Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

Vs: IdeaPark ja Marjamäki

Minkälaiset bussiyhteydet muuten tuolle alueelle tulee? Pääseekö sujuvasti sekä Tampereelta että Lempäälän kirkonkylältä IdeaParkkiin bussilla? Jotain tuon suuntaista nimittäin joskus lupailtiin. Eipä silti, tuskinpa mitään menettäisin vaikken koko paikkaan pääsisi.

Ainakin aluksi ilmainen bussikuljetus Tampere-Ideapark kerran tunnissa

Nykytilannehan on se, että linjat 51 ja 52 (Valkeakosken Liikenne) kulkevat läheltä kauppakeskusta, tietä 130 pitkin. Ainakin Ideaparkin risteykseen on tullut pysäkkisyvennykset. Tästä on toki satojen metrien matka kauppakeskukselle.

Lisäksi seuraavat poiminnat Ideaparkin tiedotteista:
Valkeakosken Sanomat 23.8.2006 sanoi:
Valkeakosken Liikenne Oy on hakenut Tampere-Valkeakoski -reitille aikataulu- ja reittimuutosta liikekaupunki Ideaparkin vuoksi. Ideapark avataan Lempäälän Marjamäkeen joulukuun alusta .

Liikennöitsijä aikoo rakentaa mahdollisimman joustavat yhteydet Tampeereen keskustasta moottoritietä pitkin Ideaparkiin ajamalla alueen läpi. Samalla valkeakoskelaiset saavat paremmat kulkuyhteydet niin ostoskeskukseen kuin Tampereellekin.
Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että linjan 51 vuoroja iltapäivisin tultaisiin siirtämään kulkemaan kauppakeskuksen kautta.
Lempäälän-Vesilahden Sanomat 17.8.2006 sanoi:
Lauttakylän auto Oy suunnittelee muuttavansa kaikkien Lempäälän ja Tampereen välillä kulkevien vuorojen reittiä siten, että autot kulkisivat Ideaparkin kautta.
Vesilahden kunta puoltaa Lauttakylän Auto Oy:n muutoshakemusta Länsi-Suomen lääninhallitukselle. Lauttakylän Auto toteaa, että muutoksen myötä yhtiö pystyisi palvelemaan joulukuussa avattavassa Ideaparkissa asioivia henkilöitä, jotka tulevat Vesilahden, Urjalan, Viialan, Kylmäkosken, Lempäälän ja Tampereen suunnasta.
Lauttakylän busseilla Ideaparkkiin mielivien kannattaa vaihtaa Tampereen matkakortille tehty seutulippu Matkahuollon kortille - Tampereen matkakorttia kun eivät Pusatecit nykysoftalla lue.

Toijalan seutulipun aikatauluissa ja Paunun vakiovuoroaikatauluista voi löytää vihjeen 3) Tarkista reitti 1.12.2006 alkaen.
- Tampere-Lempäälä-Urjala-Forssa-Turku
-Tampere-Lempäälä-Toijala-Hämeenlinna

Tiettävästi lääninhallitukselta ei vielä ole tullut päätöksiä esitetyistä reittimuutoksista.
 
Ruotsissa esim ei ole kielletty ajaa dieselautoja suomalaisella kevyellä polttoöljyllä (tai viranomaiset eivät pysty estämään sitä), ja siksi Länsipohjassa se on yleinen harrastus käydä tynnyrikaupalla hakemassa sitä Suomesta.
Etköhän ole väärässä tuossa Ruotsin jutussa? Ainakin aiemmin se oli kiellettyä ja Suomi oli käsittääkseni lisännyt väriainetta paikalliseen dieseelin koska ruotsalaiset tankkalivat ihan isojen tankkiautojen kanssa ja myivät sitä siellä jossain Pajalan metsissä.... :lol:
Silloni poliisit pystyivät helpommin näkemään jos joku poltti laitonta soppaa...

Mutta toisaalta se saattaa olla muuttunut, täältä Tukholmastahan on sinne reilut 150 miiliä ja eivät useat lähde sinne tankkailemaan siellä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Etköhän ole väärässä tuossa Ruotsin jutussa? Ainakin aiemmin se oli kiellettyä ja Suomi oli käsittääkseni lisännyt väriainetta paikalliseen dieseelin koska ruotsalaiset tankkalivat ihan isojen tankkiautojen kanssa ja myivät sitä siellä jossain Pajalan metsissä.... :lol:
Silloni poliisit pystyivät helpommin näkemään jos joku poltti laitonta soppaa...

