Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

Olisi mukava jos noista olisi kunnolliset kartat eli siis samanlaiset kuin nykyiset raitiotielinjastokartat. Remixissä on ainakin mun mielestä vaikeata saada mitään selvää kun kartalla on noin monta linjaa. Toimii vielä hyvin kun on 3-4 linjaa mutta siitä ylöspäin täyttä sekamelskaa.
 
Olisi mukava jos noista olisi kunnolliset kartat eli siis samanlaiset kuin nykyiset raitiotielinjastokartat. Remixissä on ainakin mun mielestä vaikeata saada mitään selvää kun kartalla on noin monta linjaa. Toimii vielä hyvin kun on 3-4 linjaa mutta siitä ylöspäin täyttä sekamelskaa.
Voisko olla kyse siitä, että tuo webbisivu skaalaa kovin pienikokoiseksi nuo kuvat, joten tarvii kopioida kuvan osoite ja avata se omalle välilehdelleen esim https://hslfi.azureedge.net/contentassets/a769e00f8a2444c48c9658dc530940b9/raili2_lansisatamaab.png
Full HD -resoluutiolla nuo näyttää todella suttuisilta kun ne skaalataan noin 760px leveiksi.
 
Voisko olla kyse siitä, että tuo webbisivu skaalaa kovin pienikokoiseksi nuo kuvat, joten tarvii kopioida kuvan osoite ja avata se omalle välilehdelleen esim https://hslfi.azureedge.net/contentassets/a769e00f8a2444c48c9658dc530940b9/raili2_lansisatamaab.png
Full HD -resoluutiolla nuo näyttää todella suttuisilta kun ne skaalataan noin 760px leveiksi.

Ei mulla ole mitään ongelmaa noiden kuvien kanssa. Tietysti viivat voisivat olla erillään mutta selkeät värit ja tihein välein olevat numerot auttavat. Tuollaisia karttoja ei vain tainnut olla suunnitelmien koko verkostosta? Pelkästään tuollaisia missä keskitytään tietyn alueen yhteyksiin.
 
Täytyy kirjoittaa auki omin käsin nuo reitit, niin ehkä auttaa itseäkin hahmottamaan hieman:

Pikaratikat samat kummassakin:

11 Rautatieasema - Kurvi - Tuusulanbulevardi - Pakila
12 Tahitinkatu - Länsiterminaali - Ruoholahdenkatu - Rautatieasema - Yliskylä
13 Rautateasema - Malmin lentokenttä (13A Malmin asema, 13B Vaarala)
14 Hernesaari - Bulevardi - Mannerheimintie - Munkkiniemi - Vihdintie - Kaari
15 Pasila - Kumpula - Viikki (- Myllypuro)


Vaihtoehto A:

1 Katajanokka(T) - Ylioppilastalo - Arkadiankatu - Topeliuksenkatu - Pasila - Mäkelänkatu - Käpylä
2 Länsi-Pasila - Kalastama - Haakoninlahti
3 kuten nyt
4 Munkkiniemi - Meilahti - Kamppi- Eira
5 Katajanokka - Ylioppilastalo - Arkadiankatu - Helsinginkatu - Kurvi - Mäkelänkatu - Pasila
6 Arabianranta - Kurvi - Hakaniemi - Kruunuhaka - Rautatieasema - Kolmikulma
7 Kaivopuisto - Kruunuhaka - Hakaniemi - Nihti - Kalastama - Pasila - Meilahti
8 Kuten edellisessä suunnitelmassa
9 Pasila - Kallio - Hakaniemi - Rautateasema - Bulevardi - Välimerenkatu - Tahitinkatu
10 Kuten nyt


Vaihtoehto B:

1 Käpylä - Kurvi - Töölö - Kamppi - Rautatieasema - Kaisaniemi - Kruunuhaka - Katajanokka(T)
2 Kuten A
3 Kuiten nyt
4 Munkkiniemi - Meilahti - Arkadiankatu - Kirurgi
5 Eira - Kamppi - Topeliuksenkatu - Itä-Pasila
6 Arabianranta - Kurvi - Hakaniemi - Kruunuhaka - Kaivopuisto
7 Kolmikulma - Rautatieasema - Nihti - Kalasatama - Pasila - Meilahti
8 Kuten edellisessä suunnitelmassa
9 Kuten A
10 Katajanokka - Ylioppilastalo - Töölön Tulli - Pikku-Huopalahti



