Täytyy kirjoittaa auki omin käsin nuo reitit, niin ehkä auttaa itseäkin hahmottamaan hieman:
Pikaratikat samat kummassakin:
11 Rautatieasema - Kurvi - Tuusulanbulevardi - Pakila
12 Tahitinkatu - Länsiterminaali - Ruoholahdenkatu - Rautatieasema - Yliskylä
13 Rautateasema - Malmin lentokenttä (13A Malmin asema, 13B Vaarala)
14 Hernesaari - Bulevardi - Mannerheimintie - Munkkiniemi - Vihdintie - Kaari
15 Pasila - Kumpula - Viikki (- Myllypuro)
Vaihtoehto A:
1 Katajanokka(T) - Ylioppilastalo - Arkadiankatu - Topeliuksenkatu - Pasila - Mäkelänkatu - Käpylä
2 Länsi-Pasila - Kalastama - Haakoninlahti
3 kuten nyt
4 Munkkiniemi - Meilahti - Kamppi- Eira
5 Katajanokka - Ylioppilastalo - Arkadiankatu - Helsinginkatu - Kurvi - Mäkelänkatu - Pasila
6 Arabianranta - Kurvi - Hakaniemi - Kruunuhaka - Rautatieasema - Kolmikulma
7 Kaivopuisto - Kruunuhaka - Hakaniemi - Nihti - Kalastama - Pasila - Meilahti
8 Kuten edellisessä suunnitelmassa
9 Pasila - Kallio - Hakaniemi - Rautateasema - Bulevardi - Välimerenkatu - Tahitinkatu
10 Kuten nyt
Vaihtoehto B:
1 Käpylä - Kurvi - Töölö - Kamppi - Rautatieasema - Kaisaniemi - Kruunuhaka - Katajanokka(T)
2 Kuten A
3 Kuiten nyt
4 Munkkiniemi - Meilahti - Arkadiankatu - Kirurgi
5 Eira - Kamppi - Topeliuksenkatu - Itä-Pasila
6 Arabianranta - Kurvi - Hakaniemi - Kruunuhaka - Kaivopuisto
7 Kolmikulma - Rautatieasema - Nihti - Kalasatama - Pasila - Meilahti
8 Kuten edellisessä suunnitelmassa
9 Kuten A
10 Katajanokka - Ylioppilastalo - Töölön Tulli - Pikku-Huopalahti
Kummallekkin vaihtoehdolle yhteisiä ongelmia ovat:
- Sekä 6, että 8 kulkevat Arabianrannasta Kurviin ja 6 kulkee kahden pikaratikkalinjan kanssa Kurvin eteläpuolella Hämeentiellä. Sen saisi kääntää joko Sturenkadulle tai Kalasatamaan.
- 7 kulku Meilahteen Tiederatikan 15 sijasta.
- Pohjois-Pasilaa ei ole huomioitu mitenkään
- Yhteys Lasipalatsilta ja/tai Rautatieasemalta Kauppatorille sekä Eteläsatamaan puuttuu
- Vain yksi linja Pasilan ja Töölön välillä
- Ei linjaa Ruoholahdesta Pasilaan
Vaihtoehdon A ongelmia:
- Linjan 5 kapasiteetti Pasila-Töölö ja Keskusta-Katajanokka välillä. Katajanokalle pitäisi kulkea muutenkin tiheämmin liikennöivä linja kuten 10 ja jatkaa 2 Pasilasta Ruoholahteen, kuin tihentää 5 vuoroväliä.
- Katajanokan terminaalista yhteys vain Lasipalatsille, muttei Rautatieasemalle.
Vaihtoehdon B ongelmia:
- Ei suoraa yhteyttä välillä Kamppi-Meilahti
- Ei yhteyttä Mäkelänkadulta Pasilaan
- Ei liikennettä Mikonkadulla (ehkä hyväkin asia), Katajanokan terminaalin yhteys pidempi ja hitaampi
- 1 päällekkäinen pitkän matka 11 kanssa ja ei yhteyttä Pasilaan.
