Vaikka sebastin haluaa pysyä pelleilytasolla, todettakoon silti, että Kivenlahden metro ei vielä keväällä 2014 ollut kannattava investointi, ja sen osoitti mm. H/K-laskelma, jota Espoo kaikin tavoin pyrki peittelemään ja vähättelemään.
Koska investointia ei pystytty perustelemaan valtiolle järkisyillä, keksittiin koplaus kaavoitukseen ja asuntotuotantoon, jonka vastineeksi valtio voi rahoittaa metroa. Tämä siis kasvavassa kaupungissa, jossa on kaavoitettu ja rakennettu valtavasti koko ajan.
Ja kas, veljille tulikin kuin tilauksesta tilanne, jossa pääministeri vaihtuu ja käydään uudet hallitusneuvottelut. Myös järkevästä ja veljiä ärsyttäneestä liikenneministeristä oli vähän aikaisemmin päästy eroon. Oli siis olemassa valtatyhjiö, johon taitavat veljet osaavat kyllä hyökätä. Ja katso, yhtäkkiä muuttui Kivenlahden metro hyväksi hommaksi, jota valtio tukee mielellään.
Ja tällainen sumutus menee kritiikittä läpi olosuhteissa nimeltä Suomi.