Kummallekkin vaihtoehdolle yhteisiä ongelmia ovat:
  • Sekä 6, että 8 kulkevat Arabianrannasta Kurviin ja 6 kulkee kahden pikaratikkalinjan kanssa Kurvin eteläpuolella Hämeentiellä. Sen saisi kääntää joko Sturenkadulle tai Kalasatamaan.
  • 7 kulku Meilahteen Tiederatikan 15 sijasta.
  • Pohjois-Pasilaa ei ole huomioitu mitenkään
  • Yhteys Lasipalatsilta ja/tai Rautatieasemalta Kauppatorille sekä Eteläsatamaan puuttuu
  • Vain yksi linja Pasilan ja Töölön välillä
  • Ei linjaa Ruoholahdesta Pasilaan

Vaihtoehdon A ongelmia:
  • Linjan 5 kapasiteetti Pasila-Töölö ja Keskusta-Katajanokka välillä. Katajanokalle pitäisi kulkea muutenkin tiheämmin liikennöivä linja kuten 10 ja jatkaa 2 Pasilasta Ruoholahteen, kuin tihentää 5 vuoroväliä.
  • Katajanokan terminaalista yhteys vain Lasipalatsille, muttei Rautatieasemalle.

Vaihtoehdon B ongelmia:
  • Ei suoraa yhteyttä välillä Kamppi-Meilahti
  • Ei yhteyttä Mäkelänkadulta Pasilaan
  • Ei liikennettä Mikonkadulla (ehkä hyväkin asia), Katajanokan terminaalin yhteys pidempi ja hitaampi
  • 1 päällekkäinen pitkän matka 11 kanssa ja ei yhteyttä Pasilaan.


A on minusta se parempi vaihtoehto, kuten listan lyhyydestä voi päätellä. Kehittäisin sitäkin seuraavasti;
  • 7 jää Pasilaan, 15 Meilahteen. Kalasataman ja Meilahden pääasiallinen yhteys tulisi olla Runkolinja 500 ja myöhemmin 0-Jokeri raiteilla.
  • 10 Katajanokalle, 5 Kaivopuistoon, 6 Kirurgille ja 7 Aleksanterinkatua Kolmikulaan. Jos Kalasatama - Kauppatori/Kaivopuisto yhteys osoittaatuukin tärkeämmäksi kuin Kauppatori/Kaivopuisto - Lasipalatsi, niin sitten 5 Kolmikulmaan, 7 Kaivopuistoon
  • Lisälinja tai 2 jatko Pasilasta Töölön ja Ruoholahden kautta Bunkkerille. Jättäisin sen Tahitinkadulle, mutta sinne päättyy jo 12 ja 9, joista jälkimmäisen HSL ilmeisesti haluaa olla ulottamatta Länsiterminaalille viharatikan pelossa. Lisälinjan avulla ei tarvitse jättää Länsi-Pasilaa ilman liikennettä, jos 7 jatketaan Pohjois-Pasilaan.
  • 6 Sturenkaudun ja Kallion kautta

Linjat on saatu numeroitua kauniisti perinteiset linjat välille 1-10 ja pikalinjat 11 ylöspäin, mutta tämä nyt sitoo kantakaupunkilinjojen määrää tasan kymmeneen, joka on ongelma tuon lisälinjan kanssa, puhumattakaan mitä tehdään myöhemmin, jos linjasto laajenee lisää. Ehkä numeron 0 voisi ottaa tälle lisälinjalle käytöön, tai sitten jokin 1V tai 8P. Ilmeisesti pikalinjojen numeroinnista runkobussilinjojen tapaan on nyt luovuttu kun numerot on esitetty tässä näin.

Vuoroväleistä on mainittu, että 4:lla on kummassakin vaihtoehdossa tiheä vuoroväli, mikä kai tarkoittaa 6min ruuhkassa, kuten sille on suunniteltu. Olettaisin, että muilla kantakaupunkilinjoilla olisi 10min vuorovälit kuten nyt lukuun ottamatta 10:iä, jotta se saadaan tahdistettua 6min vuorovälillä kulkevaksi suunnitellun Vihdintien ratikan kanssa. Vihdintienkin ratikka tarvitsee tuollaista vuoroväliä jos aikoo yksin palvella Hernesaarta.
Vaihtoehdossa B Kampin kautta kulkevalla 5:lla saattaisi olla se 6min vuoroväli, kun kerran nelonenkin sitä tarvitsisi, jos kulkisi sitä kautta. 5:lla voi olla A:ssakin tiheämpi vuoroväli jos se hoitaa yksin 4:n nykyistä osuutta Katajanokalle, vaikka blogiteksti muotoilee sen olevan tiheä runko-osuus linjan 1 kanssa. Yliskylän linja saattaa taas kulkea 5min välein kuten on suunniteltu, jolloin se riittäisi korvaamaan sekä 7:n, että 9:n Ruoholahdenkadun kautta.

