Miksi suorempi yhteys espooseen? Nykyisinkin aika lailla 30-50% päivämatkustajista menee tai tulee heikkilä-masala akselille. Jos se suorempi auto on n.10 min nopeempi niin ei sillä nyt hirveesti hurrata(varsinkin kun joko se jatkoyhteys meni jo tai sitä joutuu joka tapauksessa odottamaan). Varsinkaan jos sillä kuskataan päiväsaikaan n.10 henkeä kerrallaan, sen takia x:ää ei päivällä ajella, viisaampi olisi joitain pikavuoroja esim.hangosta ajattaa k-nummen kautta. Viisaampi ratkaisu upinniemi-ravals ja k-nummi-hki välille olisi että upinniemi-keskusta ja ravals-keskusta ajettaisiin pienemmillä autoilla(max 32-paikkaisilla) ja k-nummi - hki ajettaisiin täyskokoisilla busseilla(pehmein penkein).
Lapinkylä-evitskog suuntaan pitäisi järjestää ennemminkin palvelulinja pienemmällä autolla, nykyisin ei kovin montaa ihmistä kouluvuoroilla kulje, koululaisten lisäksi. Koululaiset tilausajoihin tai normibussilla normivuorot ja palvelulinjat lisäksi. Evitskogin suunnassa tulee aina ongelmaksi se, että ei kaikkialla voi käydä bussilla ja ei ole järkeäkään, nimim.siellä asuva. Jos palvelulinjakin kiertelisi sivuteitä niin olisi kuskista lähtien kaikilla pissahätä ennenkuin päästäis perille. Maaseudun ongelmat on aina erilaisia kuin kaupungissa, ei kukaan viitti viittä kilsaa kävellä bussille, ennemmin mennään omalla autolla.
Hsl:n pitäisi nyt kuunnella paikallisia, kuskeja ja matkustajiakin ja miettiä linjastoa ihan eri ajatusmaailmalla kuin kaupungeissa(kaupungissa jatkoyhteyksiä tulee ja menee, täällä ei voi niin tehdä). Kirkkonummi on todella hajanainen ja ihan sama mitä on rakennettu niin joukkoliikennettä ei ole ajateltu. Nykyinen systeemi joka on erikoislaatuinen toimii, aika pieni on prosentti joka jää kyydistä, jos vertaisi esim. helsinkiin taikka vaikka vaan espooseen.
Pahin noissa suunnitelmissa on tuo länsimetron kanssa tuleva ajatusmaailma, mikäli matinkylään asti vain ajetaan linjoja, ihan varmasti tulee bussimatkustajat siirtymään autoihin. Kuka viittii useammassa paikassa tehdä vaihtoja, kun nyt voit aamullakin päästä yhdellä bussilla mm. lauttasaareen? tai kun westendin asialla voit vaihtaa mm.550:n lennosta, eikä ensin mennä matinkylään, metrolla jonnekin ja sitten bussilla....