- Liittynyt
- 23 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 524
Asiasta on keskusteltu jo yli vuosi sitten toisaalla.Mitenköhän muuten joukkolikennefoorumilla ei ole lentoliikenne osiota?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Asiasta on keskusteltu jo yli vuosi sitten toisaalla.Mitenköhän muuten joukkolikennefoorumilla ei ole lentoliikenne osiota?
En ole seurannut lentolippujen kotimaanhintoja. Mutta Finnairin nettipalvelu toki kertoo nopeasti.Oletko huomannut, että nykyään lentoliput ovat aika samanhintaisia kuin normaalihintainen junalippu, ajoittain halvempiakin.
Ja taitaa Helsinki-Oulu ja Helsinki-Rovaniemi väleillä junaliikenteen ja lentoliikenteen matkustajamäärä olla aika lähellä toisiaan. Jos ei lennoilla ole isompikin.
Mikä nyt sitten on merkittävästi halvempi? Yöjuna Ouluun on 43 % halvempi ja Rovaniemelle 34 % halvempi kuin halvin aamun lento. Tämä vertailu ei ota huomioon sitä hintaa, mikä on maksettava pääsyyn lentoasemalle ja lentoasemalta. Kustannustietoinen ei tietenkään aja taksilla, mutta eiköhän busseistakin kerry yli 10 € lisää lentomatkan hintaan.Junaliput ovat merkittävästi halvempia vain opiskelijoille ja eläkeläisille. Pohjoisen makuuvaunut ovat kilpailukykyisimpiä auto+junapaketeissa.
Uusi maakuvaunukalusto kuten kaikki tietävät vaativat sähköä toimiakseen ja VR Oy:llä on kalustoa jotka voivat tarvittavan sähkövirran vaunuihin tuottaa. Dieselveturi Dr16 ja agregaattivaunut jotka ovat alunperinkin rakennettu siniseen vaunukalustoon.
Yksinkertaisin ja halvin tapa eli tapa joka ei maksa mitään on Dr16 veturin käyttö kemijärven junissa. Samaan tapaan kun Kolarin yöjunissa.
Saa nähdä vapauttaako sähköistys Dr16-vetureita riittävästi Vartiuksen liikenteestä.
Ei kun Dr16-vetureita voi romuttaa, jotta niitä ei riitä makuuvaunujuniin. Eikös vaunut.orgissa ollut tieto, että kolaroineet yksilöt pannaan romuksi?Luulisi kyllä, ellei VR sijoita kaikkia raskaita dieselvetureitaan vaihtotyökoneiksi, kuten ymmärtääkseni on suunniteltu.
Kiitos näistä lisäyksistä. Noilla hinnoilla lentoliikenteen kilpailuasema on selvästi parempi.Blue1:lla maanantaina Helsinki-Oulu(tai päinvastoin) maksaa 44-89 euroa suunta. Valittavana on viisi vuoroa suuntaansa.
Niin, sinisin vaunuin makuuvaunuliikenne tuottaa mukavasti voittoa. Punaisin vaunuin ei. Sanoisin tämän perusteella, että makuuvaunuliikennettä voi harjoittaa voitollisesti, mutta kuten kaiken muunkin liiketoiminnan, senkin voi tärviä tappiolliseksi. Mutta sen perusteella, että VR Oy tekee virheitä, en määrittele mitään rautatieliikenteestä yleensä. Pikemminkin niin päin, että kun jossain joku operaattori osoittaa toiminnan onnistuvan, se kuvaa sitä mitä rautatieliikenteessä voi olla. Muut ottakoon siitä onnistujasta oppia.Ja sekin kannattaa muistaa, että makuuvaunuliikenne ei nykyhinnoilla kata kustannuksiaan jos kalustokustannuskin otetaan huomioon. Makuuvaunumatkoja myydään alihintaan, jotta niitä joku ostaisi. Ja osa vuoroista saa valtion tukea.
