Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onko Suomessa vielä missään suljettu julkista liikennettä epidemian ehkäisemiseksi? Olen kuullut, että jossain ei hyväksyttäisi käteistä enää hygienian puitteissa. Mielenkiinnosta vaan kyselen.
HSL-alueella on sekavaa, toisissa etuovi auki ja toisissa kiinni. HSL tullee puuttumaan tähän, kuulin että se on liikenteen tilaaja joka päättää. eli ne etuovat aukeavat kohta.
Tai kuljettajat tekevät kollektiivisen päätöksen, eivätkä ne ovet sen jälkeen aukene.
Työnantajalla on työnjohto eli direktio-oikeus. Tämä tarkoittaa sitä että työnantaja määrittää kuinka työ suoritetaan.
Työnantajalla on myös velvollisuus huolehtia työsuojelusta ja jos näin ei toimita, saa työntekijä kieltäytyä työtehtävästä, joka selkeästi on hengelle tai terveydelle vaarallinen.
Mikä on se syy, että tässä tilanteessa kenenkään tarvitsee kulkea etuovesta? Vastaus: Mitään syytä siihen ei ole.
Työnantajalla on myös velvollisuus huolehtia työsuojelusta ja jos näin ei toimita, saa työntekijä kieltäytyä työtehtävästä, joka selkeästi on hengelle tai terveydelle vaarallinen.
Tässä poiminta THL:n tulkinnasta:
THL:n mukaan koronavirusriskin osalta kuljettajan riski saada tartunta on pieni, ja näin ollen etuoven käyttö matkustajien sisään ottamiseksi on kuljettajan terveyden kannalta merkityksetön.
...
THL:n mukaan lyhyet altistukset asiakkaiden välilläkään paikallisliikenteessä eivät ole ratkaiseva tekijä epidemian leviämisessä.
Tässä poiminta THL:n tulkinnasta:
THL:n mukaan koronavirusriskin osalta kuljettajan riski saada tartunta on pieni, ja näin ollen etuoven käyttö matkustajien sisään ottamiseksi on kuljettajan terveyden kannalta merkityksetön.
...
THL:n mukaan lyhyet altistukset asiakkaiden välilläkään paikallisliikenteessä eivät ole ratkaiseva tekijä epidemian leviämisessä.
Sitähän se ei ole. Kaupan kassat ovat edelleen töissä normaaliin tapaan.
Työnantajalla on työnjohto eli direktio-oikeus. Tämä tarkoittaa sitä että työnantaja määrittää kuinka työ suoritetaan. Bussiliikenteessä lisäksi HSL määrittelee raamit liikenteen harjoittamiselle. Kuljettajat voivat toki omilla päätöksillään virittää teippejä ja lappusia bussin etuoviin, mutta varmasti ymmärtävät jossain vaiheessa mitä siitä voi seurata. Onhan AKT:ssa perinteisesti ollut hyviä lakimiehiä.