Kauppatori: Helsinki

HKL:n johtokunta näyttää eilen ottaneen aika nihkeän kannan tuohon Kauppatorin seudun suunnitelmaan. Ja hyvä niin. Saa nähdä mitäs seuraavaksi.

Pöytäkirjaa tai edes päätöstiedotetta ei vielä ole verkossa.

Itse bongasin asian täältä.

Kokouksen esityslistasta löytyy lausunto, joka ilmeisesti päätettiin hyväksyä.
 
Kaupunginhallitus 30.11. sanoi:
Torikortteleiden liikennesuunnitelman hyväksyminen
Jäsen Ylikahri teki asiassa palautusehdotuksen, jonka mukaan asia tulisi palauttaa uudelleen valmisteltavaksi siten, että "Unioninkadun ja Aleksanterinkadun liittymän raitioliikenne toteutetaan tavanomaisena kaksiraiteisena liittymänä ilman limittäisiä kiskojärjestelyjä ja että Havis Amandan aukiolle lisätään etelästä tulevalle raitiovaunulle kääntymismahdollisuus takaisin etelän suuntaan."
Suoritetussa äänestyksessä tämä Ylikahrin palautusehdotus hyväksyttiin äänin 15–0, joten kaupunginhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi palautusehdotuksen mukaisin perusteluin.
Jotain valon pilkahdusta kaamokseen.
 
Jotain valon pilkahdusta kaamokseen.

Kovasti olisin vielä toivonut Unioninkadulle omia kaistoja Pohjois-Esplanadin ja Aleksanterinkadun välille. Itse asiassa ne ovat minusta tärkeämmät kuin limityksen poistaminen. Limitystä ei todennäköisesti kovin mukavalla tavalla saa pois, vaan Aleksanterinkadun jalkakäytävästä joudutaan haukkaamaan kunnolla.

Vaan kaikkea ei voi saada.
 
Kovasti olisin vielä toivonut Unioninkadulle omia kaistoja Pohjois-Esplanadin ja Aleksanterinkadun välille. Itse asiassa ne ovat minusta tärkeämmät kuin limityksen poistaminen.
Mutta ei varmaan ole kielletty korjata suunnitelmaa valmistelussa vähän enemmän kuin on pyydetty? ;)

Antero
 
Nyt on uusi versio liikennesuunnitelmasta kaupunkisuunnittelulautakunnassa:

Esitys ja piirros.

Esteettisesti en tykkää siitä, että tuo rikkoo Aleksin linjat. Se on nähdäkseni kaupunkikuvallisesti isompi kysymys kuin Katariinankadun käyttö. Ja kalliiksi tietysti tulee.

Mutta onhan tuo toiminnallisesti aivan eri planeetalta kuin edellinen versio. Ne omat kaistat Unioninkadulla tosin edelleen puuttuvat.

Bonuksena tuohon taitaa syntyä Helsingin ensimmäinen päättäri, jossa voi ajella ympyrää. Siihenhän saisi vaikka kesällä hevosvetoisen vaunun turisteja viihdyttämään :) Olikos HKL:llä yksi hevosvaunu jossain nurkassa jäljellä?

(njoo, oikeasti ei tietenkään voi, koska se sotkisi linjaliikenteen ja autoliikenteen)
 
Esteettisesti en tykkää siitä, että tuo rikkoo Aleksin linjat. Se on nähdäkseni kaupunkikuvallisesti isompi kysymys kuin Katariinankadun käyttö. Ja kalliiksi tietysti tulee.

Samaa mieltä. Katariinankatu on kuitenkin "välttämätön elävöittämiselle", joten muuta vaihtoehtoa ei ole. Aleksin linjat ja Mantan ympäristön ilme lisääntyvien ajolankojen kanssa ovat toissijaisia. Itse asiassa pelkkä Unioninkadun pohjoiseen kulkevan autoliikenteen kieltäminen tuolta yhdeltä kortteliväliltä luultavasti tekisi limityksestä siedettävästi toimivan, mutta sekään ei käy.
 
Alan olla vahvasti sitä mieltä että toimivin ratkaisu olisi yksinkertaisesi pistää Pohjois-Espan autoliikenne tunneliin, varata Unioninkatu välillä Espa - Aleksi pelkästää jalankulkijoille ja ratikoille, sekä Fabianinkatu kaksisuuntaiseksi autoille Espalta pohjoiseen. Saataisiin kunnon jalankulkualue Kauppahallilta Aleksille saakka.

Maksaahan tuo kymmeniä miljoonia, mutta niin maksaa se nykyinenkin suunnitelma eli tehdään nyt sitten saman tien kunnolla.

Karttakyhäelmä liikennejärjestelyistä http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...d=117772242812241292903.00048067b31185e0bee53
 
Alan olla vahvasti sitä mieltä että toimivin ratkaisu olisi yksinkertaisesi pistää Pohjois-Espan autoliikenne tunneliin, varata Unioninkatu välillä Espa - Aleksi pelkästää jalankulkijoille ja ratikoille, sekä Fabianinkatu kaksisuuntaiseksi autoille Espalta pohjoiseen. Saataisiin kunnon jalankulkualue Kauppahallilta Aleksille saakka.

Tuo Fabbari on kyllä ongelmallinen. Siitä pitäisi oikestaan tehdä kävelykatu yliopiston kohdalta, tai ainakaan autoliikennettä ei saisi lisätä. Kävelijämäärät ovat siinä yliopistokadun risteyksen tienoolla välillä todella suuria.

Fabbarilla on myös joku ramppi parkkiluolaan Aleksin ja Espan välillä, se pitäisi siirtää pois jotta siitä voisi tehdä kaksisuuntaisen.

