Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Asiasta toki informoitaisiin kunnolla, ja Pasilassa kuulutus junaan: Tämä on O-juna, joka menee Myyrmäen kautta Lentoasemalle. Pysähdymme kaikilla asemilla. Junat Tikkurilan kautta lähtevät laiturilta 2.
Nykyisessä kirjasintyypissä on tiivistämisen ja pienentämisen varaa. Tai sitten näytössä voisi vilkkua "Tikkurila" ja "Airport" tai vastaavaa. Vanhempia junia ei onneksi linjalle joudu, sillä ilman tekstinäyttöä etunokassa voisi mennä vaikeaksi.
Kuulutus olisi samaan tapaan kuin päärautatieasemalla, ennen ovien sulkemista.Tämän kuulet laiturilla miten? Vielä pahempi kuin laiturilla kylttien silmäily ja pettyminen (ks. alla) on huomata olevansa turistikierroksella vasta junan lähdettyä. Laiturilla kuulutuksia on lähes koko ajan pelkästään kauko- ja taajamaliikenteelle, tiheään kulkevalle junalle niitä ei kannata varata.
Kylteissä ja itse asiassa kaikessa ihmisten luettavaksi tarkoitetussa tekstissä pätee yksi sääntö: isompi on selkeämpi kuin pienempi.
Vielä parempi kuin iso teksti on teksti, jota ei välttämättä tarvitse lukea ollenkaan. Sama pätee infoon yleensä: jos informaation tarpeen voi poistaa, ei tarvitse alkuunkaan suunnitella hyvää infoa.
Nykyiset kiertolinjat, joissa on kirjain, eivät anna infoa lainkaan. Ei kukaan normikäyttäjä, satunnaiskäyttäjästä puhumattakaan, muista miten päin vaikka 7A hyörii. Se on vaan seiska ja jotenkin pitää erikseen selvittää että mitä kautta se sinne Pasilaan kulkee. Edelleenkin, jos info on selkeää, voi rengaslinjan ymmärtää jopa helpommin ilman lisäkirjaimia tai kahta eri linjaa. Jos on kaksi eri linjaa, voi käydä vaikka näin: "Menin työpaikalleni V-linjalla 10 minuutissa, mutta takaisin tullessa matkaan kuluikin 45 minuuttia, vaikka tulin samalla linjalla. Työpaikkani on päättärillä, ei sieltä pääse kuin yhtä kautta takaisin." Ja taas tarvitsee lisätietoa, että mikä kirjain menee Tikkurilasta toiseen suuntaan.Yhden tunnuksen kiertolinjan ongelmat ovat toki ratkaistavissa, mutta helpoimmat ratkaisut tulevat luopumalla yhden tunnuksen kiertolinjasta ja käyttämällä kahta tunnusta. Nykyinen liikennekäytäntö ja ihmisten tottumukset voidaan siten säilyttää, eikä uusia ongelmia keksitä.
Mutta tässä myös palvellaan vanhoja asiakkaita Helsinki-Tikkurila ja Helsinki-Myyrmäki välillä. Uusi kirjain voisi olla vähän oudompaa vaikka pysähtyisikin ainoana junana vaikka täällä Tapanilassa. Jos en tätä foorumia selailisi niin olisin ihan ihmeissäni jos en löytäisi sitä tuttua I-junaa (N-junaa) mistään vaan olisi esimerkiksi joku ihan outo O-juna. Tämän vuoksi kannatan vanhojen linjatunnuksien säilyttämistä ja niiden vaihto Lentoasemalla "päättäri"-kuulutuksien kera (Hyvät matkustajat, tämä on I/M-juna Helsinkiin" jne.
Eikö kahden linjatunnuksen käyttö olisi kuitenkin yksinkertaisinta? Kaikki, jotka kulkevat M-junalla tietävät sen pysähtyvän molempiin suuntiin mennessä Myyrmäessä ja vastaavasti I-junalla kulkevat pääsevät molempiin suuntiin Tikkurilaan. Ne, jotka kulkevat Tikkurila-Myyrmäki -väliä ovat vähemmistöä ja oppivat nopeasti sinänsä ilahduttavan asian, että heidän ei tarvitse vaihtaa lentoasemalla. Linjakarttaan vain maininta siitä, että linjatunnus vaihtuu kesken matkan sekä kuulutus lentoasemalla.
Henk.koht. olen ainakin sitä mieltä, että tunnuksenvaihto lentoasemalla on suhteellisen typerä ajatus juurikin sen takia että linjakartassa näyttää todella idioottimaiselta ja disinformaatiota tarjoavalta vaihtoehdolta se, että käytännössä sama linja esitetään kahtena eri linjana.
Yhdessä Sm5-yksikössä on joka tapauksessa huomattavasti vähemmän paikkoja kuin kahden yksikön Sm1/2-junassa joten ruuhka-aikoina joudutaan melko varmasti ajamaan kahden yksikön Sm5-junia mikäli aiotaan pitää kiinni 10min vuorovälistä..
ruuhka-aikoina joudutaan melko varmasti ajamaan kahden yksikön Sm5-junia mikäli aiotaan pitää kiinni 10min vuorovälistä.