Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Olen todennut jo aiemmin, että toivon asioita päätöksenteosta jaettavan julkiseen levitykseen nykyistä enemmän. Olen varma, ettei se muuta johtopäätöksiä tai lopputuloksia, mutta ainakin se rauhoittaisi keskustelua.

Seuraavaa sataa vuotta ei tarvitse olla naimisissa museaalisen rataverkon tai kapeiden vaunujen kanssa. Metrin raideleveys ei sido Helsinkiä kapeisiin vaunuihin sinänsä. Trondheimissa on metrin raideleveys mutta 2,6 metriä leveät vaunut, Belgian Charleroissa metrin raideleveydellä on käytössä 2,5 metriä leveät vaunut, näin esimerkiksi. Helsingillä on niin haluttaessa kaikki edellytykset siirtyä vähitellen suurempaan korileveyteen ja myös suunnitella uudet reittiosuudet vaikeaa ratageometriaa, siis jyrkkiä kaarteita, S-mutkia ja myös jyrkkiä mäkiä mahdollisuuksien mukaan välttäen.
 
Ja nykyisenä poliitikkona osaa varsinkin populismin.
Tottakai. Kaikki poliitikkojen ulostulot tässä asiassa ovat aika identtisiä: Olisi pitänyt tilata Suomesta. Se on kommenttina sinänsä ymmärrettävä paristakin syystä ja varmasti äänestäjien mieleen. Nyt taitaa kuitenkin olla niin, että sellaista tarjousta ei ole ollut olemassakaan, jossa vaunut olisi aidosti tehty Suomessa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Olisi pitänyt tilata Suomesta. Se on kommenttina sinänsä ymmärrettävä paristakin syystä ja varmasti äänestäjien mieleen. Nyt taitaa kuitenkin olla niin, että sellaista tarjousta ei ole ollut olemassakaan, jossa vaunut olisi aidosti tehty Suomessa.
Ja vaikka suomalainen vaihtoehto olisikin ollut, ei ole kansantalouden etu pitää julkisella rahalla pystyssä liiketoimintaa, joka ei muuten menestyisi. Parempi että se työvoima tekee jotakin sellaista, missä suomalaiset ovat hyviä, kuten vaikka jäänmurtajia. Diplomiekonomina Harkimo on oppinut tuon opinnoissaan, joten häneltä lausunto on korostetun populistinen. Lintilä tai Arhinmäki eivät välttämättä tunne kansantaloustieteen perusteita, joten heidän lausuntonsa voi selittää tietämättömyydellä.
 
Niin, siinä voi käydä niin, että näennäisesti suomalaisten ratikoiden ylläpito- ja huoltosopimukset voivat olla yllättävän hankalaa niiden koko elinkaaren ajan (eli kymmeniä vuosia).
 
Ja vaikka suomalainen vaihtoehto olisikin ollut, ei ole kansantalouden etu pitää julkisella rahalla pystyssä liiketoimintaa, joka ei muuten menestyisi. Parempi että se työvoima tekee jotakin sellaista, missä suomalaiset ovat hyviä, kuten vaikka jäänmurtajia. Diplomiekonomina Harkimo on oppinut tuon opinnoissaan, joten häneltä lausunto on korostetun populistinen. Lintilä tai Arhinmäki eivät välttämättä tunne kansantaloustieteen perusteita, joten heidän lausuntonsa voi selittää tietämättömyydellä.
Wikipedia Lintilästä: "...valmistui ylioppilasmerkonomiksi 1992. Myöhemmin hän suoritti myös hallintotieteiden kandidaatin tutkinnon vuonna 2000. Työurallaan Lintilä on toiminut Pouttu Oy:n talouspäällikkönä." Jotain pitäisi siis hänenkin kansantalouden toiminnasta tietää.

Arhinmäellä ei Wikipedian mukaan ole talousopintoja takanaan, hänen kompetenssinsa on tässä syntyperäinen ja edelleen helsinkiläinen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Niin, siinä voi käydä niin, että näennäisesti suomalaisten ratikoiden ylläpito- ja huoltosopimukset voivat olla yllättävän hankalaa niiden koko elinkaaren ajan (eli kymmeniä vuosia).
Maailma on myllerrysten kourissa ja vauhti vain kiihtyy. Minkä tahansa tuotteen tai valmistajan olemassaoloa ei voi enää pitää mitenkään varmana kymmeniä vuosia eteenpäin. Mikä ratikka olisi näennäisesti suomalainen? Skodan Artic? Eli Skoda saisi tilauksen, koska tehdas on Kajaanissa, mutta valmistaisikin ratikat jollain muulla tehtaallaan?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös