Nakkiputka
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 563
Jokerin kustannusarvio on ihan tolkuttoman matala mihinkään edes suunnilleen vastaavaan ulkomaan hankkeeseen verrattuna. Paljon lisää hintaa tullee jo pelkästään kaikkien liikennevalojen uusimisesta ja liikenteen ohjausjärjestelmästä. Jos siis tehdään ihan oikeaa Eurooppalaista pikaratikkaa eikä jotain pikaratikan pohjoista matelevaa halpisirvikuvaa ratikkapuolueen toiviobudjetilla. Siihen sitten puuttuvia yli- ja alikulkuja ja muuta sälää niin raide-Jokeri pääsee kyllä Matinkylän metron tasolle suhteellisen kustannusarvion pitävyydessä, jos ei sen ylitäkin.
Pystyisitkö antamaan muutaman konkreettisen esimerkin Raide-Jokerin alustavan yleissuunnitelman mukaiselta linjaukselta, missä näitä yli- ja alikulkuja mielestäsi tarvittaisiin, tai missä muuten mielestäsi on suunnitelmassa menty liian kevyillä ratkaisuilla? Haagan liikenneympyrästä muistelen joskus olleen puhetta, mutta entäs muita?
Kokonaan uuden liikennevaloristeyksen rakentaminen maksaa vuoden 2007 hintatasossa kirjallisuuslähteiden mukaan noin 30 000 - 100 000 euroa ja liikennevalojen ohjauskojeen päivittäminen uuteen Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastolta saadun tiedon mukaan noin 20 000 euroa. Näitä saa olla aika paljon ennenkuin tästä tulee luokkaa 100 Meur. Etenkin kun monet liikennevaloetuudet Helsingin nykyisellä ratikkaverkolla saataisiin parannettua ihan sillä, että pyyntöpiste olisi nykyistä kauempana risteyksestä.