Koronaviruksen vaikutus liikenteeseen

Hyvä puheenvuoro Epulla. Pitkästä aikaa vähän älyllisempää pohdintaa. Ei sitä tällä foorumilla liikaa ole.
 
Hyvä puheenvuoro Epulla. Pitkästä aikaa vähän älyllisempää pohdintaa. Ei sitä tällä foorumilla liikaa ole.

En tiedä lukiko hän ehkä Vriston kommentista enemmän kun siinä oli kirjassa, mutta olen kyllä samaa mieltä, että ihmiset oppivat tässä kriisin aikana uusille tavoille ja ohessa muiden supertrendien (kuten tuo luonnonsuojelun myötä ilmestynyt lentoangsti) taatusti kaikenlainen matkailu ja liikkuminen vähenee. Kokouksia pidetään yhä enemmän virtuaalisesti ja lähimatkailun suosio kasvaa. Lisäksi yhä useammat tulevat tekemään etätöitä jatkossakin - kun ovat siihen nyt tottuneet. En koe, että tällä on PELON kanssa mitään tekemistä, se on vain halvempaa ja helpompaa kuin entinen holtiton poukkoilu ympäri maailman.

Mielestäni trendi oli jo aika selvä länsimaissa, mutta isompi kysymys on se, että muuttuuko nyt myös kehittyvien maiden (Intia ja Kiina, joissa lentoliikenne on kasvanut valtavasti) suunta tulevaisuudessa niin, että kasvava keskiluokka ei enää haaveilekkaan länsimaisesta lentomatkailusta? Ehkäpä ei, mutta kasvu varmasti hidastuu.
 
Hyvä puheenvuoro Epulla. Pitkästä aikaa vähän älyllisempää pohdintaa. Ei sitä tällä foorumilla liikaa ole.

Melkoista pirujen seinille maalaamista oli mun mielestäni. Ei kai sillä ole väliä, ollaanko me internetin orjia vai ei, ovathan ihmiset olleet rahan orjia jo Kaksoisvirranmaan ajoista lähtien.
 
On esitetty oletuksia, että joukkoliikennettä rajoitettaisiin Uudeltamaalta sisään ja ulos.

Pitkämatkainen joukkoliikenne on ainakin omien havaintojeni mukaan viimeisen reilun viikon aikana menettänyt suuruusluokkaa 80% matkustajistaan, joten pelkän joukkoliikenteen rajoittaminen ei enää paljoa vaikuttaisi.
 
Onko se hyvä kehitys todella? Pitäisikö pelosta tulla mielestäsi uusi normaali jonka määrittää viitekehyksen ihmiselämälle? Onko mielestäsi keinotekoinen digitaalielämä jotain tavoittelemisen arvoista? Onko parempi että ihmisistä tulee vain tekoälyyn kytkettyjä vihanneksia, jotka eivät ole millään tavalla enää kosketuksissa omaan sieluunsa ja sydämeensä?

Näin on. Olen viikon nyt tehnyt etätöitä ja puisevaa on. Lisäksi työnteko pelkästään kotona on kalliimpaa kuin ennen, kun kuljin bussilla tai polkupyörällä töihin. Nyt joudun ostoksillakin käymään joka päivä autolla, bensaa palaa. Kahvitkin joudun nyt maksamaan itse ja sähkön, joka kuluu kun teen tietokoneella töitä kotona enkä työpaikalla. Mulla ei ole kunnon työtuolia joten selkä kipeytyy ja pöytänä vanha Billnäs jonka alle jalat ei mahdu kunnolla. Lisäksi paino on noussut kun en liiku ja syön vain nopesti lämmitettäviä einesruokia kotona.

Ne jotka ihannoivat etätyötä asuvat 50-100 km päässä varsinaiselta työpaikaltaan ja he todella säästävät aikaa ja rahaa. Me joilla on n puolen tunnin työmatka julkisilla emme.
Toivottavasti uusi normaali ei ole tämänlainen. Tietysti toivottavaa olisi että työpaikka edes säilyisi tämän yli.

t. Rainer
 
Britannia kansallisti rautatiensä, kuinkahan paljon se projekti tulikaan maksamaan......... Muista Eppu, on helppo huudella äärimmäisyyksiä mutta elämä on tasapainoa, sopivalla määrällä digitaaliaa ja analogiaa......
 
