Kirkkonummen ja Keravan YTV-liikenne

Vs: Linjat 643 ja 874

Miten muuten on liikennöitsijän laita linjalla 850?
Huhut kertovat että linjan 874 liikennöitsijäksi olisi tulossa ESLL. Linjan 850 liikennöitsijänä jatkaa Porvoon liikenne, tosin vuorot ajetaan jatkossa Porvoosta käsin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miksihän tuon u290 liikennöintiä piti vähentää? Miten se vaikuttaa Veikkolan linjoihin? Sama kalusto se on niillä kuitenki, ainoa ero että bussin etulätkässä lukee jokin numero. Se on ollut kuitenki merkittävä yhteys Pohjois-Espoon asukkaille, ja myös minulle, joka arvostan laadukasta matkustusmukavuutta. Varsinkin ihmetyttää (m-p) 5.30 Nummela-Ojakkala-Pitäjänmäki-Helsinki vuoron lakkautus. Menee aika paljon yhteyksiä pois Veikkolan suunnasta "sisä" Espooseen..
 
Nyt kyllä täytyy ihmetellä sitä, että miksi Vainion Liikenteen ja M. Tervon Veikkolan kautta ajettavat vuorot eivät tule vuodenvaihteen jälkeenkään kuulumaan YTV-tariffijärjestelmään. Vaikkakin näiden firmojen yhteenlaskettu vuoromäärä on vain muutama prosentti koko Veikkola - Helsinki -välin tarjonnasta, niin se tulee varmasti aiheuttamaan sekaannusta matkustajilla, kun Vainiolla näyttää olevan juuri parhaimpaan asiointiaikaan 9.30 - 10.00 pari vuoroa peräkkäin Helsinkiin. Johtuuko tämä kenties kyseisten firmojen haluttomuudesta kuulua osallisena YTV-järjestelmään?
 
Johtuuko tämä kenties kyseisten firmojen haluttomuudesta kuulua osallisena YTV-järjestelmään?

YTV käsittääkseni vuokraa rahastuslaitteet U-linjojen liikennöitsijöille. Jos YTV-lippujen tulot eivät kata tätä vuokraa niin en minä ainakaan ottaisi ko. pömpeliä autooni.
 
Miksihän tuon u290 liikennöintiä piti vähentää?
Veikkaisin, että 290-linjojen vähentäminen johtuu siitä, että näiden linjojen matka-aika on ollut moottoritielinjoja pitempi. Näppituntumani, kun olen noilla linjoilla matkustanut, on ollut se, että ne elävät Nummelan ja Helsingin keskustan välisillä matkustajila. Ja Helsingistä Nummelaan matka-aika on moottoritievuoroilla huomattavasti lyhyempi. Veikkolasta on tullut kyytiin ja poistunut vain muutamia matkustajia. Nummelasta eteen päin pienempiin kohteisiin, kuten Vihdin kirkonkylälle ei ole myöskään pahemmin matkustajia.

Minusta pitäisi saada jokin kätevä ratkaisu, jotta Nummelan busseista voisi jatkaa matkaa rantaradan suuntaan. Esimerkiksi Turunväylälle bussipysäkki Tuomarilan ja Koivuhovin väliin, siinä on liittymä valmiina ja olisi kävelymatka kummallekin juna-asemalle.

YTV käsittääkseni vuokraa rahastuslaitteet U-linjojen liikennöitsijöille. Jos YTV-lippujen tulot eivät kata tätä vuokraa niin en minä ainakaan ottaisi ko. pömpeliä autooni.
Kokonaispaketissa tämä vuokra taitaa olla aika mitätön rahallisesti. YTV voisi vaikka antaa nämä laitteet ilmaiseksi liikennöitsijöiden käyttöön. Ei matkustamista huomattavasti helpottavaa ratkaisua tule jättää tekemättä pikkurahojen vuoksi. Paljon suuremmat kustannukset aiheuttaa koko ajan lisääntyvä autoistuminen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjaa 874 koskevien tarjousten viimeinen jättöpäivä on muuten tänään 20.12.2006 ja tuloksia luvataan huomenna 21.12.2006... ;) Kalustovaatimuksista mm. sen verran, että 30 paikan vähimmäisvaatimus mainitaan. Pikkupakut on näin ollen suljettu pois kisasta.
 