Nuo ongelmat mitä PNU luettelee linkissä on kaikki järjestelykysymyksiä. Jos arvioidaan taloudellisuutta, Dr16 ei kuluta juuri Dv12:ta enempää polttoainetta. Jos ajatellaan, että Dv12 vetää samanlaisen junan kuin Dr16 eli yöjunan Rovaniemi-Kemijärvi välillä, Dv12 joutuu työskentemään täysillä lähes koko matkan kun isompitehoinen Dr16 matkaa sen pääosin osatehoilla. Otetaan huomioon radan 70 km/h nopeusrajoitus.Dr16-vetureiden ja aggregaattivaunujen kanssa voi kuitenkin olla eräitä ongelmia.
Jos arvioidaan taloudellisuutta, Dr16 ei kuluta juuri Dv12:ta enempää polttoainetta.
Jos ajatellaan, että Dv12 vetää samanlaisen junan kuin Dr16 eli yöjunan Rovaniemi-Kemijärvi välillä, Dv12 joutuu työskentemään täysillä lähes koko matkan kun isompitehoinen Dr16 matkaa sen pääosin osatehoilla. Otetaan huomioon radan 70 km/h nopeusrajoitus.
On totta, että tänä syksynä olisi tullut ongelmia Dr16-vetureiden puutteen takia (kahden veturin kolarin takia), joka on hyvin poikkeuksellista, sekä VR:n kroonisen kalustopulan takia.
Mutta normaalisti jo ehkä jo vuonna 2007 Dr16-vetureita vapautuu siten, että VR:n suuntelmien mukaan n. 6kpl tulee joka tapauksessa jäämään Ouluun ja loput siirtyy Kaakkois-Suomeen vaihtotöihin.
Veturikierron pystyy rakentamaan Roi-Kjä välille ilman, että yhtään henkilöjunaparia tarvitsee muuttaa dieselvedolle. Kemi-Kemijärvi välillä kulkee päivittän tavarajunapari 2-3 Dv12-veturin vetämänä. Jonain päivänä viikossa tämä voi kulkea tai vaikka joka päivä Dr16-vedolla jolloin veturi vaihtuu Roi-Kjä yöjunaan.
Mitä tulee Kemijärvi-Kelloselkä suunnan kevytkiskoradan tavaraliikenteeseen, niin ongelmaahan VR ja RHK yrittävät yhdessä poistaa eli radan lakkautusta jolloin sielläkään ei tarvitse käydä ollenkaan.
Ja jos tarvitsisi käydä niin senkin pystyy rakentamaan ylimääräisenä Dv12-vetoisena tavajunana Kemistä-Sallan radalle kuten tähänkin asti on useasti tehty.
Jos kaikissa asioissa ajatellaan niin, että täytyy olla aina saatavissa varaveturi joka puolella Suomea jos joku kalustoyksikkö rikkoontuu. Näin ollen täytyy olla sijoitettuna esim. Kolarissa seisomassa veturi jos sattuu, että yöjunien vetäjä rikkoontuu.
Koska sellainen tieto on esitetty? Oma lokakuulta oleva tietoni on, että ne korjataan.Ei kun Dr16-vetureita voi romuttaa, jotta niitä ei riitä makuuvaunujuniin. Eikös vaunut.orgissa ollut tieto, että kolaroineet yksilöt pannaan romuksi?
Ei tarvitse. Kolarin junissa käytetään sinisiä vaunuja, jotka vaidaan lämmittää muutenkin kuin veturista otettavalla sähköllä. Matkustajille ei siis aiheudu myöhästymisen lisäksi muita ongelmia, vaikka talvipakkasilla Kolarin yöjuna hyytyisikin linjalle muutamaksi tunniksi. Kemijärven tapauksessa ongelma sen sijaan olisi ilmeinen Edm-vaunuja käytettäessä.
Eli keinoja Kemijärven yöjunaliikenteen hoitamiseen löytyy vieläpä hyvin edullisia.