Mitenköhän onnistui se, jos ytv perustaisi omia linjoja kilpailemaan wikströmmin rinnalle?
Muistammehan jälleen tälläkin foorumilla jo kertaalleen mainitun Lain luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä (343/1991) 1 luvun 14 §:n (662/1994), joka koskee linjaliikenteen haittaamiskieltoa:
1 momentti toteaa seuraavaa: "Tilaus- ja ostoliikenteen harjoittaminen on kielletty, jos sen tarkoituksena on kuljettaa sellaisia matkustajia, joiden käytettävissä on sopivat linjaliikenneyhteydet."
Toisaalta 2 momentissa säädetään: "Linjaliikenteelle aiheutuvaa haittaa arvioitaessa on otettava huomioon toisaalta linjaliikenteen matkustajien väheneminen, toisaalta matka-aika odotuksineen, vaihtojen määrä, matkustajien erityiset tarpeet sekä tilaus- tai ostoliikenteellä hoidettujen kuljetusten toistuvuus."
Joukkoliikenneluvan myöntävän viranomaisen harkittavaksi siis jäisi, olisiko YTV:n Wikströmin kanssa tuottamuksellisesti päällekkäinen liikenne Wikströmin liikennettä haittaavaa ja ovatko käytettävissä olevat linjaliikenneyhteydet sopivia. Oikeustapauksia asiassa ei lähimenneisyydestä löydy, joten todennäköisimmin jo pelkät työssäkäyntivuorot nykyoikeuskäytännön mukaan riittänevät. Mikäli päällekkäisiä linjoja perustetaan, tulee tällaisessa tapauksessa viranomaisen asettaa uhkasakko linjaliikenneluvan omaavan yrityksen harjoittaman linjaliikenteen kanssa päällekkäin myöhemmin tilatun tai ostetun liikenteen lopettamiseksi.