Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

Muistakaamme kuitenkin, että kaupan keskittyminen on "luonnonvalinta", asia "joka vain tapahtuu" ja "kehitys, jota on turha vastustaa", eikä kauppoja "kannata roiskia sinne ja tänne" vaan "kehittää elinvoimaisimpia keskuksia". Taantuvat, joukkoliikenteen varassa olevat alueet "kuolkoot pois".

Huolestuttavaa mielestäni on myös se, että Kesko näyttää pyrkivän ainakin joissakin kaupungeissa ajavan alas Anttila-keskustatavarataloketjunsa. Esim Helsingissä on Makkaratalon Anttila kokonaan lopetettu, ja Graniittitalon Anttila avattiin remontin jälkeen puolet pienempänä. Tarkoitus on kai että Anttilan asiakkaat käykööt lähiöiden Citymarketeissa, joissa on sama perusvalikoima mutta lisäksi elintarvikkeita.

t. Rainer
 
Onkos Lappeenrannan Prisma ja Tap..siis Euromarket millaisia marketteja, kun on lähellä asutusta, linja-autopysäkit ja suuret parkkitilat?
Jokaisen marketin, jopa Ideaparkin, lähellä on asutusta. Yleensä asutus on niin pientä, että kauppa ei menestyisi pelkästään kävelymatkan päässä asuvien ihmisten ostoista. Tämä koskee myös Lappeenrannan marketteja. Usein kaupunkien keskustoissakaan ei ole riittävästi asukkaita kauppojen ylläpitämiseksi, mutta keskustassa on muitakin houkutuksia houkuttelemassa asiakkaita. Automarkettiin ajetaan marketin vuoksi, keskustakauppaan voidaan mennä, jos on muutakin asiaa keskustaan.

Moniin marketteihin on jonkinlainen bussiyhteys. Vaikka Lappeenrannan Prismaan kulkee bussi numero 4 kerran tunnissa ja lisäksi numero 1 muutaman kerran päivässä, eivät Prisma ja Euromarket ole mitään erityisiä joukkoliikennekauppoja. Vaasan Citymarketin oven eteen pysähtyi kymmeniä busseja päivittäin, nykyisin pysäkkejä on kai hieman muutettu.

Lappeenrannan Prisma ja Tapuli-Euromarket ovat poikkeuksellisen lähellä keskustaa ja asutusta, mutta silti hieman keskustan ulkopuolella. Autolla näihin kauppoihin matkustetaan. Hieman vastaava tilanne on Rovaniemellä, jossa Citymarket on niin lähellä keskustaa kuin voi olla, mutta silti toivottoman kaukana.

Huolestuttavaa mielestäni on myös se, että Kesko näyttää pyrkivän ainakin joissakin kaupungeissa ajavan alas Anttila-keskustatavarataloketjunsa. Tarkoitus on kai että Anttilan asiakkaat käykööt lähiöiden Citymarketeissa, joissa on sama perusvalikoima mutta lisäksi elintarvikkeita.
Se, että Anttilassa ei myydä ruokaa, on Keskon oma vika. Anttilassa oli ruokaosasto vielä Tukon aikaan. Kesko 'ulkoisti' ruokaosastot omiksi marketeikseen. Anttilan aikaan ruokaosastot olivat hyviä. Kun Lappeenrannan Anttila avattiin, voitti se monena peräkkäisenä vuonna parhaan Anttilan palkinnon - syynä taisi olla ruokamyynnin kasvu ja odotusten ylitys.

Myös SOK:n Sokos-tavaratalojen määrä viime vuosina on vähentynyt. Sokokset siirtyvät (tai ovat jo siirtyneet, tai osa ainakin siirtyy) alueosuuskaupoille, ja niitä avataan lisää. Osuuskaupat näkevät siis keskustatavaratalojen tulevaisuuden erilaisena kuin Kesko.
 