Tuusulanväylän ja Viiman vuorovälit ovat täysi kysymysmerkki. Jos 6 edelleen kulkee Kurvista etelään niiden kanssa ja vielä 8 Viiman lisäksi Kumpulan ja Kurvin välillä, niin on vaikea uskoa, että kummallakaan on 10min lyhyempi vuoroväli, vaikka se tekee esimerkiksi Viiman haaroittamisen vaikeaksi, eikä oikein vastaa pikaraitiolinjojen konseptia.
 
Kun linjalistasta klikkaa linjaa, korostaa systeemi juuri sen linjan kartalla
Ahaa en ollutkaan huomannut tuota. Tuo on tosiaan hyödyllistä jos tietää mitä linjaa etsii, mutta ei auta kovin paljon jos haluaa tietää kuinka monta linjaa tai mitkä linjat menevät tietyllä kadunpätkällä.




Kiitos Makelle linjalistauksista. Tein nopeasti (eihän siinä mennyt kuin tunti...) kartat näistä vaihtoehdoista joissa linjat ovat erillään. Ehkä nämä auttavat muitakin hahmottamaan verkoston paremmin: https://imgur.com/a/tGFv4lK. Itseäni se ainakin auttoi.

Lisäksi linkki svg-tiedostoon jossa pystyy sitten itse klikkamaan eri versiot erikseen näkyviin (kerrokset: tausta, pikaratikat, kaupunkiratikat jotka ovat samat A&B, kaupunkiratikat vain A, kaupunkiratikat vain B).
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tuossa A-vaihtoehdon linjassa 6 on ideana? Keskustan päässä siis. Reitin pysäkit alusta: Kolmikulma, Ylioppilastalo, Rautatieasema, Mikonkatu, Aleksanterinkatu, Senaatintori, Hallituskatu, Kansallisarkisto, Snellmaninkatu, Hakaniemi jne. Aikamoista sykkyrää tekee, ettei vain kukaan uskaltautuisi pysymään kyydissä pidempää matkaa?

---------- Viestit yhdistetty klo 05:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:08 ----------

Mielenkiintoista myös, ettei Kruunuvuorenrannan oma linja mene keskustaan kummassakaan vaihtoehdossa. Eikö tästä ollut aiemmin vihjailtu, että menisi?
 
jos jokaista raitiolinjaa meinataan ajaa muutaman minuutin välein ruuhkassa, monta kiskoparia tarvitaan Pitkällesillalle ?

Screenshot 2021-08-26 06.20.58.jpg
 
EOM, kun osa pikaratikoista on saatu heiluriksi, mutta on siellä vielä idän suunnasta kaksi keskustaan päättyvää. Jos nekin haluaisi heilurilinjoiksi, ja miksei haluaisi, kun heiluri on kaikin puolin ylivertainen keskustaan päättyvään linjaan nähden, niin mieleen tulee ilmeinen ratkaisu.

Tasapainon vuoksi kannattaisi ajatella lännen katuratikoista toinen pikaratikaksi, eli Munkkiniemi tai Lillhoplax. Molemmat ovat käytännössä pikaratikoita keskustasta pohjoiseen, koska raitiotieosuus on kummallakin linjalla sitä 90 prosenttisesti sitä Vihdintien ratikan jälkeen ja/tai vähäisin parannuksin. Tämä mahdollistaa sen, että Hakaniemen suunnan pikaratikoista joku voidaan jatkaa Töölöön, Postikadun kautta, ja luultavimmin Pikku Huopalahteen, koska Topeliuksenkatu - Munkkiniemi on parina lukittu.

Suurempia muutoksia ei edes välttämättä tarvita, jos Satama keskittää toimintonsa Jätkäsaareen. Se tarkoittaa, että Länsiterminaaniin tarvitaan isoja vaunuja tiheällä syötöllä, eli sinne on perusteltua ajaa Hakaniemen suunnan pikaratikoista kaksikin linjaa. Näin vältytään myös kääntymästä Kaivokadulta vasemmalle.

Eli näin ollen linjat esimerkiksi:

11 Lillhoplax - Pakila
12 Jätkäsaari - Yliskylä
13 Jätkäsaari - Malmin ex-lentokenttä
14 Hernesaari - Kannelmäki

Postikatu on niin ilmeinen, että koska sitä ei ole hahmoteltu, laittaa ajattelemaan, että on syitä jonka vuoksi se ei onnistu. Eli varavaihtoehtona on ajaa idän suunnan pikaratikat Hernesaareen ja Jätkäsaareen, Vihdintie Kirurgille.
 
