Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Valitan, huti. Tramwestiä ei ole rakennettu metriäkään, joten sinulla ei ole mitään perustetta väittää, että sen hinnassa on huijattu. Raide-Jokeriakaan ei ole rakennettu, joten sinulla ei ole mitään perustetta väittää, että senkään kustannusarvio on alimitoitettu.Löytyyhän niitä, vaikka esimerkiksi Tramwest-haaveet muutama vuosi sitten.
Muualta Euroopasta on yllin kyllin kokemusta raitioteiden rakentamisesta. Vai väitätkö, että yli 80 kokonaan uutta raitiotietä 1980-luvulta lähtien sekä satoja kilometrejä entisten laajennuksia ja perusparannuksia ei riitä osoittamaan, mitä raitiotien rakentaminen maksaa? Jokerin ja Tampereen ratikan suunnitelmiin on otettu ulkomaiset konsultit mukaan juuri siksi, että suunnittelua ja kustannusarviota ovat tekemässä henkilöt, joilla on kokemusta vastaavista toteutetuista hankkeista. Mutta sinähän tietty tiedät kaikki asiat heitä paremmin.
Helsingissäkin on rakennettu varsin runsaasti raitiotien laajennuksia, joiden budjetit ovat pitäneet. Tämä on sinulle ilmeisen kiusallinen tosiasia, joten kirjoitat:
Pitäisikö ajatuksenkulkuasi mukaillen sanoa, että Kivenlahden metro on sellaista tunnelinporauspuuhastelua, jota ei ole vielä tehty Matinkylän metronkaan osalta, joten se nyt on melkein sama, mitä sen hinnaksi arvioidaan. Sillä eihän vielä ole nähty, miten paljon länsimetron budjetti tulee kumminkin ylittymään.Toki Suomessa ei ole rakennettu yhtään merkittävää uutta ratikkalinjaa pitkään aikaan, joten vielä ei löydy faktaa kustannusarvioiden muutoksista. Muutaman korttelin kiskonpätkät on peruskadunrakennusta, jossa kustannusarviot pitävät paremmin.
Näiden miljardihankkeiden budjettipuuhastelussa on vielä sekin puoli, että 50 %:n virhe on aivan eri tason ongelma metrossa kuin mitä se on ratikassa. Matinkylän metron kohdalla kustannusarvio oli vain 50 % siitä, miksi kustannusarvio muuttui noin 1,5 vuotta myöhemmin. Ero oli rahana 400 miljoonaa. Jos 80 % halvemmassa ratikkaprojektissa tehtäisiin yhtä suuri virhe, rahantarve kasvaisi ”vain” 80 M€. Tätä voi verrata vaikka Espoon kaupungin 1.700 miljoonan euron budjettiin. Ratikan virhe olisi 5 % Espoon budjetista, metron virhe on 24 %. Eli ”sama” virhe ratikan kanssa on hallittavissa, metron kohdalla kyse on ongelmasta.
Mutta itsehän myönnät, että ratikoiden budjetit pitävät paikkansa. Ratikoiden teko on tosiaankin ”peruskadunrakennusta”. Tai olisiko parempi sanoa, perusradanrakennusta. Siitä on kokemusta, se on kohtalaisen yksinkertaista ja mikä tärkeintä, varsin halpaa verrattuna metrojen tekoon. Siksi sen kanssa ei ole edes tarpeen johtaa päättäjiä harhaan.
Antero