Joillekin ruotsalaisille se taitaa yhä olla kansanhuvia ajaa suomalaisella polttoöljylä. Viittaan mm seuaavaan keskusteluun: http://debatt.passagen.se/show.fcgi...e=10500000000000698&posting=19500000003281661

t. Rainer
 
Muistakaamme kuitenkin, että kaupan keskittyminen on "luonnonvalinta", asia "joka vain tapahtuu" ja "kehitys, jota on turha vastustaa", eikä kauppoja "kannata roiskia sinne ja tänne" vaan "kehittää elinvoimaisimpia keskuksia". Taantuvat, joukkoliikenteen varassa olevat alueet "kuolkoot pois".

Jos argumentit kuulostavat tutuilta, ne ovat naapurikeskustelusta Aluepolitiikkaa ;)
 
Muistakaamme kuitenkin, että kaupan keskittyminen on "luonnonvalinta", asia "joka vain tapahtuu" ja "kehitys, jota on turha vastustaa", eikä kauppoja "kannata roiskia sinne ja tänne" vaan "kehittää elinvoimaisimpia keskuksia". Taantuvat, joukkoliikenteen varassa olevat alueet "kuolkoot pois".
Kehämarketit ovat itseasiassa hajasijoitusta paikallisessa mittakaavassa...
 
Vaasassa on mielenkiintoisesti sijoitettu Citymarket-automarketti kaupungin keskustaan, Kauppatorin laidalle. Prisma ja Euromarket ovat kehätien varrella. Miten yleistä on automarketin sijoittaminen kaupungin keskustaan? Pitäisikö tämä nähdä hyvänä vai huonona asiana?
 
Vaasassa on mielenkiintoisesti sijoitettu Citymarket-automarketti kaupungin keskustaan. Miten yleistä on automarketin sijoittaminen kaupungin keskustaan?
Ennen automarkettien aikaa Citymarketteja oli keskustoissa. Automarketteja ne silti mielestäni eivät ole (olleet), vaan keskustatavarataloja (bussipysäkit huomioiden Vaasan keskustan Citymarket on selvä linja-automarketti).

Lappeenrannan Citymarket oli vielä 2000-luvulla keskustassa, mutta sitten se siirrettiin kaupungin laidalle. Keskustassa ollut kauppa muutettiin K-Supermarketiksi, ja sen pinta-ala puolittui. Miksiköhän Vaasan keskustan Citymarkettia ei pienennetty, kun uusi rakennettiin noin kymmenen vuotta sitten?

Mielestäni on ihan hyvä, että keskustassakin vielä on ruokakauppoja. Automarketteja ei tarvita. Vaasan uuden Citymarketin suurimpiin vastustajiin kuului keskustan Citymarketin entinen kauppias Heikki Niemenpää. Lisätietoja Niemenpäästä saa hänestä kertovasta kirjasta.
 
Ennen automarkettien aikaa Citymarketteja oli keskustoissa. Automarketteja ne silti mielestäni eivät ole (olleet), vaan keskustatavarataloja (bussipysäkit huomioiden Vaasan keskustan Citymarket on selvä linja-automarketti).


Onkos Lappeenrannan Prisma ja Tap..siis Euromarket millaisia marketteja, kun on lähellä asutusta, linja-autopysäkit ja suuret parkkitilat?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ennen automarkettien aikaa Citymarketteja oli keskustoissa. Automarketteja ne silti mielestäni eivät ole (olleet), vaan keskustatavarataloja (bussipysäkit huomioiden Vaasan keskustan Citymarket on selvä linja-automarketti).

Mielenkiintoista, tätä en tiennytkään. Olenkin naureskellut, kun Citymarketin pitäisi nimen perusteella olla keskustassa, cityssä, mutta se onkin jossain ohikulkutien varressa. Missä kaikkialla Citymarket on ollut keskustassa ja tämän jälkeen siirretty muualle? Jos mietin taajamien keskustassa olevia hypermarketeja, jotka eivät ole moottoriväylän varrella vaan rauhallisemmalla alueella, ainakin Malmin, Keravan ja Tikkurilan Prismat sekä Joensuun Citymarket tulevat mieleeni. Itäkeskuksen Citymarket, Ruoholahden ja Vuosaaren Citymarketit ja Sello ovat kyllä taajaman sisällä, mutta niissä suuret autoväylät ovat myös lähellä.
 
Onkos se nyt Porvoo, vai mikä pienempi kaupunki, jossa Citymarket on aivan kaupungin keskustassa.
 
Takaisin
Ylös