Tuota, mikä noissa sinisistä makuuvaunuista tekee ikälopun. Eikö niitä kannata peruskorjata ja modernisoida esim. Kolarin ja Kemijärven liikennetarpeita varten.
Tuskin. Muistettakoon että Turun konepaja on käynyt uusien IC-vaunujen myötä tarpeettomaksi. Tästä päätellen uudella vaunukalustolla saavutetaan merkittävää säästöä kunnossapitokuluissa sinisiin vaunuihin verrattuna.
60-luvun tekniikkaa edustaviin vaunuihin (olkoonkin, että ensimmäinen CEmt valmistui vasta 1970) ei myöskään tahdo saada enää varaosia mistään. Niinpä vanhimpia vaunuja on melkein pakko romuttaa, jotta niistä kerätyillä osilla voidaan edes uudemmat vaunut pitää liikenteessä.
Entä vastaako CEmt-vaunu enää matkustusmukavuudeltaankaan nykyajan vaatimuksia tulevaisuudesta puhumattakaan? Monelle ilmastointiin tottuneelle nykyihmiselle voi olla melkoinen järkytys astua kesähelteellä CEmt-vaunuun, joka on paahtunut koko päivän ratapihalla. Matkan aikana toki tuuletusta saa ikkunoita auki pitämällä mutta avonaisista ikkunoista tulee melua siinä määrin, että nukkumisen kanssa on vähän niin ja näin.