Jokaisen marketin, jopa Ideaparkin, lähellä on asutusta. Yleensä asutus on niin pientä, että kauppa ei menestyisi pelkästään kävelymatkan päässä asuvien ihmisten ostoista. Tämä koskee myös Lappeenrannan marketteja. Usein kaupunkien keskustoissakaan ei ole riittävästi asukkaita kauppojen ylläpitämiseksi, mutta keskustassa on muitakin houkutuksia houkuttelemassa asiakkaita. Automarkettiin ajetaan marketin vuoksi, keskustakauppaan voidaan mennä, jos on muutakin asiaa keskustaan.
Keskustassa on kilpailua, ja liiketoiminta pyrkii minimoimaan kilpailun. Sama ilmiö näkyy urheiluareenoissa, mikään ei estä rakentamasta vaikka jäähallia niin että hallin ravintolat ovat katutasossa ulkoseinillä ja halli keskellä kaupunkia, jolloin ne palvelevat ihan normaaleina ravintoloina tapahtuma-aikoijen ulkopuolella. Näin ei tehdä, koska asiakas- eli rahavirta halutaan pitää tiukasti hallin sisällä erillään muusta tarjonnasta. Tämä kontrollivimma selittää myös sen, että kauppaan väki ahdetaan yhdestä ovesta sisään ja neljä muuta on lukittuna.

Tämä on kokonaistaloudellisesti, kaupunkirakenteellisesti, viihtyvyyden ja turvallisuuden kannalta, ihan melkein mistä tahansa vinkkelistä pahasta. Tähän voi ja tulee puuttua kaavoituksella ja muilla lainsäädännöllisillä keinoilla.
 
Sama ilmiö näkyy urheiluareenoissa, mikään ei estä rakentamasta vaikka jäähallia niin että hallin ravintolat ovat katutasossa ulkoseinillä ja halli keskellä kaupunkia, jolloin ne palvelevat ihan normaaleina ravintoloina tapahtuma-aikoijen ulkopuolella. Näin ei tehdä, koska asiakas- eli rahavirta halutaan pitää tiukasti hallin sisällä erillään muusta tarjonnasta. Tämä kontrollivimma selittää myös sen, että kauppaan väki ahdetaan yhdestä ovesta sisään ja neljä muuta on lukittuna.

Tottahan tuo - sitäpaitsi hampurilaisketju(je)n tarjouskupongeissa noiden areenoitten ravintolat on rajattu pois -, mutta tuo tuolisi kalliiksi myös siinä mielessä, että urheiluareenan vieraiden liput pitäisi tsekata myös tauoilta palattaessa. Lisäksi tuo hidastaisi asiakkaitten kulkua, jolloin taukoja pitäisi pidentää tai asiakkaat kerkeisivät käyttää oheispalveluita vähemmän.
 
...Joensuun Citymarket tulevat mieleeni...

Joensuun Citymarketista sen verta, että silloin kun se perustettiin, ohitustietä ei ollut, vaan kaikki liikenne kulki keskustan läpi. Suvantosillan rakentaminen siirsi liikennettä aivan keskustasta hieman reunemmalle, Suvantokadulle ja Koulukadulle. Citymarket on Suvantokadulla. Automarket -konseptia on sikälikin yritetty noudattaa, että alunperin marketista oli ovi vain parkkipaikalle ja sisäänkäynti keskustan suuntaan Suvantokadun ja Kauppakadun risteykseen on jälkikäteen lisätty. Myös Joensuussa perustettiin Citymarket keskustan ulkopuolelle Kuopiontien varteen 90-luvulla, mutta tämä ei johtanut vanhan keskustan citymarketin sulkemiseen, vaan nykyään citymarketteja on Joensuussa kaksi. Myöskin keskustan citymarkettia on kehitetty, se on saanut parkkipaikan tilalle parkkitalon ja tällä hetkellä talossa näkyy olevan iso remontti meneillään.
 
Tarkoitus on kai että Anttilan asiakkaat käykööt lähiöiden Citymarketeissa, joissa on sama perusvalikoima mutta lisäksi elintarvikkeita.