Tunneli alkaisi kieltämättä houkuttaa. Saman tien Eteläespan alla Manskulle asti, niin että Pohjoisespa voidaan rauhoittaa kävelylle ja ratikoille? Aleksihan tarvitsisi rinnakkaisyhteyden. Tai sitten autot pitäisi saada kokonaan johonkin ihan muualle. Eihän tuon olisi pakko olla ensisijainen reitti idästä ja pohjoisesta koko Helsingin niemelle.
 
Tunneli alkaisi kieltämättä houkuttaa. Saman tien Eteläespan alla Manskulle asti, niin että Pohjoisespa voidaan rauhoittaa kävelylle ja ratikoille? Aleksihan tarvitsisi rinnakkaisyhteyden. Tai sitten autot pitäisi saada kokonaan johonkin ihan muualle. Eihän tuon olisi pakko olla ensisijainen reitti idästä ja pohjoisesta koko Helsingin niemelle.

Keskustatunneli mahdollistaisi poikittaisliikenteen uuden reitityksen, kävelykeskustan laajennuksen ja useampien katujen varaamisen raitioliikenteelle, niin että autoliikenne on vielä jatkossakin mahdollista. Ikävä kyllä vaan nyt tuo hanke ei ole myötätuulessa
 
Hesari on taas tuttuun tapaansa hyvin perillä näistä jutuista.
Tämän päivän lehdessä otsikoitiin, että Aleksi revitään taas auki, ja jutussakin puhuttiin, että Aleksanterinkatu rakennetaan käytännössä uudelleen pysäkkeineen, katulämmityksineen ja kiveyksineen. Se unohdettiin mainita, että tämä koskee yhtä korttelia. Netistä tuota uutista en löytänytkään, ihme juttu...
Mutta itse suunnitelmasta - onhan se tosiaan paljon parempi kuin edellinen ehdotus, mutta kyllä mua suuresti ihmetyttää, että onko se todella tarpeen. En ihan näe, että se "elävöittäminen" vaatii tämän kaiken.
 
Pidän siitä, että limitys on poissa. Aleksin s-mutka ei teknisesti haitanne, siinä on tilaa loiville kaarteille ja ajonopeudet ovat joka tapauksessa pieniä tuossa.

Yleisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että koko tämä elävöittämisfarssi alkaa saada sellaisia piirteitä, että poliitikkojen olisi jo korkea aika puuttua asiaan.

- Katariinankatu on kävely- ja kahvilakatuna fiasko koska se on lähes aina varjoinen

- Unioninkadulla ei ole tarvetta 2-suuntaiseen autokaistaan bussi 16:n takia, sen voi siirtää esim. Pohjoisrantaan ennen kuin se kohta lakkautetaan kokonaan

- turistibussien reitti voidaan suunnitella niin ettei Unioninkatua tarvitse ajaa pohjoiseen

- raidehärdelli Mantan ympärillä on kaupunkikuvallisesti aika kestämätön olkoonkin että se on harrastuksellisesti oikein mielenkiintoinen

Kokonaisuutena olisin kuitenkin valmis hyväksymään tämän ratkaisun, se on kuitenkin selvästi edellistä versiota parempi.
 
En ihan näe, että se "elävöittäminen" vaatii tämän kaiken.

Tuossa kauppatorin muutoksessa on minusta kyse enemmän ratageometrian korjauksesta ja reitin oikaisusta kuin mistään muusta. Vanha reitti oli kaarresäteeltään ja toimivuudeltaan varsin huono.
 
Keskustatunneli mahdollistaisi poikittaisliikenteen uuden reitityksen, kävelykeskustan laajennuksen ja useampien katujen varaamisen raitioliikenteelle, niin että autoliikenne on vielä jatkossakin mahdollista. Ikävä kyllä vaan nyt tuo hanke ei ole myötätuulessa
Siihen miksi se ei ole myötätuulessa on 800 miljoonaa syytä ja ne on kaikki euroja.

---------- Viesti lisätty kello 13:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:48 ----------

Tuo Fabbari on kyllä ongelmallinen. Siitä pitäisi oikestaan tehdä kävelykatu yliopiston kohdalta, tai ainakaan autoliikennettä ei saisi lisätä. Kävelijämäärät ovat siinä yliopistokadun risteyksen tienoolla välillä todella suuria.
Periaatteessa samaa mieltä, käytännössä tuollaista ei saa nyt läpi. Jos Fabianinkatua ei halua ylikuormittaa, niin Unioninkadulla voi salli liikenteen toiseen suuntaan, ne suunnat pitäis vaan vaihtaa, tällöin muodostuisi Kapelin liikenneympyrä Etelä-Espa-Unioninkatu-Pohjoisespa-Fabianinkatu.

Tunneli alkaisi kieltämättä houkuttaa. Saman tien Eteläespan alla Manskulle asti, niin että Pohjoisespa voidaan rauhoittaa kävelylle ja ratikoille? Aleksihan tarvitsisi rinnakkaisyhteyden. Tai sitten autot pitäisi saada kokonaan johonkin ihan muualle. Eihän tuon olisi pakko olla ensisijainen reitti idästä ja pohjoisesta koko Helsingin niemelle.
Liian kallista, ja se jonnekin muualle on myös houkutteleva vaihoehto. Etelärantaa ei voi oikein sulkea kun se on lähes ainoa ajoyhteys Etelä-Helsingistä, Espan tai puolet kyllä.
 
6.000.000€ pelkästään ratatöihin torikorttelien "elävöittämiseksi". Varmaan se summa on sitten pois joukkoliikenteen kehittämisestä.
 
Takaisin
Ylös