Ottaa Lähilinjojen tiloista puolet. Korjaamopuolen ottaa joku muu, mahdollisesti jokin bussiyritys?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt kun Lähilinjat ajetaan alas niin miten käy yhtiön työpaikkojen? Annetaanko kaikille kenkää, siirretäänkö muualle tai toiseen firmaan?
 
Veikkaisin, että 290-linjojen vähentäminen johtuu siitä, että näiden linjojen matka-aika on ollut moottoritielinjoja pitempi.

En kyllä yhtään ihmettele että 290:n matkustajamäärät ovat laskussa, sillä 290:n reitti varsinkaan ruuhka-aikana ei ole mikään nopea. 15.35 Helsingistä lähtenyt vuoro oli Leppävaarassa vasta 38 min päästä, kun taas moottoritielinjojen kuuluisi olla siinä ajassa jo Veikkolassa.
 
Nyt kun Lähilinjat ajetaan alas niin miten käy yhtiön työpaikkojen? Annetaanko kaikille kenkää, siirretäänkö muualle tai toiseen firmaan?
Osa Connex:lle, osa Porvoon Liikenteelle ja loput minne minnekin. Irtisanomislaput jaettiin elokuun alussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitenköhän onnistui se, jos ytv perustaisi omia linjoja kilpailemaan wikströmmin rinnalle? Tämä tarkoittaisi, että näitä linjoja ajaisivat ytv-alueen liikennöitsijät (Connex, Concoridia ym), niissä olisi matkakorttijärjestelmä, ja vielä laitettaisiin niin että linjoilla olisi selvää liityntäliikennettä juniin. Sen lisäksi vielä Kirkkonummelta ja takaisin ajettaisiin niin Helsinkiin kun Espooseen myös. Kalustovaatimus voisi osittain olla ns. pehmeäpenkkistä. Näin Wikströmmin valta Kirkkonummella heikkenisi ja tulisi kilpailua. Veikkaisin, että tuossa kilpailussa Wikström häviäisi, enemmän vai vähemmän..
 
Mitenköhän onnistui se, jos ytv perustaisi omia linjoja kilpailemaan wikströmmin rinnalle?

Tämähän olisi hyvä idea. Näitä linjoja voisi ajattaa eri kohteisiin Helsingissä ja Espoossa. Työmatkalinjoja työmatka-aikaan tärkeille työpaikka-alueille, jotka eivät ole junaradan varrella.

Lisäksi kaikkina aikoina sellaisia linjoja, joilta olisi vaihtoyhteyksiä poikittaisliikenteen linjoille. Nämä linjat voisivat ajaa tärkeisiin liikennehubeihin, kuten Kamppi ja Tapiola.

Mielessäni pyörii kolmaskin kiinnostava suunta. Nimittäin Kehä III. Tikkurilan ja lentoaseman suunnalta on hidasta matkustaa Kirkkonummen suuntaan joukkoliikenteellä, mutta autolla hurauttaa kätevästi kehätietä perille. Voitaisiinko ajatella, että olisi vaikkapa linja Kirkkonummi-Espoon keskus-Martinlaakso-Lentoasema/Tikkurila?

Tai sitten jos Jokeri III tehtäisiin yhdistämällä seutulinja 530, Vantaan linja 55 ja Vantaan linja 61, tätä linjaa voisi jatkaa lännessä Kirkkonummelle. Ajettaisiin jotain eri reittiä kuin juna, jolloin linja palvelisi eri matkustustarvetta. Esimerkiksi Kirkkonummen keskustasta Gesterbyn kerrostaloalueen ohi, Masalaan ja siitä pikaosuus Kehä III:lle ja sopivassa kohdassa taas taajamien sisään.
 
Takaisin
Ylös