Kauppatori: Helsinki

Tuota, se koulujen supistaminen kuitenkin säästää (*) 9 miljoonaa VUODESSA kun taas ne Torikorttelit on 15 miljoonan kertainvestointi, vertailuku täten noin miljoona vuodessa. En pidä siitä tavasta millä sitä lakkautuslistaa on tehty ja eikä minusta julkisten palveluiden verkkoa voi tarkastella erillään kaupunkirakenteesta ml. joukkoliikenneverkok, mutta jos ei oppilaita ole niin on vähän vaikea pyörittää koulua. Ratkaisu on että hommataan lisää oppilaita eli asukkaita. Minä haluaisin kysyä asukasyhdistyksiltä että ymmärtävätkö he ihan että on ristiriitaisa vastustaa tiivistys- ja uudisrakentamista ja toisaalta vaatia enemmän palveluita, toki fiksummat asukasyhdistykset tämän takia suhtautuvat myönteisesti uudisrakentamiseen. Kaupunginhallitukselta voisi taas kysyä että kun se säätää asuntojen keskikokoa alas, niin mitenköhän he kuvittelevat tämän vaikuttavan lapsiperheiden eli koululaisten määrään alueella?


*) Tosin tämä säästö voi olla kirjanpidollinen jos niille rakennuksille ei löydy muuta käyttöä.
 
Lapsokaisten määrähän on viime vuosina noussut nimenomaan kantakaupungissa, jossa asuntojen koko tuskin on noussut samassa suhteessa, varsinkaan lapsiperheiden hintaluokassa. Samalla lähiöissä määrät ovat laskussa.

Asuntojen koko ei oikeastaan ole kovin tärkeää tässä valossa. Tärkeämpää on, että asuntoja on ylipäätään saatavilla. Kaupunkielämän edut kun saa jo luukulla, jossa juuri ja juuri mahtuu nukkumaan ja tekemään ruokaa. Mielummin vähän isompi, mutta kompromissi on jo riittävän hyvä monelle.
 
Kävin nyt iltakävelyllä katsomassa ihan paikan päällä ja ajan kanssa katsomassa noita torikortteleita, ja hämmennys vaan kasvoi.

- Katariinankadulle saa Kieslefin talon puolelle viitisen metriä leveän jalkakäytävän ihan vaan poistamalla rivin parkkipaikkoja joita ei saa edes käyttää arkisin.
- Samoin Aleksilla Senaatintorin puolella.
- Kauppatorin puolelle saisi vajaa kymmenen metriä leveän terassialueen ihan vaan poistamalla pohjoiset puoleiset kaksi kaistaa Pohjois-Espalta. Kaistaparista etelämpänä voi tehdä vaikka kaksisuuntaisen.
 
- Katariinankadulle saa Kieslefin talon puolelle viitisen metriä leveän jalkakäytävän ihan vaan poistamalla rivin parkkipaikkoja joita ei saa edes käyttää arkisin.

Teoriassa ei saa käyttää. Käytännössä pysäköintimaksu on 40 euroa ja sekin peritään satunnaisesti. Katariinankadullahan sallitaan jatkossakin "huoltoajo" eli Helsinkiläisittäin tulkittuna vapaa autoilu. Raitiovaunu vain pitää saada pois.

Näin se malmilainen supermarketkauppias laajentaa kävelykeskustaa, kunhan siellä sallitaan autoilu.
 
Teoriassa ei saa käyttää. Käytännössä pysäköintimaksu on 40 euroa ja sekin peritään satunnaisesti. Katariinankadullahan sallitaan jatkossakin "huoltoajo" eli Helsinkiläisittäin tulkittuna vapaa autoilu. Raitiovaunu vain pitää saada pois.
Tjaa. Onko se sitten drive-in katukahvila?

