Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Ainakin minulle. Kaikki eivät työskentele raideliikennealalla tai ole seuranneet Skodan ja Kaupunkiliikenteen henkilösuhteita.
Ymmärrän tietysti tämän - se että minä kuulen huhuja ei tarkoita että kaikki kuulee samoja huhuja. Ainakin tämä vahvistaa sen, mitä minä ja jotkut muutkin tässä ovat ajatelleet, eli että Kaupunkiliikenne Oy:n on hyvä tuoda päätöksen taustoja esiin, jotta kohu rauhoittuisi. Niin nyt käynee, vaikka valitusprosessin takia itse hankinta saattaa ajautua kyllä pahaan solmuun nyt.
 
"Hylkäyspäätöksen perusteena oli kymmenen pakollista teknistä vaatimusta, joita Skodan tarjous ei täyttänyt. Ne liittyivät mm. törmäysturvallisuuteen, jarrujärjestelmiin, pyörätuolialueen ominaisuuksiin ja esteettömyyteen, vaunun sisämittoihin, istuinten korkeuteen sekä melutason testauksen puutteellisuuteen."
Osa näistä kuulostaa maallikon korvaan erikoisilta, kuten istuinten korkeus. Se ei vielä tuntuisi mitenkään erikoiselta, jos vaikka törmäysturvallisuuden tai melutason testauksen puutteellisuudesta koituisi ongelmia. Mutta miten päädytään tilanteeseen, jossa valmistaja ei saa tarjottua oikean korkuisia istuimia?

Onko se vain se, että kun kriteereitä oli kilpailutuksessa niin hurja määrä, niin jokaisen ominaisuuden räätälöiminen niiden mukaan on kohtuuttoman iso työ?
 
Osa näistä kuulostaa maallikon korvaan erikoisilta, kuten istuinten korkeus.
Tämä on nyt ihan puhtaasti keksitty tarina, mutta esimerkinomaisesti: Oletetaan, että minä haluaisin, että valmistaja A voittaa kisan. Olisin tehnyt havainnon, jonka perusteella tiedän, että telirakenne on sellainen, että kun telin päälle sijoitetaan istuinpodesterit, niin istuinkorkeus vaunun käytävään nähden on valmistajan A vaunuissa x cm ja valmistajien B, C ja D vaunuissa x+2, x+3 ja x+5 cm. Tietäisin myös, että muut valmistajat eivät pysty tai halua muuttaa telirakennetta niin, että istuin saadaan matalammalle. Miten voisin parhaiten varmistaa, että juuri A voittaa kisan? No, tietysti määräämällä kilpailuun sellaisen ehdon, että istuin saa olla enintään x+1 cm käytävän tasosta. Ja siihen jatkoksi, että käytävä saa olla enintään y cm maanpinnasta ja käytävän ja katon välillä on oltava vähintään z cm.

Päällisin puolin tällainen ehto näyttää ihan neutraalilta ja sitä on helppo perustella mukavuusvaatimuksilla, jos joku sille perusteluja haluaa.
 
Takaisin
Ylös