Tai sitten nämä asiakkaat suuntaavat läheiselle Sokokselle. Keskustan asukkaiden en usko suuntaavan lähiöiden marketteihin, liian pitkä matka ja epäkäytännöllistä. Eiköhän tämä kalahda omaan nilkkaan, kun asiakkaat eivät siirrykään suunnitellusti saman ketjun kauempaan tavarataloon, vaan kilpailevalle ketjulle. Jos on kysyntää keskustakaupoista, on myös tarjontaa.
 
Tottahan tuo - sitäpaitsi hampurilaisketju(je)n tarjouskupongeissa noiden areenoitten ravintolat on rajattu pois -, mutta tuo tuolisi kalliiksi myös siinä mielessä, että urheiluareenan vieraiden liput pitäisi tsekata myös tauoilta palattaessa. Lisäksi tuo hidastaisi asiakkaitten kulkua, jolloin taukoja pitäisi pidentää tai asiakkaat kerkeisivät käyttää oheispalveluita vähemmän.
Ei kun niin päin, että kadun puoleiset ovet pannaan kiinni tapahtuman ajaksi.

Meillä Suomessa on totuttu siihen että tilaa on. Kun neliöt maksaa niin ei kannata pitää vaikka ravintolatilaa 90% ajasta tyhjänä. Hyvä esimerkki tästä on muuten Tennispalatsi, elokuvateatteri on osa kaupunkitilaa ja ei siitä eristetty alue.
 
Tai sitten nämä asiakkaat suuntaavat läheiselle Sokokselle. Keskustan asukkaiden en usko suuntaavan lähiöiden marketteihin, liian pitkä matka ja epäkäytännöllistä. Eiköhän tämä kalahda omaan nilkkaan, kun asiakkaat eivät siirrykään suunnitellusti saman ketjun kauempaan tavarataloon, vaan kilpailevalle ketjulle. Jos on kysyntää keskustakaupoista, on myös tarjontaa.

Niin, eivät Stadin keskustasta tavaratalot lopu kesken, vaikka Anttilat ajetaan alas. Olisin vain kysellyt muiden kaupunkien foorumilaisilta, onko siellä havaittavissa samanlaista ilmiötä. Kaikkialla muuallahan ei ole Sokkaria tai Stockaa keskellä cityä.

t. Rainer
 
Missä kaikkialla Citymarket on ollut keskustassa ja tämän jälkeen siirretty muualle?

Hämeenlinnassahan oli Citymarket ennen varsin keskustassa, nyt se on kolmostien varressa kaupungin pohjoispuolella. Ja eikös Jyväskylässäkin ollut ennen Citymarket ns. Forumin korttelissa, Vapaudenkadun varrella. Nykyään Citymarketit ovat Keljossa ja Seppälässä, jotka eivät kovin cityä enää ole.
 
Olisin vain kysellyt muiden kaupunkien foorumilaisilta, onko siellä havaittavissa samanlaista ilmiötä. Kaikkialla muuallahan ei ole Sokkaria tai Stockaa keskellä cityä.

Oulun puolesta voisin sanoa, että siellä käydessäni ihmettelin, kun keskustassa ei ollut mitään tavarataloa. Sokos oli lopetettu ja korvattu Sokos-hotellilla ja ihmiset kävivät keskustan läheisissä automarketeissa. Vaasassakin oli aiemmin Sokos, mutta se lakkautettiin luullakseni 1990-luvulla samoihin aikoihin kehätien Prisman valmistumisen kanssa.
 
Oulun puolesta voisin sanoa, että siellä käydessäni ihmettelin, kun keskustassa ei ollut mitään tavarataloa.

Kyllä sieltä vaan Anttila ja Stockmann löytyvät. Automarketitkaan eivät sijaitse aivan toivottamassa paikassa, Raksila kun sijaitsee hyvin lähellä rautatie- ja linja-autoasemia. Raksilan markettien ohi kulkee myös hyvin tiheä bussiliikenne, (esimerkiksi kaikki yliopistosairaalan suuntaan ajavat linjat).
 