Suhtaudun hyvin skeptisesti siihen kuinka toisessa suunnitelmassa 6 ja toisessa 7 ajaa vanhaa ykkösen reittiä ...- Hakaniemi - Kruununhaka - Kauppatori. Kun aikaisemmin linjat 1 ja 17 ei onnistuneet keräämään tarpeeksi matkustajia tällä reitillä, vaan niitä ajettiin vuodesta toiseen lakkautusuhan alla harvalla vuorovälillä, miksi kutoselle tai seiskalle ei kävisi sama kohtalo? Kauppatorin ja Senaatintorin alue on kesällä vilkas, mutta syyskuusta huhtikuuhun täysin kuollut eikä siellä ole ristin sielua missään. Kytkeminen kolmoseen vielä pahentaa tilannetta linjoihin 1 ja 17 verrattuna, kun Olympiaterminaalilla tasataan aikaa ja suurin osa potentiaalisista matkustajista jää solmukohta-Hakaniemestä nähtynä ajantasauspysäkin taakse. Tuo pitää miettiä ehdottomasti uudelleen.

Jakomäen jatke 13A on toinen kuormituksen takia ihmetystä aiheuttava linjaosuus. Jos tarkoituksena on korvata bussi keskustan ja Jakomäen välillä, raitiovaunu on selvästi henkilöautoa hitaampi reitillä, ja jos tarkoituksena on edelleen ajaa bussilinjaa keskustan ja Jakomäen välillä, kuka jatketta käyttäisi? Harvalla ihmisellä on asiaa Malmin lentokentän asuinalueelta Jakomäkeen ja toisin päin ja jokainen muu matka kannattaa tehdä suorempaa reittiä ajavalla bussilla. Tämäkin pitää miettiä ehdottomasti uudelleen. Mieluummin rahat kannattaa laittaa esimerkiksi linjan 10 jatkamiseen Huopalahden asemalle.

Kruununhaan raitiotie on ollut vaikea rakenteellinen ongelma Helsingin raitiotieverkossa, sillä se pohjoisesta tuleva linja, joka joutuu ajamaan sen kautta keskustaan, joutuu väistämättä huonoon asemaan. Tykkäsin itse kovasti B-vaihtoehdon ehdotuksesta, jossa raitiotietä ei ajakaan jokin pohjoisesta tulevista keskustaan ajavista linjoista, vaan lännestä keskustaan tuleva Katajanokan terminaalille ajava linja. Näin harva matkustaja joutuu rangaistuskierrokselle siihen verrattuna, että jokin keskustan ja Hakaniemen välisistä linjoista palvelee raitiotien. Voi olla halvempaa, että Kruununhaan raitiovaunu päättyy Kauppatorille ja Katajanokan terminaalia palvelee 5 nykyiseen tapaan. Tällöin ei myöskään olisi ylimääräistä kierrosta Katajanokan terminaalin meneville.

Jos valitaan vaihtoehto, jossa 6 ajaa nykyiseen tapaan keskustaan Olympiaterminaalin sijaan, kannattaisi harkita minusta kutosen ajamista Toisen linjan ja Sturenkadun kautta. Ratkaisu vaatii jonkin verran uutta raitiotietä, jolla Linjojen pussinperä saadaan yhdistettyä Helsinginkatuun. Matkat Arabiasta Haapaniemen pysäkille muuttuisi vaihdollisiksi, mutta tuo ei liene kovin tärkeä yhteys. Kaikki muut kutosen matkat saa tehtyä linjoilla molemmissa suunnitelmissa linjoilla 8 ja 13.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy vielä paneutua näihin paremmin, mutta muutama pikainen havainto:

- aikanaan HKL ja KSV piirtelivät karttoihin kaikenlaisia viivoja, joiden ei ollut tarkoituskaan koskaan toteutua, ja joita ei edes olisi ollut mahdollista toteuttaa; osin tässä jatketaan samaa perinnettä

- suunnittelijat eivät ilmeisesti jaksa uskoa Malmin ja Tuusulan ratikoiden toteutumiseen, enkä oikein usko minäkään, joten ne voi päättää suunnitelmassa Kaivokadulle, jonne niitä ei oikeasti saa päättää, koska kaupunginhallitus juuri totesi, ettei sinne saa päättää ratikkalinjoja