Näin se malmilainen supermarketkauppias laajentaa kävelykeskustaa, kunhan siellä sallitaan autoilu.
Äläs nyt, Nova on yhdistetty suorastaan mallikelpoisesti juna-asemaan ja paikalla on vielä lobattu bussiterminaali, sinänsä mahdollisimmaan typeään paikkaan. Tosin käytännössä... Sinne terminaaliin ei tule itäpuolelta rataa kuin yksi bussilinja, ja ostoskärryjonon vieminen sinne terminaalille ja/tai aseman oville on paikallisen kauppiaan mukaan mahdotonta koska niitä kärryjä pitäisi sitten siirrellä. Vastaava jono pari kerrosta ylempänä keskellä terminaalia olevassa harvinaisen ankeassa parkkihallissa, jota kukaan ei käytä, ei ole kuitenkaan ilmeisesti ongelma. Ilmoitin preferoivani K-Arabiaa, koska sieltä pääsee suoraan bussilla kotiin ja kärryt on heti sisääntulon vieressä. Paikalliset kauppiaat itkee kun ei ole tarpeeksi asiakkaita, vaikka parkkipaikkojankin on vaikka kuinka... Liikkeiden asiakkaista ihan oikeasti jotain 80% on pyöräiljöitä, jalankulkijoita, junien ja bussien matkustajia, ja jos ei heidän palveluun viitsi tuon vertaa panostaa niin ei ihmekään että äänestää jaloillaan. Ja autolla pääsee Jumboon.
 
Jos Helsingin täytyy 9 miljoonan säästön takia lopettaa monta koulua ja muutaman miljoonan takia lopettaa monta kirjastoa, niin miten voi olla varaa törsätä 15 miljoonaa Katariinankadun elävöittämiseen.

Ilmeisesti varaa ei sitten olekaan - ainakaan toistaiseksi. Helatorstain Helsingin sanomien mukaan Helsingin kaupunki on lykännyt torikortteleiden elävöittämishanketta säästösyistä ainakin vuodelle 2013. Ehkäpä parin ylimääräisen harkintavuoden aikana koko hanke saataisiin unholaan.
 
Tuohan on erittäin hyvä uutinen! En nähnyt sitä eilen lehdessä, ja yritin nyt vielä selailla vanhaa lehteä, mutta en löytänyt. Millä sivulla tuo mahtoi olla?
 
Ehkäpä parin ylimääräisen harkintavuoden aikana koko hanke saataisiin unholaan.

Tarttis oikeasti tässä välissä lobata Pohjois-Esplanadista kävelykatu, jolla ihan oikeasti ei olisi autoja. Katariinankatu on mielestäni aivan kummallinen veto. Varjoisa kuja, jossa ei ole mitään liikkeiden julkisivuja, kaffiloita tai muuta jalankulkijoita kiinnostavaa. Sinänsä miellyttävä empire-kaupungin tila toki. Jos Espa ja Kauppatori olisivat kävelyalueita ja ne olisivat jotenkin epätoivoisen ruuhkaantuneet jalankulkijosta, niin voisin kuvitella Katariinankadun jonkinlaisena lisätilana, mutta ei se kyllä ole mikään kävelykeskustan houkutin. Tietty jostain pitää aloittaa, mutta raitiotien poistaminen on juurikin väärä toimi. Katuhan olisi juuri sopiva ratikalle ja jalankulkijoille. Autot vaan sieltä pois.
 
Tietty jostain pitää aloittaa, mutta raitiotien poistaminen on juurikin väärä toimi. Katuhan olisi juuri sopiva ratikalle ja jalankulkijoille. Autot vaan sieltä pois.
Niin, mutta kun kaupungissa on perinne siitä, että autoista voidaan luopua viimeiseksi. Ja valitettavasti tämän pitkän perinteen seurauksena keskustamme on täynnä siellä täällä olevia ajoluiskoja sun muita ”pakollisia” kohteita, joihin on päästävä autolla maailman tappiin asti. Senkin jälkeen, kun on pantu monta sataa miljoonaa keskustan huoltotunneliin. Senhän piti lopettaa Aleksin seudun autoliikenteen tarve ja tehdä Aleksista vihdoin raitiokävelykatu.