Joensuun Citymarketista sen verta, että silloin kun se perustettiin, ohitustietä ei ollut, vaan kaikki liikenne kulki keskustan läpi. Suvantosillan rakentaminen siirsi liikennettä aivan keskustasta hieman reunemmalle, Suvantokadulle ja Koulukadulle. Citymarket on Suvantokadulla. Automarket -konseptia on sikälikin yritetty noudattaa, että alunperin marketista oli ovi vain parkkipaikalle ja sisäänkäynti keskustan suuntaan Suvantokadun ja Kauppakadun risteykseen on jälkikäteen lisätty.

Joensuun Citymarketin sisäänkäynti Kauppa-ja Suvantokatujen risteyksessä on ollut nykypaikallaan rakennuksen valmistumisesta saakka.

Aikanaan 1970- ja 80-lukujen vaihteessa tuon marketin sijoituksesta käytiin kova poliittinen vääntö. Kesko halusi rakentaa markettinsa keskustan ulkopuolelle Käpykankaalle Kajaanintien varteen. Joensuun ohitustie oli tulollaan, se valmistui 1983 ja Kesko olisi halunnut hyödyntää tulevia liikenneyhteyksiä. Kesko oli ainut kaupparyhmittymä, jolla ei tuolloin ollut Joensuussa tavarataloa tai isoa markettia.

Kaupunki ei halunnut hajauttaa päivittäistavarakauppaa pois asuinalueilta, joten syntyi kompromissi keskustan marketista, johon varattiin Joensuun mittakaavassa suuri pysäkointialue. Myöhemmin kaupunki perääntyi, Käpykankaalle rakennettiin Prisma 1980-luvun lopulla ja toinen Citymarket Pilkkoon 1990-luvulla.
 
Missä kaikkialla Citymarket on ollut keskustassa ja tämän jälkeen siirretty muualle?
Seuraavia siirtyviä Citymarketteja edustanee Porin Citymarket, joka on lähes ydinkeskustassa rautatieaseman naapurissa, mutta muuttanee Mikkolan alueelle Prisman viereen. Muuton yhteydessä neliöt kasvaa 10000 -> 16500 ja on valmis 2008 syksyllä.
 
Seuraavia siirtyviä Citymarketteja edustanee Porin Citymarket, joka on lähes ydinkeskustassa rautatieaseman naapurissa, mutta muuttanee Mikkolan alueelle Prisman viereen. Muuton yhteydessä neliöt kasvaa 10000 -> 16500 ja on valmis 2008 syksyllä.

Uuden Citymarketin rakentaminen alkoi viime viikolla. Naapuritontilla olevassa Prismassa aloitetaan vielä tänä kesänä noin 10 000m² laajennus.

Porin keskustasta löytyy sekä Sokos että Anttila. Sokoksen tiloissa tehtiin muutama vuosi sitten täydellinen peruskorjaus. Porin "kaupallisesta keskuksesta" hieman syrjässä ollut Anttila siirtyy pian uusiin ja isompiin tiloihin kävelykadun varteen. Porin keskustan pienuutta kuvaa hyvin se, että Anttilan muuttomatka on yksi kortteli.

Raumalla mennään vastavirtaan. Prisma rakentaa parhaillaan uutta liikerakennusta Citymarketin viereen noin kilometrin päähän kaupungin torilta.
 
Turussa on länsikeskuksessa Cittari ja Euromarket, Turku-Raisio-moottoritielle on matkaa eikä Ohikulkutiekään ole lähellä. Citymarketin siirtoa myllyn seudulle on kai suunniteltu. Raision keskustassa oli ennen Anttila. Ruokaosaston eriyttämisen seurauksena yläkerrassa ollut tavaratalo kuoli eikä keskustassa ole kunnon kauppoja enää.
 
Takaisin
Ylös