- teoriassa on kaunis ajatus, että jatketaan Yliskylän ja Vihdintien ratikoita kantakaupungin läpi, käytännössä se ei tule toimimaan; en jaksa enää vääntää siitä, jaksoin aikanani, silloin, kun Yliskylän linja oli tarkoitus viedä Pikku Huopalahteen, ja pikku hiljaa sain suunnittelijat ymmärtämään, miten erilainen kuormitusprofiili kantakaupungin jakelulinjalla ja puhtaalla lähiölinjalla on – tuossa hakataan nyt päätä seinään uudemman kerran, kun väki vaihtuu

- Yliskylän linjan jatkaminen Simonkadulle edellyttää muutaman puun kaatamista hotellin edustalta, enkä usko häviäväni vedonlyöntiä, jos väitän, ettei arkkitehdeiltä ole niistä puista mitään kysytty, kun se viiva on vedetty (eikä kysytä, ja jos kysytään, ei anneta lupaa kaataa, eli se siitä sitten)

- Bulevardista on varmaan tässä vaiheessa jo käyty pitkät ja tiukat neuvottelut kaupunginmuseon kanssa, joka aiemmin on tiukasti ottanut sen suunnitteluun kantaa – ja tietysti myös HSY:n kanssa on sovittu, että roska-autot pyörivät siellä jatkossa vain klo 2-5 – ai eikö, hupsistakeikkaa, sellainen pikaratikka sitten

- kantakaupungin sata vuotta sitten suunnitellut rataosuudet pitäisi saada jotenkin liikennöityä, ja lopputuloksena siellä kiepautellaan linjoja aikamoisille sinikäyrille ja sykkyrille niin, ettei kukaan niitä enää hahmota eikä kukaan varmaan jaksa istua kyydissäkään

- joku kaipaili Postipuistoa; jos sinne joskus ratikka tulee, niin sehän ei vakuta muuhun linjastoon – ysi sinne ja kakkonen Ilmalan hännälle

Katsotaan nyt vielä, mitä hyvää noista löytyy. Akuuteintahan tässä olisi nyt ratkaista, minne Laajasalon linjat viedään (näyttämättä keskisormea niille, jotka menivät ostamaan asunnon Haakoninlahdesta, kun kuvittelivat, että sieltä kulkee ratikka kaupungille) ja miten Vihdintien ja Topeliuksen linjasto suunnitellaan. Kaikki muu Myllypuroineen päivineen ulottuu niin kauas utopiaan, ettei niitä vielä tarvitse kovin tosissaan pohtia.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelin samaa asiaa, että miksi nyt tässä vaiheessa on noin monen linjan pohdinta tarpeellista. Kyllä siinä tulee mieleen, että joku saa hyvää palkkaa noiden mahdollisten raitiolinjojen suunittelusta. Ainahan linjat pitää huolellisesti suunnitella, mutta samalla kertaa tuollainen määrä. Taitaa liittyä kaupungin tiivistämisen helpottamiseen, jotta olisi vähemman vastustusta.
 
Mikähän tuossa A-vaihtoehdon linjassa 6 on ideana? Keskustan päässä siis. Reitin pysäkit alusta: Kolmikulma, Ylioppilastalo, Rautatieasema, Mikonkatu, Aleksanterinkatu, Senaatintori, Hallituskatu, Kansallisarkisto, Snellmaninkatu, Hakaniemi jne. Aikamoista sykkyrää tekee, ettei vain kukaan uskaltautuisi pysymään kyydissä pidempää matkaa?

Oliko jollakulla tähän mitään järkevää selitystä, kun kukaan ei tainnut tähän vielä palata. Vai onko tuo tosiaan tehty ihan vain siksi, että reittiosuuksille on pitänyt saada jotain liikennettä kuten käyttäjä 339-DF yleisellä tasolla totesi?
 
Oliko jollakulla tähän mitään järkevää selitystä, kun kukaan ei tainnut tähän vielä palata. Vai onko tuo tosiaan tehty ihan vain siksi, että reittiosuuksille on pitänyt saada jotain liikennettä kuten käyttäjä 339-DF yleisellä tasolla totesi?

Varmaan niin. Mielestäni tuo on kuitenkin ihan käypä vaihtoehto. Kutosen päättäri on tässä suunnitelmassa Kolmikulmassa joten sillä ei muutenkaan pääsisi kovin pitkälle siihen suuntaan. Nykyinen 7:n reitti on taas mielestäni aika ärsyttävä jos haluaa päästä esim. Hämeentien varresta Jätkäsaaren suunnalle.
 
Takaisin
Ylös