Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Ei ole päätetty. Hallitusohjelma ei ole Suomen valtion päätös, vaan hallitukseen osallistuvien puolueiden tahdonilmaisu. 240 M€:n antaminen Espoolle on päätetty sitten, kun raha on valtion budjetissa, jonka eduskunta on hyväksynyt. Siten Espoon valtuuston helmikuussa tekemä ehdollinen päätös Kivenlahden metron rakentamisesta ei ole tullut voimaan, koska Suomen valtio ei ole tehnyt päätöstä antaa sitä varten 240 M€. Jos Espoon virkamiehet ryhtyvät Kivenlahden metroa kuitenkin rakentamaan, he ylittävät toimivaltansa.Ai tästä on jo päätetty?
Marssijärjestys tässä asiassa on niin, että Stubbin hallitus pitää syksyllä kehysriihen, jossa joko ehdotetaan rahaa Espoolle tai sitten ei. Tai ehdotetaan ja päätetään jotain siltä väliltä. En ole juristi, mutta vaikka Stubbin hallitusohjelmassa lupaillaankin ehdollisesti (ehto on, että Espoo täyttää valtion asuntotuotantotavoitteet, mitä niillä sitten tarkoitetaankin) Espoolle 240 M€ aikaisintaan vuodesta 2018 lähtien, niin luulen, että Stubbin hallituksella ei ole toimivaltaa päättää valtion budjeteista vuonna 2018 ja siitä eteenpäin. Hallituksen ja eduskunnan budjettivalta on vain vuodeksi kerrallaan. Arvelen, että valtio voi tehdä enintään aiesopimuksen, kuten jo nyt on olemassa, eli MAL-aiesopimus pk-seudun kuntien kanssa. Ja Espoo on sen sopimuksen hyväksynyt myös.
Vaatimalta valtiolta rahaa ja aloittaessaan Kivenlahden metron rakentamisen syksyllä Espoo myös rikkoo itse valtion kanssa tekemäänsä edellä mainittua MAL-aiesopimusta maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä. Espoo siis on jo sopinut valtion kanssa, että Kivenlahden metroa ei ryhdytä tekemään ainakaan ennen vuotta 2016. En tiedä, onko Espoon valtuutetuille kerrottu, että Espoo anoi valtiolta Kivenlahden metrorahaa jo kesällä 2013 ja liikenneministeriö vastasi, että ei tule, koska Espoo on itsekin jo sopinut asiasta valtion kanssa. Valtuuston kirjallisessa esittelytekstissä ei tämä asia esiinny.
Jo Matinkylän metron valtionrahoitusta perusteltiin sillä, että tehtiin vain poliittinen päätös, vaikka mitkään liikennehankerahoituksen sovellettavat vaatimukset eivät täyttyneetkään. Selitettiin, että vaatimukset voidaan sivuuttaa, jos niin halutaan. Ja samaahan on selitetty nyt Kivenlahden metron kohdalla. Eduskunnan oikeusasiamiehen keväällä 15.4.2014 antama päätös LVM:n rahankäytöstä edellytti, että likennehankkeiden tulee olla perusteltuja, kuten valtion budjettia koskeva lainsäädäntö edellyttää. Eli lainmukaista budjetointia ei ole tehdä vain poliittisia päätöksiä, jotka eivät täytä muita perusteluita. Minusta tämä tarkoittaa, että Kivenlahden metron valtionrahoitusta ei voi perustaa vain siihen, että poliittisesti nyt vain halutaan antaa Espoolle rahaa, vaikka muita perusteluita ei ole.
Kokosin Kivenlahden metroon liittyvää asiaa uuteen artikkeliin Kaupunkiliikenne.net -sivustolleni. Artikkelista selviää mm. minkälaisia tuloksia Kivenlahden metron vaikutusarvioinneista on saatu. Ehkäpä kuvaavin arvio Kivenlahden metrosta on tämä hankearvioinnista poimittu teksti:
Länsimetron jatke Matinkylä-Saunalahti sanoi:...hanke ulottuu yhdyskuntarakenteen reunoille saakka, eikä takamaastosta löydy merkittävää matkustajakysyntää investoinneiltaan ja matkustajakapasiteetiltaan järeään hankkeeseen. Kun arvioidaan metron jatkeen kaikki matkustajat 30 vuoden ajalta, muodostuu pelkän investoinnin kustannus matkustajaa kohti noin 1,5 euron suuruiseksi.
Antero