- Liittynyt
- 12 Joulukuu 2010
- Viestit
- 610
Rataongelmista ei tietysti kokonaan pääse eroon kuin shinkansen-tyylisellä panostamisella, eli joka yö armeijallinen porukkaa rataa hoitamaan.
Itse asiassa tämäkään ei auttaisi kehäradan tilanteessa mitään, vaikka kehää hoitaisi kuinka monta tuhatta ihmistä tahansa yöaikaan. Kuten käyttäjä tlajunen sanoi, ongelmana ovat nimenomaan kehäradan aivan liian tiukat aikataulut ja sitä kautta häiriöherkkyyden merkittävä kasvu. Erittäin suuri ongelma muodostuu juurikin siitä, että Hiekkaharjun ja Helsingin päärautatieaseman välillä vuoroväli on arkisin ja lauantaisin 5 minuuttia I-, K- ja P-junien osalta, jolloin kertaalleen alkanutta myöhästymisketjua on mahdotonta katkaista ilman yksittäisten junavuorojen perumisia. Halki, poikki (=perutaan junavuoroja) ja pinoon -taktiikalla myöhästymisketju toki saadaan hetkellisesti katkaistua, mutta onko se ratkaisu itse ongelmaan, eli kehäradan liian tiukkoihin aikatauluihin, mielestäni vastaus on yksiselitteinen ei.
Kuten olen melko monessa eri asiayhteydessä sanonut, I- ja P-junien pysähtymiskäyttäytyminen pääradalla pitäisi muuttaa K-junien pysähtymiskäyttäytymiseksi, K-junat vaihtaa takaisin N-juniin ja jättää tästä huolimatta I- ja P-junille 60 minuutin kiertoaika kehäradalle. Tällöin kehäradan junat saisivat noin 3 minuuttia löysemmät aikataulut kehää kiertäessään, mitkä ovat itse asiassa melko ratkaisevat minuutit, mitä täsmällisyyteen kehäradalla tulee.