Kivenlahden metro

Mutta jos raottaa verhoa vähän niin merenrannan vanhat lähiöt ovat perinteistä kokoomusreviiriä

t. Rainer

Jos kerran Etelä-Espoo on kokkareiden aluetta, niin vieläkin vaikeampi on ymmärtää miksei metron jatko Finnooseen sovi Kokoomuslaiselle Valtuuston puheenjohtajalle? Espoohan on suunnitellut Finnoosta merellistä "Venetsiaa". Eli juuri kokoomuslaisille sopivia kalliita kovanrahanasuntoja.
 
Kiinnostaako varakasta väkeä kerrostaloalue, josta menee autolla 25 min ja joukkoliikenteellä 35 min keskustaan, vaikka se sijaitsisikin merenrannalla? Lähempänä keskustaa sijaitsevan Herttoniemenrannan keskitulo on 31 959 €.
 
Hesarin jutussa muuan Louko arvostelee Pisaraa, koska tunnelirakentaminen on kallista, ja epäilee, että kustannukset tulevat nousemaan rajusti siitä, miksi ne nyt väitetään.

Eihän tällaista ole koskaan tapahtunut missään hankkeissa, joissa Louko on itse ollut mukana?
 
Ja toisessa ylen uutisessa uutisoidaan näin: "Länsimetron jatkeen rahoitusongelmat sekoittavst Espoon kaupunkisuunnittelun"
...
Espoon Vihreät ovat esittäneet että tutkittaisiin mahdollisuutta jatkaa metroa Finnoolle Espoon omalla rahoituksella jolloin uutta kaupunkikeskusta päästäisiin rakentamaan.

Tätä vaihtoehtoa valtuuston pj. ei kannata.

"Ei varmaan nykyisessä taloustilanteessa....
Eli kun vielä viime viikolla Espoolla oli rahaa 560 M€ maksaakseen oman osuutensa Kivenlahden metrosta, tällä viikolla Espoon talous ei kestä 100 M€ Finnoon metroon.

Taisi olla Espoolaisten satumainen onnenkantamoinen, että valtiolta ei tullut siemenrahaa Kivenlahden metrolle. Jos olisi tullut, tällä viikolla Espoon talous olisi ollut 5,6-kertaisesti sekaisin.

Antero
 
Eikö nyt kannattaisi selvittää, voisiko Kivenlahden - Matinkylän välisen joukkoliikenteen runkoyhteyden toteuttaa tunnelimetron sijasta köysiradalla tai lautalla?

Varsinkin jos tuonne Finnooseen on suunniteltu Espoon "Venetsiaa". Mikä onkaan Venetsian joukkoliikenteen runko? Traghetti - vesibussit. Mikäpä olisikaan sen idyllisempää?
 
Vesibusseista tulee meteliä ja ne ovat ulkonäköhaitta. Ei hätää. Joukkoliikennefoorumilla on kuitenkin tähänkin valmiiksi mietitty ratkaisu. Nimittäin sukellusvenemetro.
 
Vaikka ulkonäköhaitta onkin oleellinen aspekti, edullisempi ja paremmin jakeleva ratkaisu on kuumailmapallot. Kuumailmapallot voivat liikkua joustavasti ilman tieverkoston asettamia rajoitteita, joten ne voivat toimia kutsupohjaisen, täysin automatisoidun järjestelmän perusteella. Lisäksi kuormitetuimmilla reiteillä voidaan muodostaa runkolinja heittämällä köysiä muihin palloihin.

Erityisesti kutsupohjaisuuden ansiosta kuumailmapallojärjestelmä on oleellinen osatekijä Espoon innovatiivisen brändin rakennuksessa ja edelläkävijyyden kehittämisessä ollen kaupunkien benchmark.

Sukellusvenejärjestelmä voi toimia kuumailmapallojärjestelmän rinnalla lähellä rannikkoa sijaitsevien kohteiden välisten matkojen välityksessä. Kuumailmapalloja voisi olla aluksi 50, mutta pallojen määrän kolminkertaistuessa matkustajien määrä viisinkertaistuisi. Alustavien laskelmien mukaan täyteen kuormattu kuumailmapallo on kilometrikustannukseltaan raitiovaunua halvempi.
 
Tämän aamun hs mesta käsittelee myös Kivenlahden metrojatketta.

"Meillä tulee olemaan aika isoja ongelmia Matinkylässä. Se tulee olemaan hirvittävä liikennesumppu", sanoo Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja Kirsi Louhelainen (Vihr).
Hän säilyttäisi suorat bussit Länsi-Espoosta Helsinkiin, jos metron jatke tyssää.

Timo Soini (Ps) muistuttaa varoittaneensa valtuustoa kalliiseen metroon sitoutumisesta.
"En tunne iloa, mutta ottaa päähän, kun tietää faktat, ja enemmistö päättää toisin."

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä (kok) ei spekuloi b-suunnitelmilla.
"On välttämätöntä, että tämä toteutetaan jossain vaiheessa"

Eli sekä Louko että Mäkelä seisovat hievahtamatta Kivenlahden jatkeen takana. Taitaa olla niin kova arvovaltakysymys ettei mitään muita ratkaisuja edes suostuta harkitsemaan. Suorat bussit Länsi-Espoosta Kamppiin saisivat tietysti Matinkylän metron näyttämään todella epäedulliselta joten eihän se käy. Mieluummin pakotetaan kaikki liityntään vaikka tiedetään minkälainen pullonkaula Matinkylään syntyy. Samaanaikaan Helsingissä pohditaan miten Kampin bussiterminaaliin saadaan muita bussilinjoja kun Espoon bussit sieltä poistuvat. Tällä hetkellä suunnitelmissa on ainoastaan linjat h39, h41, h42, h45 ja h70T. Lisäksi mahdollisesti osaa Elielinaukion linjoista jotka kulkevat samoille alueille kuin lähijunat.
Finnoon metrojatkeestakaan ei innostuta vaikka tällä saataisiin kevennettyä Matinkylän bussiliitynnän kuormitusta ja samalla voisi aloittaa Finnoon uuden kaupunkikeskustan rakentamisen täysimittaisena.
Ilmeisesti asukkaiden liikkumistarpeilla ei ole määrätyille päättäjille mitään merkitystä. Pääasia että metron urakoitsijoille saadaan mahdollisimman paljon töitä ja rahaa. Uskomatonta että tällaiset henkilöt saavat jatkaa viroissaan!
 
Eli sekä Louko että Mäkelä seisovat hievahtamatta Kivenlahden jatkeen takana. Taitaa olla niin kova arvovaltakysymys ettei mitään muita ratkaisuja edes suostuta harkitsemaan. Suorat bussit Länsi-Espoosta Kamppiin saisivat tietysti Matinkylän metron näyttämään todella epäedulliselta joten eihän se käy. Mieluummin pakotetaan kaikki liityntään vaikka tiedetään minkälainen pullonkaula Matinkylään syntyy.
Onko sen liityntäaseman pakko olla juuri Matinkylä? Eikö ne bussit voisi ajaa länsiväylää aina kehöykkösen liittymään asti, kääntyä kehöykköselle ja jättää Helsinkiin menevät matkustajat matkustajat Keilaniemen metroasemalle, ja jatkaa vaikka Lepuskiin?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko sen liityntäaseman pakko olla juuri Matinkylä? Eikö ne bussit voisi ajaa länsiväylää aina kehöykkösen liittymään asti, kääntyä kehöykköselle ja jättää Helsinkiin menevät matkustajat matkustajat Keilaniemen metroasemalle, ja jatkaa vaikka Lepuskiin?

Liitynnän idea kai on syöttää metroa, ei ajaa rinnakkaista linjaa ja maksaa siitä. Mikä mahtaa olla kysyntä Leppävaaraan menevällä osalla ja paljonko busseja Keilaniemen asema vetää? Sitä ei käsittääkseni ole suunniteltu miksikään bussiterminaaliksi.
 
Tunneliveljien lisäksi Länsi-Espoon suorien bussien rattaisiin kapuloita laittanee autopuolue, jolle lienee jo luvattu Länsiväylän bussikaistat.
 
Samaan aikaan Helsingissä pohditaan miten Kampin bussiterminaaliin saadaan muita bussilinjoja kun Espoon bussit sieltä poistuvat. Tällä hetkellä suunnitelmissa on ainoastaan linjat h39, h41, h42, h45 ja h70T. Lisäksi mahdollisesti osaa Elielinaukion linjoista jotka kulkevat samoille alueille kuin lähijunat.

