Ja tässä neljäs: Dv12-veturisarja Suomesta.
Pikajuna-ajossa tarvittiin aikoinaan yhtä Dr13-veturia vastaan kolme Dv12-veturia eli Dv:n voimansiirron hyötysuhde on sitä luokkaa, että kolmesta MGO-moottorista irtoaa kahden voima. Näin taloudellisen veturin saneeraaminen tuleekin varmaan todella halvaksi.
VR:llä ei ilmeisesti vain ole riittänyt rahkeita uusien dieselvetureiden hankkimiseen, koska investointitahti on ilman niitäkin ollut viimeisen 15-vuoden aikana todella kova. Se olisi myös sisältänyt melko paljon riskejä, kun sähköistyksen tulevasta laajuudesta ja junaliikenteen kilpailun vaikutuksista ei ole selvyyttä. Lisäksi varaosatilanne lienee tämä sarjan osalta poikkeuksellisen hyvä Dr13-vetureiden hylkäämisen ansiosta.
Viimeksi muokattu: