Kirkkonummen ja Keravan YTV-liikenne

Ei kai tuo Keravan tilanne nyt kuitenkaan niin kovin synkkä ole? Helsingin suuntaan on erittäin tiheä junaliikenne. Savion suuntaan pääsee myös tiheästi junalla sekä busseilla 633 ja 873. Ahjon/Sorsakorven ja Kalevan suunnan yhteydet hoituvat kohtuullisen tiheästi arkisin linjoilla 5 ja 738. Lauantaisin linja 5 tarjoaa tunnin vuorovälillään peruspalvelutason. Oikeastaan joidenkin alueiden pyhäliikenne on ainoa selvä ongelma, mutta kysyntää lienee toisaalta vähän. Ja kuten tässä ketjussa aiemmin on jo todettu, välimatkat Keravalla ovat niin lyhyet, että valtaosa kaupunkilaisista voi hoitaa asiointimatkat ja liityntämatkat asemalle kävellen tai pyöräillen.

Mikäli Keravan sisäisten matkustajien määrä kasvaa seutulippujärjestelmän myötä, tultaneen esimerkiksi linjalle 5 varmastikin lisäämään liikennettä. Esimerkiksi niin, että arkisin keskipäivällä ja illalla sekä lauantaisin päivällä (jolloin 738 ei kulje) linjaa 5 ajettaisiin kahdella autolla puolen tunnin välein. Sunnuntain kutsutaksiliikenne voitaisiin korvata tunnin välein ajettavalla vitosella.

Keravan liikenne muuttunee ensi kesästä lähtien siten, että linjan 873N sunnuntailiikenne loppuu ja korvataan linjan 633 uusvanhalla N-reitillä Korson kautta. Tässä yhteydessä Sorsakorven pyhäliikenne muutetaan kutsutaksiliikenteeksi.
 
Mikäli Keravan sisäisten matkustajien määrä kasvaa seutulippujärjestelmän myötä, tultaneen esimerkiksi linjalle 5 varmastikin lisäämään liikennettä. Esimerkiksi niin, että arkisin keskipäivällä ja illalla sekä lauantaisin päivällä (jolloin 738 ei kulje) linjaa 5 ajettaisiin kahdella autolla puolen tunnin välein. Sunnuntain kutsutaksiliikenne voitaisiin korvata tunnin välein ajettavalla vitosella.

Keravan liikenne muuttunee ensi kesästä lähtien siten, että linjan 873N sunnuntailiikenne loppuu ja korvataan linjan 633 uusvanhalla N-reitillä Korson kautta. Tässä yhteydessä Sorsakorven pyhäliikenne muutetaan kutsutaksiliikenteeksi.

Tuo kaikki on suunnitelmissa, linjalla 5 on tarkoitus aloittaa sunnuntailiikenne. Linjan´633N:n osalta, luin jostain että Linjan 633N liikennöinin aloitus ajankohta olisi todennäköisesti syysliikenteen alku 2007


Hahmottelin hiljattain tälläistä linjastoa
Sisäiset linjat
Linja 1 Asema-Porvoonkatu-Ahjo-Sorsakorpi
Liikennointi Arkisin 05,00-00.00 Ruuhka 15 min/Välein Muina 30 min Lauantaisin 06,00-00,00 30 min ja sunnuntaisin 08,00-22,00 60 min
Linja 2 Asema-Kurkela-Viro
Liikennointi Arkisin 05,00-00.00 Ruuhka 30 min/Välein Muina 60 min Lauantaisin 06,00-00,00 60 min ja sunnuntaisin 08,00-22,00 120 min
Linja 3 Asema-Tori-Kalevankatu-Viro-Kilta-Mattilanpuisto
Liikennointi Arkisin 05,00-00.00 Ruuhka 30 min/Välein Muina 60 min Lauantaisin 06,00-00,00 60 min ja sunnuntaisin 08,00-22,00 120 min
Linja 4 Asema-Kannisto-Marttila-Koivikko
Liikennointi Arkisin 05,00-00.00 Ruuhka 30 min/Välein Muina 60 min
Linja 5 Asema-Kytömaa-Vankila-Kaskela
Liikennointi Arkisin 05,00-00.00 päivällä(07-17) 60 min/Välein Muina 120 min Lauantaisin 06,00-00,00 120 min ja sunnuntaisin 08,00-22,00 120 min tai harvemmin
Linja 6 Asema-Tori-Sompio-Mattilanpuisto
Liikennointi Arkisin 06,00-18.00 60 min
Sisäillälinjoilla aikataulut Tahdistettu junien mukaan ja siten että esim linjalta 1 on suora vahto linjalle 3
Seudulliset linjat
Linja 633 kuten nykyään
Linja 633N Helsinki-Tuusulantie-Korso-Koivikko-Keravan asema Sunnuntaisin kerran tunnissa
Linja 733 Mattilanpuisto-Kilta-Asema-Porvoonkatu-Ahjo-Sorsakorpi-Lahdentie(Ei moottoritie)-Kehä 3-Lahdenväylä-Helsinki
Liikennointi Arkisin 05,00-00.00 Ruuhka 30 min/Välein Muina 60 min Lauantaisin 06,00-00,00 60 min ja sunnuntaisin 08,00-22,00 120 min
Linja 738 Teveyskeskus-Kaleva-Tori-Asema-Jaakkola-Moottoritie-Helsinki
Liikennointi Arkisin 06.00-20.00 Ruuhka 30 min/Välein Muina 60 min
Linja 833 Kerava-Hyrylä
Liikennointi Arkisin 05,00-22.00 päivällä(07-18) 60 min/Välein Muina 120 min Lauantaisin ja sunnuntaisin 1-8 vuoroa
Linja 845 Kerava-Järvenpää
Liikennointi Arkisin 05,00-19.00 60 min/Välein
Linja 850 Kerava-nikkilä
Liikennointi Arkisin 06,00-21,00 päivällä(06-17) 60 min/Välein Muina 120 min Lauantaisin ja sunnuntaisin 1-5 vuoroa
Linja 860 Kerava-?-Itäkeskus (Reitti ja aikataulu vielä hakusessa)
Linja 873 kuten nykyään
 