Kannattaa huomioida, että pidemmän aikavälin tavoitteeksi on aika monestakin suunnasta asetettu keskustaan tulevien bussilinjojen korvaaminen raideliikenteellä. Länsimetro ja sen Kivenlahden jatke palvelevat tätä tavoitetta. Toki bussilinjojen korvaamiseen tarvitaan myös Pisaraa, mielellään nykyistä suunnitelmaa laajempana ja myös raitioverkon laajentamista nykyisestä. Bussien korvaaminen toki vaatisi myös, että osaa raitioliikenteestä liikennöitäisiin pikaraitiotiemaisemmin pidemmillä pysäkkiväleillä, paremmilla etuuksilla ja isommalla kalustolla, joko kaduilla, Töölön metro tyylisessä tunnelissa tai Linnunlaulun ratakuilun kautta kulkevalla yhteydellä. (Pisaran valmistumisen jälkeen ratakuiluun mahtuisi yksi raitioraidepari, ainakin niin pitkäksi aikaa kunnes lisääntyvä junaliikenne taas täyttää ratakuilun.)
 
Liitynnän idea kai on syöttää metroa, ei ajaa rinnakkaista linjaa ja maksaa siitä. Mikä mahtaa olla kysyntä Leppävaaraan menevällä osalla ja paljonko busseja Keilaniemen asema vetää? Sitä ei käsittääkseni ole suunniteltu miksikään bussiterminaaliksi.

Idea olisi että bussit eivät jäisi Keilaniemeen vaan jatkaisivat, ja matkustajat jotka vaihtavat metroon kävelisivät lyhyen matkan pysäkiltä metroasemalle. Kulkeehan nyt joitakin 500-alkuisia linjoja Kivenlahdesta ja Finnoosta länsiväylää ja kehäykköstä pitkin jonnekin. Kamppiin menevät linjat voisi korvata niillä, lisäämällä niiden vuoroja.

t. Rainer
 
Idea olisi että bussit eivät jäisi Keilaniemeen vaan jatkaisivat, ja matkustajat jotka vaihtavat metroon kävelisivät lyhyen matkan pysäkiltä metroasemalle. Kulkeehan nyt joitakin 500-alkuisia linjoja Kivenlahdesta ja Finnoosta länsiväylää ja kehäykköstä pitkin jonnekin. Kamppiin menevät linjat voisi korvata niillä, lisäämällä niiden vuoroja.

Metron pääasiallinen tarkoitus kaiketi oli saada bussit pois Länsiväylältä. En sano, että oli oikea ja hyvä tarkoitus. Jos Espoon kaupunkikeskuksia on tarkoitus palvella runkolinjoilla, ja runkolinjojen ei ole tarkoitus kiemurrella ympäriinsä, niin asia pitäisi kai hoitaa siten, että matkustajat vaihtavat Länsimetrosta Jokeriin Keilaniemessä (kun Jokeri ei vastaisuudessa kulje Tapiolaan) ja Jokeri II:seen Matinkylässä.
 
Parhaat tulokset metrotyyppisestä joukkoliikenteestä saadaan kun metro rakennetaan samalla kun kaupunginosat ovat rakenteilla ja kaupunkirakenteeseen voi vielä vaikuttaa. Helsingin seudulla sen sijaan taas tapana on ollut usein metrohankkeiden viivyttäminen niin pitkään, että suuret osat alueista on jo valmiiksi kaavoitettu. Tämä on täydelistä idiotismia. Parhempia tulokia metrolla tai raskaalla raideliikenteellä saadaan Martinlaakson radan, Vuosaaren metrojatkeen tai Kivenlahden metrojatkeen tyyppisissä ratkaisuissa, joissa kaavoituksella on paljon tehtävissä.

No, onneksi Kyllönen ei enää ole liikenneministeri ja toivoa sopii, että uusi liikenneministeri ei suhtaudu yhtä kielteisesti joukkoliikenteeseen, vaan että hallituksen loppumetreillä saadaan Länsimetron rahoituspäätös. No, jos Tampere tai Turku saa ratikkahankkeensa eteenpäin, nuo hankkeet varsin todennäköisesti koplaantuvat Länsimetron jatkeen kanssa ja valtion rahoitus tulee joko kaikille kerralla tai ei millekään noista hankkeista.
 
Takaisin
Ylös