A on minusta se parempi vaihtoehto, kuten listan lyhyydestä voi päätellä. Kehittäisin sitäkin seuraavasti;
- 7 jää Pasilaan, 15 Meilahteen. Kalasataman ja Meilahden pääasiallinen yhteys tulisi olla Runkolinja 500 ja myöhemmin 0-Jokeri raiteilla.
- 10 Katajanokalle, 5 Kaivopuistoon, 6 Kirurgille ja 7 Aleksanterinkatua Kolmikulaan. Jos Kalasatama - Kauppatori/Kaivopuisto yhteys osoittaatuukin tärkeämmäksi kuin Kauppatori/Kaivopuisto - Lasipalatsi, niin sitten 5 Kolmikulmaan, 7 Kaivopuistoon
- Lisälinja tai 2 jatko Pasilasta Töölön ja Ruoholahden kautta Bunkkerille. Jättäisin sen Tahitinkadulle, mutta sinne päättyy jo 12 ja 9, joista jälkimmäisen HSL ilmeisesti haluaa olla ulottamatta Länsiterminaalille viharatikan pelossa. Lisälinjan avulla ei tarvitse jättää Länsi-Pasilaa ilman liikennettä, jos 7 jatketaan Pohjois-Pasilaan.
- 6 Sturenkaudun ja Kallion kautta
Linjat on saatu numeroitua kauniisti perinteiset linjat välille 1-10 ja pikalinjat 11 ylöspäin, mutta tämä nyt sitoo kantakaupunkilinjojen määrää tasan kymmeneen, joka on ongelma tuon lisälinjan kanssa, puhumattakaan mitä tehdään myöhemmin, jos linjasto laajenee lisää. Ehkä numeron 0 voisi ottaa tälle lisälinjalle käytöön, tai sitten jokin 1V tai 8P. Ilmeisesti pikalinjojen numeroinnista runkobussilinjojen tapaan on nyt luovuttu kun numerot on esitetty tässä näin.
Vuoroväleistä on mainittu, että 4:lla on kummassakin vaihtoehdossa tiheä vuoroväli, mikä kai tarkoittaa 6min ruuhkassa, kuten sille on suunniteltu. Olettaisin, että muilla kantakaupunkilinjoilla olisi 10min vuorovälit kuten nyt lukuun ottamatta 10:iä, jotta se saadaan tahdistettua 6min vuorovälillä kulkevaksi suunnitellun Vihdintien ratikan kanssa. Vihdintienkin ratikka tarvitsee tuollaista vuoroväliä jos aikoo yksin palvella Hernesaarta.
Vaihtoehdossa B Kampin kautta kulkevalla 5:lla saattaisi olla se 6min vuoroväli, kun kerran nelonenkin sitä tarvitsisi, jos kulkisi sitä kautta. 5:lla voi olla A:ssakin tiheämpi vuoroväli jos se hoitaa yksin 4:n nykyistä osuutta Katajanokalle, vaikka blogiteksti muotoilee sen olevan tiheä runko-osuus linjan 1 kanssa. Yliskylän linja saattaa taas kulkea 5min välein kuten on suunniteltu, jolloin se riittäisi korvaamaan sekä 7:n, että 9:n Ruoholahdenkadun kautta.
Tuusulanväylän ja Viiman vuorovälit ovat täysi kysymysmerkki. Jos 6 edelleen kulkee Kurvista etelään niiden kanssa ja vielä 8 Viiman lisäksi Kumpulan ja Kurvin välillä, niin on vaikea uskoa, että kummallakaan on 10min lyhyempi vuoroväli, vaikka se tekee esimerkiksi Viiman haaroittamisen vaikeaksi, eikä oikein vastaa pikaraitiolinjojen konseptia.