Miksi linja 166 ei ole otettu mukaan Kirkkonummen YTV liikenteeseen, vaan viellä myydään km-taksa lippuja? Kuin se alunperinkin on normaali YTV linja eikä edes U-linja niin olisi luulut että se olis ollut ensimmäisinä. Vai onko se vaikuttanut että linja lakkautetaan ja muutetaan linjalle espoon sisäinen 65A?

/Skurubisin
 
Tiedustelin asiaa YTV:ltä ja vastaus todellakin oli, että linjaa 166 ei otettu mukaan 3-vyöhykkeeseen, koska se niin pian lakkautetaan. Toisaalta Espoon sisäistäkään linjaa 65A ei tule olemaan, vaan Hvitträskin liikenne kuulemma lakkautetaan kokonaan liian vähäisten matkustajamäärien vuoksi.
 
Tiedustelin asiaa YTV:ltä ja vastaus todellakin oli, että linjaa 166 ei otettu mukaan 3-vyöhykkeeseen, koska se niin pian lakkautetaan. Toisaalta Espoon sisäistäkään linjaa 65A ei tule olemaan, vaan Hvitträskin liikenne kuulemma lakkautetaan kokonaan liian vähäisten matkustajamäärien vuoksi.

On se kyllä kumma, että YTV on pitänyt vuosikausia YTV-tariffiin kuulumatonta 166:a kulussa, kun taas nyt Kirkkonummen liityttyä YTV-alueeseen olisi edes pieniä toiveita matkusmäärien noususta Mankin alueella niin kyseinen linja päätetäänkin lakkauttaa tulevan linjastoremontin yhteydessä. Täysin turhaahan se on ollut pitää sitä linjaa nämä viimeiset vuodet...

Tulevan 65:n osaa vuoroista voisi nimittäin hyvin jatkaa Espoonkartanosta Kirkkonummelle päin esimerkiksi Masalaan, jolloin erityisesti Luoman palvelut kohentuisivat oleellisesti nykyisen U/L-junien tunnin vuorovälin puitteissa. Siinähän on koko Mankintien ja Masalantien varsi aina Masalaan asti suht tiheää asutusta jonne M. V. Wikströmin bussit eivät liikennöi.
 
Täysin turhaahan se on ollut pitää sitä linjaa nämä viimeiset vuodet...

Kampista lähdettäessä on matkustajiakin reilusti ainakin ruuhka-aikoina, mutta eivät nekään kauaa kyydissä yleensä viihdy...


Ja oman kellon mukaan kello ei ole vielä 23.31 :)
 
Ennakko tietoja keravan liikenteestä

Kuulin juuri tämöistä
Syysliikenteen alusta tulevat sunnuntailiikenteen muutokset
Linja 5 alkaa kulkea myös sunnuntaisin päivällä
Linja 633K Helsinki-Tuusulantie-Korso-Vallinoja-Kerava
Linja 633A Helsinki-Tuusulantie-Korso-Vallinoja-Kerava-Ahjo-Sorsakorpi
Linja 873N Lakkautetaan
Linjat 5 ja 633K kulkee päivällä muuten linja 633A

Syysliikenteen alussa olemme hiukan viisaampia tämänkin asian suhteen
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Sinäänsä toki hyvä, että Keskusta on ikään kuin tukikohta, josta lähdetään. Mutta,on hyviä yhteyksiä muualta, niin niitä tulisi myös käyttää, ja saada ihmisiä käyttämään.

Juu, kun muuten luulevat, että joukkoliikenne on hidasta ja ajattelevat, että onpa auto nopea kun se voi kulkea poikittaismatkoja, joilla ei (muka) kulje busseja... Keravalaisten kannattaa varmaan mennä 61:llä Tikkurilasta lentoasemalle, mutta 519 on järkevä Itä-Helsingissä, Malmilla, Tapaninvainiossa ja Tammistossa asuville.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 615 pikalinjaksi

Harmittava asia jos ei linjaa 867 tulla toteuttamaan. Linja toisi nykyiselle v67:lle lisää matkustajia, näyttää kulkevan bussi kulkevan tyhjänä ainakin ruskeasannan kohdilla. Paljon on myös keravalaiset moittineet yhteyksiä hakkilan alueelle,kun 733 lakkautettiin. Jos 867 alkaisi ajamaan leppäkorven kautta, tulisi seutulinjoille 730,742 ja v87 vaihtomatkustajia, joilla pääsisi hyvin hakkilan alueelle. Kuusijärvelle ulkoileen, paville tansseihin..yms:D
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Harmittava asia jos ei linjaa 867 tulla toteuttamaan. Linja toisi nykyiselle v67:lle lisää matkustajia, näyttää kulkevan bussi kulkevan tyhjänä ainakin ruskeasannan kohdilla.
Kuljin muutama vuosi sitten työmatkani v67:lla. Tuolloin kun v67:lle oli sijoitettu kaksi autoa (aamuruuhkassa hetkittäin jopa kolme) ja linjaa ajettiin ruuhkalinjana jopa 30 min vuorovälillä, niin matkustajia riitti nykyistä huomattavasti enemmän. Nyt kun v67:aa ajetaan yhdellä autolla aamusta iltaan ja vuorovälit ovat sitä öpaut kahta tuntia, niin varsinkin illalla busseissa olisi todellakin tilaa matkustajille.

Korson-Keravan alueen linjastoa voisi tosiaan suunnitella hieman uusiksi, kun linjat kulkevat vieläkin niin kuin YTV -alue loppuisi Vantaan ja Keravan väliseen kuntarajaan.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Linjalle 633A on lisätty lähdöt arkisin 16:03 ja 17:03 Rautatientorilta. Mikäs tarkoitus on ollut jatkaa näitä paria iltalähtöä Keravan asemalta Ahjoon? Aamulla ei vastaavaa jatkoa ole tehty, että 633A lähtisi 6-8 aikoihin Ahjosta kohti Rautatientoria.
 
Vs: 615 pikalinjaksi

Linjalle 633A on lisätty lähdöt arkisin 16:03 ja 17:03 Rautatientorilta. Mikäs tarkoitus on ollut jatkaa näitä paria iltalähtöä Keravan asemalta Ahjoon? Aamulla ei vastaavaa jatkoa ole tehty, että 633A lähtisi 6-8 aikoihin Ahjosta kohti Rautatientoria.

On varmastikin haluttu tarjota tasaisempaa vuoroväliä Keravan asemalta Ahjoon ja Sorsakorpeen ja se on ollut helppo toteuttaa noilla lopettavilla ruuhkavuoroilla. Aamulla riittävä tarjonta on saatu ilmankin 633A:ta. Lisäksi A-vuorot tuovat lisätarjontaa Korsosta Vallinojalle. Linjan 5 aikatauluun on koottu kaikkien linjojen lähdöt reitillä Mattilanpuisto - Asema - Sorsakorpi.
 
Linjasta 633

Linjalle 633A on lisätty lähdöt arkisin 16:03 ja 17:03 Rautatientorilta. Mikäs tarkoitus on ollut jatkaa näitä paria iltalähtöä Keravan asemalta Ahjoon? Aamulla ei vastaavaa jatkoa ole tehty, että 633A lähtisi 6-8 aikoihin Ahjosta kohti Rautatientoria.
Tässä pitäisi näkyä linjan 633 aamukierto 04.45-08.00, Osassa lähtöjä aikataulu sen verran kireä että ei ehtisi käydä Sorsakorvessa
Lähdöistä 16.03 ja 17.03 Helsingistä,
Lähtö 16.03 Helsingistä Kuljettaja/Auto tauolle Sorsakorvesta,
Lähtö 17.03 Helsingistä Kuljettaja/Auto Varikolle (Päivä täysi) Sorsakorvesta
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös