilta sama raha kuin nykyäänkin keskimäärin. Minä olen miettinyt jonkin aikaa, että olisiko kilometriperusteinen rahankeräys järkevä, sisältäen maksukaton, jonka ylitse veloitus ei voi kuukaudessa mennä. Tämä kohtuullinen maksukatto takaisi sen, että vaikka matkustelisi todella paljon, ei tarvitsisi pitää huolta, riittävätkö rahat matkusteluun.
Bussilla kilometrikustannus olisi korkeampi, raideliikenteellä matalampi, aivan kuten todellisuudessakin on. Tämä kannustaisi käyttämään raideliikennettä ja aivan lyhyet matkat voisi tehdä kävellen, niin säästäisi vähän rahaa. Tämän yhteydessä pitäisi samalla laajentaa poikittaisliikennettä, ettei matkustajaa rangaista siitä, että hän kulkee riittämättömien linjojen takia Helsingin keskustan kautta tehdessään kilometreissä lyhyen poikittaismatkan.
Niin ja miten autoilun nykyjärjestelmää sinusta pitäisi muuttaa? Siis tätä, joka korkeilla kiinteillä kustannuksilla ja halvoilla muuttuvilla kustannuksilla kannustaa autoilemaan, kun auton jo omistaa.
Viimeksi muokattu: