Yllättävää, että Keravan taksilinjat ovat myös YTV-aikana jääneet jäljelle. Millä niissä maksetaan, siis onko niissä kortinlukija ja lippukone, jolla taksin kuljettaja voi tulostaa lipun vaikkapa Helsinkiin asti? .
Kortinlukija ja lipunmyyntilaite löytyy taksikopilta itse autoista sitä ei löydy, sitä en tiedä miten kertalippujen kanssa menetellään. Ns taksilähdöt ajaa ihan tavalliset taksit, eli paikka määrä vaihtelee 4-16 paikkaa autosta riippuen.
Kyllähän se vaan on niin, että täyskokoinen bussi rahastuslaitteineen on parempi vaihtoehto, kuin pikkubussi. Siihen on kuitekin päädytty valitettavan usein p.a.:lla YTV-aluella. En kuitenkaan väitä, että jokapaikkaan on päästävä kymmenen minuutin välein telibussilla, mutta olisi ihan oikeasti syytä miettiä, että mitä jarkeä on pyörittää useita pikkubussilinjoja (siis etenkin Helsingissä), jos koko siivulla ruuhka-aikaan ei kulje yhtä ainutta matkustajaa. Eihän sen pikkubussiliikenteen pyörittäminenkään ole ihan ilmaista!
Linjaa 5 ajetaan jo nykyäänkin täyskokoisella bussilla, mutta linjan 8 liikennöinti on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta täyskokoisella bussilla johtuen Kytömaan ja virrenkulman käätöpaikkojen ahtaudesta/Niiden puuttumisesta ja Laineentien huonokuntoisuudesta, ja vankilallakin kääntyminen on aika hankalaa isommalla bussilla
Tässä alla kuvat Kytömaalta, Virrenkulmasta ja Laineentieltä
Kytömaa (Kääntöpaikka risteyksessä)
Virrenkulma (Kääntöpaikka risteyksessä/linjan 8 auto kyseisessä risteyksessä)
Laineentie (välillä tämä kyseinen tie on siinä kunnossa ettei edes pikkubussilla ole asiaa sinne)
(siis etenkin Helsingissä)
Nyt ei ollutkaan kyse Helsingistä, eihän Helsingissä ajeta tavallisia linjoja pikkubusseilla, vain palvelulinjat hoidetaan pikkubusseilla.
Kytömaalle alkoi kulkea bussi 1993, jolloin kyseinen seisake lakkautettiin. Kun oikorata rakennettiin niin valitettavati samalla hävisi kytömaan kääntöpaikka, jossa pystyi kääntämään bussin.
Kyllähän se vaan on niin, että täyskokoinen bussi rahastuslaitteineen on parempi vaihtoehto, kuin pikkubussi.
Niin olisihan se hienoa, siihen tuleekin pyrkiä. Mutta tällä hetkellä se ei aina ole mahdollista.
ettei kannata laajentaa normaalin pienkalustolinjan liikennöintiaikaa? Kuitenkin luulisi väkeä kulkeavan jonkin verran enemmän, jos autoa ei tarvitse erikseen kutsua.
Valitettavasti kyseiset lähdöt ovat kutsutakseja, siitä syystä siinä tillaja maksaa vain toteutuneista lähdöistä, tässä tulee myös vastaan se että mitä kunta on valmis maksamaan YTV:lle.