Olen todennut jo aiemmin, että toivon asioita päätöksenteosta jaettavan julkiseen levitykseen nykyistä enemmän. Olen varma, ettei se muuta johtopäätöksiä tai lopputuloksia, mutta ainakin se rauhoittaisi keskustelua.
Seuraavaa sataa vuotta ei tarvitse olla naimisissa museaalisen rataverkon tai kapeiden vaunujen kanssa. Metrin raideleveys ei sido Helsinkiä kapeisiin vaunuihin sinänsä. Trondheimissa on metrin raideleveys mutta 2,6 metriä leveät vaunut, Belgian Charleroissa metrin raideleveydellä on käytössä 2,5 metriä leveät vaunut, näin esimerkiksi. Helsingillä on niin haluttaessa kaikki edellytykset siirtyä vähitellen suurempaan korileveyteen ja myös suunnitella uudet reittiosuudet vaikeaa ratageometriaa, siis jyrkkiä kaarteita, S-mutkia ja myös jyrkkiä mäkiä mahdollisuuksien mukaan välttäen.
Seuraavaa sataa vuotta ei tarvitse olla naimisissa museaalisen rataverkon tai kapeiden vaunujen kanssa. Metrin raideleveys ei sido Helsinkiä kapeisiin vaunuihin sinänsä. Trondheimissa on metrin raideleveys mutta 2,6 metriä leveät vaunut, Belgian Charleroissa metrin raideleveydellä on käytössä 2,5 metriä leveät vaunut, näin esimerkiksi. Helsingillä on niin haluttaessa kaikki edellytykset siirtyä vähitellen suurempaan korileveyteen ja myös suunnitella uudet reittiosuudet vaikeaa ratageometriaa, siis jyrkkiä kaarteita, S-mutkia ja myös jyrkkiä mäkiä mahdollisuuksien mukaan välttäen.