Jos Kivenlahden metro toteutuu, niin pahinta ei ole miljardin kaataminen hukkaan vaan se, että se imee loputkin rippeet liikennöintirahoista. Jopa metron ystävät ovat täälläkin havahtuneet siihen, että Matinkylän metron aloittaessa on bussiliikennettä karsittava todella rajulla kädellä, sielläkin minne metro ei kulje, jotta rahat riittäisivät metron pyörittämiseen. Kivenlahden vaiheessa tilanne on kahta kauheampi. Mutta onneksi Espoossa pääsee kulkemaan autolla aika hyvin.
Aivan oikein. Espoon metrosuunnittelu on jo myöntänyt, että Matinkylän metro tulee nostamaan Espoon joukkoliikenteen vuosittaisia kustannuksia noin 30 M€. Nykyisin Espoon joukkoliikenne maksaa kaupungille n. 55 M€/vuosi.
En tiedä, onko Espoo tai Länsimetro Oy tehnyt tällaisia laskelmia myös Kivenlahden metrosta. Itse olen
tässä artikkelissani esittänyt laskelman. Lähtötiedot Espoon omista dokumenteista, lopputulos 36 M€/vuosi. Jos siis Kivenlahden metro tehtäisiin, nykyinen 55 M€:n vuosikustannus nousisi 121 M€
on vuodessa.
Kivenlahden metro ei siis ainoastaan söisi rahoja tehdä hyödyllisiä joukkoliikennehankkeita, vaan myös ylläpitää edes välttävää joukkoliikennepalvelua. Sillä on aivan selvä, että Espoossa tulee olemaan kovia paineita karsia bussiliikenteen kustannuksia eli palvelutasoa. Niinköhän käy, että liityntälinjoille tulee lopulta harvemmat vuorovälit kuin nykyisille heikoimpien palveluiden linjoille.
Tosin: Vaikka kaikki Espoon bussiliikenne lopetettaisiin, metron pyörittäminen on silti kalliimpaa kuin Espoon nykyinen bussilinjasto.
Sitä, onko Kivenlahden metrosta päätetty vai ei, voi pohtia myös tämän
YM:n tiedotteen pohjalta. Työryhmällä on aikaa syyskuun loppuun muokata uusiksi pääkaupunkiseudun MAL-sopimus. Siis vuonna 2012 tehty seudun kaikkien kuntien ja valtion välinen sopimus maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä.
Työryhmä, jossa istuvat Helsingin seudun suurimpien kaupunkien kaavoitusjohtajat sekä pari edustajaa ns. KUUMA-kunnista, ei voi muokata kaikkien muiden seutujen MAL-sopimuksia. Se tarkoittaa sitä, että työryhmä ei voi muuttaa valtakunnan tason asioita eli päättää, että pk-seudulle osoitetaan suomen väestökasvua enemmän kuin aikaisemmin, eli vähennetään kaikkialta muualta. Siten työryhmä riitelee siitä, miltä seudun kunnilta otetaan pois ja annetaan Espoolle.
Mutta voihan työryhmä ratkaista asian äänestyksellä. Espoo äänestää tietenkin kyllä metrolle. Helsinki äänestää kyllä Pisaralle. Vantaa äänestää kyllä, koska se sai jo oman Kehäratametronsa. Jäljelle jää kaksi ääntä kaikilta muilta kunnilta.
Kuitenkin ensin pitää tämän työryhmän päätyä johonkin, ja sitten asiaa käsittelee hallitus. Siis ei ensi vuoden budjetin yhteydessä nyt, vaan syksyllä tai talvella. Sillä eihän hallituksen tunnelipaketilla mikään kiire ole, kun tämä hallitus ei ole edes hallitusohjelmassaan luvannut antaa rahaa Kivenlahden metrolle. Se on luvannut vain, että seuraava hallitus antaa.
HS tiesi kyllä viime talvenakin, että Kivenlahden metro oli jo päätetty, ja moneen kertaan. Korkeiden ministeriön virkamiestenkin sanottiin jo vahvistaneen asian. Tuskin olivat sellaista sanoneet, mitä HS kirjoitti, koska pari päivää myöhemmin ministeri kertoi päinvastaisesta päätöksestä. Se, että Espoo ja HS ovat päättäneet, ei ole valtion rahoituspäätös. Mutta on tietenkin eräiden etu väittää niin.
Ja vielä: Se, että ei ole päätetty, ei tarkoita sitä, että Kivenlahden metroa ei tehdä. Koska ei ole päätetty siitäkään, jos siis asia on jonkun mielenrauhalle ylivoimainen.
Antero