Tuosta informaation ymmäryksestä tavalliselle kansalle... Olen kuvitellut, että uudet isot "siniset" laiturinäytöt, mitä on esim Helsingin päärautatieasemalla, ratkaisisi informaatio-ongelmat. Niihin saa vaikka mitä tietoa näkyville, juoksevalla tekstilläkin.
Kuitenkin tässä taannoin olin kyseisellä asemalla odottamassa H-junaa, ja huomasin, että näytön alalaidassa kulki juokseva teksti. Siinä luki suunnilleen näin "Vain Pasilan pään yksikkö lähtee H-junana". Sen lisäksi asemalla kuulutettiin kahteen kertaan, selventäen vielä, että laiturille tulee kohta 2 junayksikköä, joista Pasilan pään yksikkö lähtee H-junana. Silti noin 100 ihmistä vain sinnikkäästi odotti päätepuskimen tuntumassa, osa korvakuuloimet korvillaan, osa kännykkää näpytellen, aivot narikassa. Noin 10-15 ihmistä siirtyi valmiiksi "oikeaan paikkaan". Junan saavuttua, 100 ihmistä ensinnäkin tietenkin tukki junasta ulos pyrkivät, ja änkesivät tietysti siihen yksikköön, mikä ei lähtenyt H-junana (kuten informaatiossa kerrottiin). Sen jälkeen tietenkin henkilökunnalla näytti olevan suuri operaatio saada ihmiset pois väärästä yksiköstä. Tämän jälkeen ihmiset sadattelivat tietenkin huonosta informaatiosta ja juoksuttamisesta. Yksittäiset ihmiset taisivat vaatia vielä selityksiä, miksi pitää siirtyä. Ymmärrettävästi kyllä, lähtevä H-juna jäi "hieman" myöhään, ja osalle ihmisistä paha mieli "huonosta informaatiosta".
Kun informaationäytöt ei tehoa, kuulutukset ei tehoa, niin en ainakaan keksi, mikä olisi sellainen viestin tms, joka tavoittaisi aivot narikassa olevat ihmiset? Miten informaatiota voisi parantaa, siten että se hyppäisi ihmisten silmille ja aiheuttaisi jonkinlaisen herätyksen?