on helppo huudella äärimmäisyyksiä
Niin mitä äärimmäisyyksiä? Olen yksinkertaisesti vain kyseenalaistanut tässä viestiketjussa esitettyjä väitteitä. Nykyaikana ihmiset aivan liian usein ja helposti tuudittautuvat kehityksen virtaan eivätkä yhtään pohdi onko jokin kehitys oikeasti tarpeellista, terveellistä tai edes hyväksi meille. Näen että 5g, jota ei ole testattu ja jonka todellisia vaikutuksia emme tiedä, on varsin pelottavaa kehitystä. Esittäisin kysymyksen, miksi hiilidioksidia, aine joka on hyväksi kasvien kasvulle, pidetään kamalana peikkona, mutta mikään virallinen taho ei ota vakavasti puhelinverkkojen suoltamaa elektromagneettista säteilyä, jonka taajuus on on haitallista kaikelle elolliselle, mutta silti sen tehoa vaan lisätään...?
Ja jos jokin on äärimmäistä, niin nämä nyt käyttöönotetut keinot tätä tautia vastaan ovat nimenomaan sellaisia. Kun sairastuneita tässä maassa on ilmoitettu olevan tähän mennessä 700, joista sairaalahoidossa on noin 20%, yksi kuollut ja moni jo parantunut, näkisin että koko maan sulkemisella taitaa sittenkin olla huomattavasti vakavampia seurauksia kuin mitä tauti aiheuttaa. Jokainen voisi tutkia vaikka tilastoja: lienee edelleen todennäköisempää kuolla vaikkapa liikenteessä kuin tähän tautiin, ja silti emme kiellä autoilua ynnä muuta liikennöintiä. Toinen asia, mikä hämmästyttää minua suuresti, on se miten ihmiset käyttäytyvät tämän kriisin puitteissa. Säilykkeitä ja vessapaperia muistetaan hamstrata koteihin, mutta hedelmähyllyt notkuvat täytenä. Tämä kertoo vain siitä etteivät ihmiset ymmärrä oman immuniteettinsa päälle tuon taivaallista. Kun rokote tulee markkinoille, niin pysyn siitä(kin) mahdollisimman kaukana. Mutta enpä vuodata enempää kun menee kovin sivuraiteelle foorumin aihealueesta.
 
Tosiaan huomenna voi kuolla liikenteessä nokkakolarissa 1 lapsi 1 vanhus ja 1 työssäkäyvä. Ei sillä ole kuin pikku-uutisen arvo. Sehän on normaalia että liikenteessä kuolee. Koronavirukseen voi huomenna kuollamyös ja sen uutisoinnista pidetään huoli.

Koronavirus on ongelma, mutta paniikin ja hysterian luomisella ei saavuteta mitään.
 
Esittäisin kysymyksen, miksi hiilidioksidia, aine joka on hyväksi kasvien kasvulle, pidetään kamalana peikkona,--

Sitä tuotetaan tällä hetkellä aivan liian suurissa määrin.

Ja jos jokin on äärimmäistä, niin nämä nyt käyttöönotetut keinot tätä tautia vastaan ovat nimenomaan sellaisia. Kun sairastuneita tässä maassa on ilmoitettu olevan tähän mennessä 700, joista sairaalahoidossa on noin 20%, yksi kuollut ja moni jo parantunut, näkisin että koko maan sulkemisella taitaa sittenkin olla huomattavasti vakavampia seurauksia kuin mitä tauti aiheuttaa. Jokainen voisi tutkia vaikka tilastoja: lienee edelleen todennäköisempää kuolla vaikkapa liikenteessä kuin tähän tautiin, ja silti emme kiellä autoilua ynnä muuta liikennöintiä.

Tässä on ideana varautuminen. Emme halua päätyä samanlaiseen tilanteeseen, kuin esimerkiksi Italiassa on, jossa tehohoitopaikat ovat oikeasti finito. Siksi taudin etenemistä on syytä hidastaa.
 
Italiassa on #muuten kuollut koronaan kaksi kertaa niin paljon ihmisiä kuin vuosittain sikäläisessä tieliikenteessä. Se on aika paljon, kun mennään vasta vuoden kolmatta kuukautta ja Euroopassa tilanne on ollut päällä vasta reilun kuukauden. Ensimmäinen rekisteröity koronatapaus Italiassa oli tammi-helmikuun taitteessa.

Voi ja pitää olla huolissaan myös taloudesta: sukeltaessaan se aiheuttaa kärsimystä, sairauksia ja jopa kuolemia siinä kuin virustaudit, mutta kyllä silti voi hattua nostaa nykyiselle hallitukselle proaktiivisuudesta. Olisi nimittäin täysin mahdollista, että hallitusvastuussa olisi joku keskilahjainen, päänsä pensaaseen työntävä kokoomuslainen nulikka, joka ymmärtäisi asioiden tapahtuvan vasta kun sontaa olisi tuulettimesta roiskunut naamalle.

Koronapandemia koskee myös Suomea, mutta toivottavasti ennakoinnin ja varautumisen myötä vähemmän kuin pahimmassa tapauksessa.
 
Tässä on ideana varautuminen. Emme halua päätyä samanlaiseen tilanteeseen, kuin esimerkiksi Italiassa on, jossa tehohoitopaikat ovat oikeasti finito. Siksi taudin etenemistä on syytä hidastaa.

Sillon kun pidät koko yhteiskunnan sulkua turhana on se onnistunut koska ei ole tullut sairastuneita ympärillesi.

Hyvä muistaa että luvut voivat tuntua pieniltä mutta on syytä muistaa että jo ennen virusta oli sairaanhoidossa 1500 hoitajan pula, se on vähilläkin sairastumisilla aika pulassa.....
 
Jos Uusimaa huomenna eristetään, miten käy rajat ylittävälle joukkoliikenteelle? Kaukoliikenteen bussit, junat, lennot.
 
Huomattavan osan joukkoliikenteestä on pakko jatkua, koska ainoastaan osa töistä voidaan tehdä etätyönä. Eikä taida mitään järkeä olla siinäkään, että niitä busseja ruvettaisiin "rajalla" pysäyttelemään.
 
Takaisin
Ylös