Metron rakentamisesta päätettiin 1960-luvun lopulla ja sen jälkeen itä-Helsinkiä alettiin kaavoittaa ja rakentaa sen mukaan. Suurin osa itä-Helsingin asunnoista ja palveluista on rakennettu metroon ja sen liityntään tukeutuen.Esimerkiksi Mellunmäki, Kurkimäki, Kivikko, Puotila (uudemmat osat), Herttoniemenranta, pohjoisemman Herttoniemen täydennysrakentaminen, Itäkeskus (Puotinharjun vanhaa osaa lukuunottamatta), Meri-Rastila ja Vuosaari.
Jaaha. Että kun kirjoitat ”on rakennettu sinä aikana” se tarkoittaakin ”on suunniteltu paljon aikaisemmin”. Ja sitten lisäksi kaikki, mitä Itä-Helsinkiin on suunniteltu, on tietenkin tätä 1960-luvun lopulla XXXL-kokoon pullahtanutta S-Bahnia?
Ei se niin mennyt.
Vaikka kommunistit 1955 esittivät maanalaista Helsinkiin katujen vapauttamiseksi autoja varten, Itä-Helsinkiin oli jo sitä ennen suunniteltu pikaraitiotietä lähes 40 vuotta. Eliel Saarinen oli esittänyt pikaraitiotietä 1918 ja pikaraitiotie oli Esikaupunkiliikenteen suunnittelukomitean vuoden 1927 komiteamietinnössä. Kulosaaren ja Naurissaaren sillat valmistuivat 1956 ja Itä-Helsingin pikaraitiotien rakentaminen alkoi sillalle valetuilla raitiovaunukaistoilla. Ne kuuluivat vuoden 1954 keskustasuunnitelmaan ja 1956 asemakaavaan.
Olen itse muuttanut Länsi-Herttoniemeen vastavalmistuneisiin kerrostaloihin vuonna 1957. Vanha Herttoniemi oli silloin jo valmis. Puotilaa rakennettiin samaan aikaan. Puotinharjua ja Myllypuroa kaavoitettiin, Puotinharjuun muutin 1963. Myllypuron keskelle piti tulla pikaratikan asema. Eli oikeasti historia meni niin päin, että Itä-Helsinki suunniteltiin pikaraitiotien mukaan, mutta sitten 1960-luvun puolivälissä pikaratikka vaihtui kaupunkijunaksi, joka ei enää sopinut muualle kuin moottorikadun reunalle. Käytännössä Itä-Helsinki siis rakennettiin ja 1960-luvun loppupuolelta lähtien myös kaavoitettiin Smith-Polvisen moottorikatuverkon mukaan. Motareiden reunalla kulkeva metro kun ei enää vaikuttanut kaavoitukseen mitenkään.
Helsingin raideliikenteen ja myös Itä-Helsingin historiasta voit lukea
vaikka tästä. Jos on virheitä, korjaan mielelläni.
Samaan aikaan elinkeinorakenne on myös muuttunut rajusti.
Kun verrataan 1960-lukua (metrosuunnittelun vuosikymmen) ja nykytilaa, on muuttunut aika monta muutakin asiaa kuin elinkeinorakenne. Seudun väestö sekä myös työpaikkamäärä ovat kasvaneet. Kantakaupunkia vaivasi piilokonttoristuminen, siis asuntoja muutettiin toimitiloiksi. Tuosta on päästy, mutta asumisväljyys on kasvanut ja kantakaupungin asukkaiden määrä vähentynyt suhteessa ympäristöön. Sekä asuminen että työpaikat ja viimeiseksi myös palvelut on onnistuneesti hajakeskitetty. Eikä se ole ollut mikään vahinko, vaan kaavoituksen ja kaiken muun suunittelun tavoite.
Kaavoituksessa on ollut segregaation eli eriyttämisen ideologia: asunnot yhteen, työpaikat toiseen ja palvelut kolmanteen paikkaan. Näin on luotu liikennetarvetta, jota ei aiemmin ollut. Ja kuten Hylje oivallisesti selitti, metro on yksi työkalu tässä kehityksessä, koska sen avulla voidaan hajauttaa. Tosin ei metro ole ainoa työkalu ollut, moottoritiet ovat toinen, ja ne palvelevat joukkoliikenteen kanssa samalla tavalla kuin metro, luovat hajauttamisen edellytyksiä. Sillä motaria paahtava bussi on vielä nopeampi kuin metro.
Tätä kehitystä ovat tukeneet ja siitä ovat hyötyneet myös kauppa ja teollisuus. Kauppa on voinut hakeutua halvalle tonttimaalle ja se on voinut keskittyä suuryksiköiksi, koska auton hankintaan pakotetut ihmiset voi pakottaa myös käyttämään autoa kaupassakäyntiin. Työpaikat voivat myös hakeutua minne vain, missä maa on halpaa. Jos sinne vain menee tie, henkilökunta tulee autoilla. Ja ne, joilla ei autoa ennestään ole, saavat sellaisen ostaa.
Kun kerran on pakko ajaa autolla ties minne metsien keskelle ja kehäteiden varsille niin kauppaan kuin töihinkin, miksi enää asua tiiviisti kaupungissa? Eihän siitä ole enää mitään hyötyä, kun se kaupunki on kuollut. Ei kantakaupunki ole kuollut, mutta ei sinne mahdu kaikki seudun yli miljoona ihmistä. Kun muille on tarjolla kuollutta kerrostalolähiötä metroaseman tuntumassa, eikä metrolla kumminkaan pääse minne on mentävä, miksi ei sitten mieluummin ota samalla hinnalla omakototaloa ties mistä Nurmijärveltä, missä ei myöskään ole palveluita ja työpaikkoja. Onhan kumminkin oma talo ja piha, edes enemmän tilaa.
Tässä ovat onnellisia kaikki muut paitsi kansalaiset, jotka kaiken maksavat.
Antero