Metron automatisoinnin kanssa meni sitten eri tavalla kuin Strömsössä. Uskon silti että metro tulee kulkemaan ilman kuljettajaa jonain päivänä mutta oppirahat tuli maksettua.
Tämä on juuri se mitä tarkoitin tuossa aiemmin päivällä – vaikka automaatio on mennyt niin pieleen kuin olla ja voi, vaikka se hidastaa metroa ja pienentää sen kapasiteettia, vaikka sen toimintakykyiseksi saaminen on vielä epävarmaa ja vaikka kaikki mahdolliset ja mahdottomat kustannusarviot ovat pettäneet jo moneen kertaan ja oikeus odottaa, niin silti kommenttisi on vain "oppirahat tuli maksettua" eli oikeastaan homma on ihan OK. Näin ajattelet, koska metro on hyvä juttu eikä millään muulla ole niin väliä. Myönnän itse pisaran kohdalla saman – pystytkö myöntämään metron kohdalla?
---------- Viestit yhdistetty klo 2:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 2:38 ----------
Metroliikenne on niin erilaista kuin tieliikenne ettei ilmeisesti tajuttu.
Ihan oikeasti nyt hei. Jos rakensit omakotitalon 70-luvulla ja tahdot tehdä nyt 2010-luvulla uuden, niin teetkö budjetit, piirustukset, suunnitelmat kaiken niillä 70-luvun spekseillä ja sitten yllätyt kovasti, kun kaupasta ei saakaan asbestilevyjä eristeeksi siinä vaiheessa, kun seinää on jo pystyssä?
Eiköhän se nyt ole kaikkein alkeellisinta varautumista ja paneutumista asiaan, että miljardihankkeen suunnitteluvaiheessa osataan esittää kysymys, että mites noi turvajärjestelyt ja evakuointi, ja myös etsiä siihen vastaus. Kun ei olla tässä tehty pariinkymmeneen vuoteen tunnelimetroa. Kyllä sä voit ihan suoraan sanoa, että Louko ja Kokkinen kavereineen teki virheen jo ihan alunperin ja sen korjaaminen tuli hemmetin kalliiksi. On se metro silti ihan kiva. Eikö?
(Tämä virhe on muuten sinänsä herkullinen – se saattaa periaatteessa estää koko metron käyttöönoton, sillä ne evakuointikäytävät eivät edelleenkään ole pelastuslaitoksen edellyttämällä leveydellä tehtyjä. Käyttöönottoon mennessä meillä on metroa koskeva laki ja jonkinlainen hyväksyntäjärjestelmä. Jos valvova viranomainen toteaa, että väärin rakennettu, niin silloin käyttöönottoa ei tehdä, ennen kuin virheet on korjattu. Korjata voi ehkä niinkin, että määrätään kuljettajat juniin – ihan kiva, että automatisoitiin silti.)
Eikä myöskään uudessa kehäradassa tuollaisia evakuointikäyväviä tarvitse olle. Eikä ilmeisesti voitu metrossa neuvotella vaan niiden pitää olla 160 cm leveät tunnelin koko pituudella. Onkohan edes kaikissa julkisissa rakennuksissa edes noin tiukat määräykset?
Kehärata ei ole kuljettajaton. Muistelisin, että juuri henkilökunnan puute on yksi kriteeri näille turvajärjestelyille.
---------- Viestit yhdistetty klo 3:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 2:38 ----------
Mainiot kuvat! Nämä Itäkeskuksen kuvat ovat juuri niin kamalia kuin koko alue on.
Kamala on myös koko kauppakeskuskonsepti. Etsin tänään talletusautomaattia, ja kas, Automatian sivujen mukaan Sellosta löytyy. Ei kun sinne. Perillä sitten tajusin, että joopajoo, se, että se löytyy Sellosta, ei kerro vielä yhtään mitään. Se alue on valtava ja sokkeloinen, ikä ja terveyshän siinä menee vekotinta etsiessä, kun ei ole kunnollisia osoitteita. Jos se olisi korttelikaupungissa, tuo "Sello" olisi sama kuin sanoisi, että se on "Aleksilla". Kävele siinä sitten päästä päähän ja etsi se vehje. Paitsi että Aleksilla se sentään olisi siinä kadulla ja se päästä päähän kävely riittäisi – Sellossa pitää tutkia jokainen sopukka ja loukko, koska se kone voi olla missä vaan, kun ei ole katuverkkoa. No, onneksi kaveri tuntee koko paikan läpikotaisin ja osasi kertoa, minne ne rahat voi viedä, mutta kyllä tuo taas muistutti siitä, millainen epäkaupunki tuollainen
megamall on. Ei kiva. Ensi kerralla menen Mikonkatu 13:een. Eipähän tarvitse etsiä.