Itse olen aivan samaa mieltä Espasta. Sen suosiostahan kertoo se, että korvia särkevästä liikenteen melusta huolimatta ihmiset jaksavat istua jalkakäytävien kahvipöydissä. Mikä olisi Espan menekki, jos Espalla olisi vielä rauhallista? Ehkä Käpin luksuskyyditykset vielä silloin sietäisi. Voisi hyvin olla lisäksi niin, että Espan veto elävöittäisi myös Kauppatorin ja Senaatintorin toimintaa enemmän kuin raitioliikenteen poistaminen Katariinankadulta.

Antero
 
Voisi hyvin olla lisäksi niin, että Espan veto elävöittäisi myös Kauppatorin ja Senaatintorin toimintaa enemmän kuin raitioliikenteen poistaminen Katariinankadulta.

Tuo nyt on mielestäni aivan selviö ilman mitään kristallipalloakin, vähintäänkin Kauppatorin osalta.

Hotellien ongelmatiikkaa olen joskus myös tykönäni pohdiskellut. Niitä tuntuu olevan joka paikassa, mihin kävelykatua on ehdotettu. Onhan niitä ulkomaillakin kävelykaduilla, ja jotenkin homma ilmeisesti toimii. Turussa lienee Hamburger Börsistä muodostumassa probleema, jos kerran Toriparkkia, jota ko. hotelli oli mukana ajamassa, ei tehdä. Kauppiaskatu olisi looginen kävelykatu ja on suunnitelmissakin, mutta sen varrella on Börsin sisäänkäynti ja myös sen nykyisen parkkitalon ramppi.

Muoks: Tässä tulee mieleen, että tarttis ehkä kokeilla jotain helppoa quick-and-dirty -ratkaisua. Siis tehdä väliaikaisia kävelyalueita betoniporsailla, asvalttia malaamalla ja ulkokalusteilla. Kokeilla, mikä toimii, eikä aloittaa 15 miljoonan raitiotiejärjestelyllä. Pohjois-Espanhan voisi sulkea autoilta vaikka viikonloppuisin. Vastaavaa on harrastettu huomattavalla menestyksellä mm. amerikkalaisissa kaupungeissa. Kalliimpaa kiveystä, katulämmitystä ja designporsaita voi viritellä sitten, kun homman toimivuus on osoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa liikenteestä häviää, kun läpikulkua ei sallita. Hotelleille voidaan hyvin järjestää umpikujia vähintään korttelin päähän joihin kuka tahansa voi tulla kääntymään. Myös hotellin parkkilaitoksen sisäänkäynnille.

Ongelmaksi jää kuitenkin väärinpysäköinti, jos nykymeininki ei tästä muutu.
 
Se Torikorttelisuunnitelma poislukien liikennejärjestelyt ei ollut ollenkaan huono, että sinänsä sääli. Rahoitusta odottaessa, ehdotan budjettivaihtoehtoa. Poistetaan parkkipaikat Aleksin puolelta ja Katariinankadulta jatkamalla jalkakäytävä kiskoille saakka. Tilaa tulee vallaan riittävästi pienelle terassille esimerkiksi Engeliin, ja tuskin maksaa miljoonia. Lisäksi varsinkin ne Aleksin paikat tulee poistaa joka tapauksessa, vähänkin leveämmin pysäköity raapii raitiovaunun kylkrä. Minusta tämä on kohtuutonta sekä raitiovaunun kuljettajaa että pysäköijää kohtaan.
 
Koko touhu on aivan turhaa sikäli, että kukaan ei ole kiinnostunut rakennusten pohjoisseinämillä olevista terasseista, jonne ei paista auriko kuin keskikesällä illalla pari tuntia.

Senaatintori on kaupunkirakenteessa paraatien ja muun mahtipontisuuden paikka, jota ei luonteeltaan ja arkkitehtuuriltaan ole edes tarkoitettu viihtyisäksi oleilupaikaksi. Empirekeskustan viihtyisä oleilupaikka on Esplanadi, ja terrasseille sopii nimenomaan Pohjois-Espa, joka autoliikenteen melun ja muun haitan häiriöstä huolimatta on jo nyt suosittu terassikatu. Pohjois-Espahan on mukana alkeellisimmissakin kävelykeskustasuunnitelmissa, joten miksi keskustan elävöittämistä ei tehdä sillä konstilla, joka kaupunkia todellisuudessa elävöittää?

