- Liittynyt
- 19 Heinäkuu 2006
- Viestit
- 411
Vs: yhteiskuntapolitiikka
Se, että ei voi käyttää ei ole sama asia että ei tarvitse jotain palvelua.
No tuohan on itsekannattavan liiketoiminnan synapsi. Liikeyritys suorittaa sen toiminnan, joka kannattaa eli tuotto kattaa toiminnan menot. Ja kuten jo aiemminkin sanottua, jos halutaan sellaista liikennepalvelua, jota ei taloudellisesti kannata, se voidaan tuottaa jos joku sen maksaa. Jos se joku ei halua maksaa, niin palveluakaan ei ole. Hyvin yksinkertaista ja selvää. Näin sen pitää ollakin.
Siis tarkoitan seuraavaa: täällä tuo subventio tuntuu olevan "peikko", jolla perustellaan liikenteen siirtämistä yhteiskunnan hoidettavaksi. Samalla viitataan kovasti siihen, että samalla linja-autoliikennettä kasvatettaisiin huomattavasti, vaikka enemmän liikennettä ei tarkoita enempää matkustajia. Onhan se poliitikolle hienoa kalastelua, kun ehdotetaan tälläistä sosialisointia joka "lisäisi" palveluita. Kuitenkin tämän sosialisoinnin maksaa veronmaksajat merkittävästi lisääntyneinä kuluina. Tyypillistä politiikkaa, luvataan hyvää mutta se maksatetaan äänestäjillä. Ja miksi tehdä se, kun meillä on toimiva joukkoliikenne, joka toimii seutulipun subventiota lukuunottamatta ilman verovaroja (poislukien ostoliikenne, mutta Tampereen kaupunkialueelle päättyvää ostoliikennettä on hyvin vähän)? Kuitenkaan kukaan ei ole vastannut kysymykseeni seutulipun rahanjaosta, joten en uskalla aavistaakaan tietääkö täällä kukaan miten se toimii. Kun se rahamäärä, jonka liikennöitsijä siitä saa perustuu matkustamiseen, todelliseen matkustamiseen, mutta kyseinen rahasumma on suhteellisen pieni. Ja täällä ei ole ilmeisesti myöskään tietoa, miten seutulipun kulut maksetaan? Tiedetäänkö sitä, että joissain kunnissa seutulipun matkustajien latausten hinta kattaa seutulippujen kulut, eli kunta ja lääni eivät joudu maksamaan noista matkoista yhtään yhteiskunnan varoja? Subventio voidaan poistaa, jos sitä halutaan. Kyllä liikennöitsijät mieluummin ottaisivat asiakkailta sen käteismatkan hinnan, kyllä se niin paljon isompi on kuin seutulipun tuottama tulo/matka. Valitettavasti tietysti se johtaisi merkittävään asiakaspakoon ja sitä kautta supistettaisiin liikennettä taas kerran.
Sellaisiin, kuten kehitysvammaisten päivätoimintaan (mikä yksinään on muuten Tampereen kaupungille yhtä suuri menoerä kuin joukkoliikenne) tai vaikkapa päihdetyöhön?
Se, että ei voi käyttää ei ole sama asia että ei tarvitse jotain palvelua.
En jaksaisi lähteä nyt spekuloimaan itsekannattavuudesta, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä senkin kanssa, että liikennöitsijät hoitavat itsekannattavat vuorot ja yhteiskunta ostaa niiltä tappiolliset vuorot? Kiva liikennöitsijälle, periaatteessa samantekevää matkustajille, ikävä juttu julkistaloudelle.
No tuohan on itsekannattavan liiketoiminnan synapsi. Liikeyritys suorittaa sen toiminnan, joka kannattaa eli tuotto kattaa toiminnan menot. Ja kuten jo aiemminkin sanottua, jos halutaan sellaista liikennepalvelua, jota ei taloudellisesti kannata, se voidaan tuottaa jos joku sen maksaa. Jos se joku ei halua maksaa, niin palveluakaan ei ole. Hyvin yksinkertaista ja selvää. Näin sen pitää ollakin.
Eli subvention purku johtaa menojen kasvamiseen, täh? Siis maksu siirtyy veronmaksajille, mutta silti rehelliset linja-autoliikennöitsijät sinun mukaasi joutuvat maksumiehiksi, häh??
Siis tarkoitan seuraavaa: täällä tuo subventio tuntuu olevan "peikko", jolla perustellaan liikenteen siirtämistä yhteiskunnan hoidettavaksi. Samalla viitataan kovasti siihen, että samalla linja-autoliikennettä kasvatettaisiin huomattavasti, vaikka enemmän liikennettä ei tarkoita enempää matkustajia. Onhan se poliitikolle hienoa kalastelua, kun ehdotetaan tälläistä sosialisointia joka "lisäisi" palveluita. Kuitenkin tämän sosialisoinnin maksaa veronmaksajat merkittävästi lisääntyneinä kuluina. Tyypillistä politiikkaa, luvataan hyvää mutta se maksatetaan äänestäjillä. Ja miksi tehdä se, kun meillä on toimiva joukkoliikenne, joka toimii seutulipun subventiota lukuunottamatta ilman verovaroja (poislukien ostoliikenne, mutta Tampereen kaupunkialueelle päättyvää ostoliikennettä on hyvin vähän)? Kuitenkaan kukaan ei ole vastannut kysymykseeni seutulipun rahanjaosta, joten en uskalla aavistaakaan tietääkö täällä kukaan miten se toimii. Kun se rahamäärä, jonka liikennöitsijä siitä saa perustuu matkustamiseen, todelliseen matkustamiseen, mutta kyseinen rahasumma on suhteellisen pieni. Ja täällä ei ole ilmeisesti myöskään tietoa, miten seutulipun kulut maksetaan? Tiedetäänkö sitä, että joissain kunnissa seutulipun matkustajien latausten hinta kattaa seutulippujen kulut, eli kunta ja lääni eivät joudu maksamaan noista matkoista yhtään yhteiskunnan varoja? Subventio voidaan poistaa, jos sitä halutaan. Kyllä liikennöitsijät mieluummin ottaisivat asiakkailta sen käteismatkan hinnan, kyllä se niin paljon isompi on kuin seutulipun tuottama tulo/matka. Valitettavasti tietysti se johtaisi merkittävään asiakaspakoon ja sitä kautta supistettaisiin liikennettä taas kerran.