Kävely-Espan kanssa Kauppatorin raitioliikenteelle ei ole pakko tehdä mitään. Sillä koko sotkuhan lähtee siitä, että Katariinankatua ei haluta ajaa enää ratikoilla. Kävely-Espalla ei tarvita ryhmityskaistoja Kauppatorin pohjoispuolella, joten ratikan raiteille on tilaa eikä kävelykatutoimintoja tarvitse yrittää sijoittaa kapealle ja pimeälle Katariinankadulle.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että keskustan elävöittämiseen tarvittaisin muunlaisia toimia. Mikonkadun ja Fabianinkadun välinen Pohjoisespan pätkä voitaisiin hyvin sulkea autoliikenteeltä, jos Eteläespa muutettaisiin samalla kaksisuuntaiseksi.
 
Mikonkadun ja Fabianinkadun välinen Pohjoisespan pätkä voitaisiin hyvin sulkea autoliikenteeltä, jos Eteläespa muutettaisiin samalla kaksisuuntaiseksi.

Aloittaisin tuon kävelykadun kyllä jo Unioninkadun kohdalta, siinä ontilavampi kohta länteen ajajien siirtyä eteläespan puolelle. Ja Lännessä pitäisi jatkaa Mannerheimintielle asti nyt kun keskuskatukin on kävelykatu, ja siinä stokkan kulmalla liikkuu kauheasti kävelijöitä. Edelyttäisi kyllä ehkä jotain järjestelyjä Mannerheimintiellä, että Espalta tulevat autot pääsisivät Lönkalle (Bulevardille ajon voisi tehdä mahdottomaksi ettei siitä tulisi vielä nykyistä enempää läpiajokatua).

Mutta foorumin aiheeseen palaten: tuo tarkottaisi varmaan samalla, että Espan ratikkaa ei tule. Jos kävelykatu saataisiin, se olisi varmaan niin pyhä, ettei sitä saa kiskoilla häiritä kun autotkaan eivät kerran pääse.
 
Aloittaisin tuon kävelykadun kyllä jo Unioninkadun kohdalta, siinä ontilavampi kohta länteen ajajien siirtyä eteläespan puolelle. Ja Lännessä pitäisi jatkaa Mannerheimintielle asti nyt kun keskuskatukin on kävelykatu, ja siinä stokkan kulmalla liikkuu kauheasti kävelijöitä. Edelyttäisi kyllä ehkä jotain järjestelyjä Mannerheimintiellä, että Espalta tulevat autot pääsisivät Lönkalle (Bulevardille ajon voisi tehdä mahdottomaksi ettei siitä tulisi vielä nykyistä enempää läpiajokatua).
Muuttaa vaan Uudenmaan ja Lönrotinkadut kaksisuuntaiseksi, sekä tekee itäpuolestä Mannerheimintietä kävelykadun välillä Espa - Kaivokatu.

Mutta foorumin aiheeseen palaten: tuo tarkottaisi varmaan samalla, että Espan ratikkaa ei tule. Jos kävelykatu saataisiin, se olisi varmaan niin pyhä, ettei sitä saa kiskoilla häiritä kun autotkaan eivät kerran pääse.
Jos olisi kävelykeskusta niin ratikkaliikenne olisi niin paljon sujuvampaa että tuskin kolmatta poikittaisrataa edes tarvittaisiin. Henk. koht. en ole koskaan muutenkaan oikein ymmärtänyt sitä Espan rataa, jos haluaa kolmannen poikittaisradan niin luontevampia kohtia minusta olisi esimerkiksi Kasarmintorin kautta kulkeva rata tai sitten jos on rahaa niin pohjoisempana rata Töölönlahti - Liisankatu pitkälti tunnelissa.
 
Takaisin
Ylös