Siinä kuljettajan rokotusstatuksella kyllä on merkitystä, sillä rokotettu kuljettaja voi parhaassa tapauksessa välttää sairastumisen tai sairastuessaankin tauti on suurella todennäköisyydellä lievempi ja kuljettaja voi palata töihin nopeammin.
Periaatteessa joo, mutta tuossakin on pieni mutta. Noi koronarokotteet on sillä lailla erilaisia, että ne antavat varsinaista immuniteettia todella lyhyen aikaa, puhutaan viikoista (eli se parhaassa tapauksessa on todellakin vain parhaassa). Sen jälkeen ne eivät enää juurikaan estä virusta tarttumasta, ja rokotettu kantaja myös tartuttaa sitä itse eteenpäin, joskin vähemmän kuin rokottamaton kantaja. Rokotteiden olennainen hyöty on juuri siinä, että ne lieventävät oireita tai poistavat niitä kokonaan.
Jos ajatellaan, että määrättäisiin joukkoliikenteen kuljettajille pakkorokotukset, niin se pitäisi perustella siten, että tällä vähennetään sairauslomia ja lyhennetään niiden kestoa, kuten sanoit.
Pelkään kuitenkin, että täälläkin osa keskustelijoista elää vielä sitä aikaa, jolloin kuviteltiin, että koronarokote toimii kuten muut tuntemamme rokotteet ja tarjoaa siis varsinaisen immuniteetin. Näin ei tosiaan nykytiedon valossa ole, mikä on tosi harmillista. Jos noin olisi, niin argumentti "ota rokote jotta suojelet muita" olisi validi, mutta nythän se ei käytännössä ole.
Tuttu lääkäri, joka itse oli ottanut rokotteet, heitti ilmaan sellaisenkin ajatuksen, että kumpi sinne hoivakotiin onkaan parempi päästää, rokotettu hoitaja joka rokotuksen ansiosta ei saa mitään oireita, mutta joka sitten tietämättään kuitenkin tartuttaa, vaiko rokottamaton hoitaja, joka todennäköisesti tartunnan saatuaan saa oireita ja osaa siksi hakeutua pois työpaikalta. Hän muotoili asian niin, että tärkeää on rokottaa ne hoivakodin asukkaat, mutta se, onko hoitajalla rokote, on huomattavasti vähemmän tärkeää, jopa merkityksetöntä, ei kuitenkaan haitallista (eli toi riski rokotetusta oireettomana tartuttajana on olemassa ja todellinen, mutta hän näki että se ei ylitä rokotuksesta saatavaa etua sairauslomien lyhentämisessä).
Koronassa on kaikissa tapauksissa vielä se poikkeava ja inhottava puoli, että se tartuttaa ennen oireiden alkamista. Näin ei yleensä ole, mutta kun näin on, niin jokainen meistä voi tälläkin hetkellä olla oireeton tartuttaja, riippumatta siitä, ollaanko saatu rokotteita vai ei.
Mitä tulee omikron-varianttiin niin todella paljon heikompi vedos kun aiemmat variantit tutkitusti.
Mun otantani on tämä perinteinen "lähipiiri" eli todella suppea, joten ei vedetä tästä nyt liikaa johtopäätöksiä. Itse asiassa olisi kiva kuulla muilta kokemuksia tästä.
Mutta joulun ja uudenvuoden aikana lähipiirissä on ollut luokkaa 15 omikronkeissiä. Se tuntuu leviävän kuin Elanto – kaveri istui iltaa 7 muun kanssa, joukossa oli yksi altistunut mutta vielä oireeton, ja hän tartutti kaikki muut, jokaikisen. Jotka sitten joulun aikana tartuttivat eteenpäin kuin häkä, ennen kuin oireet alkoivat. Kaikilla kuvio oli häkellyttävän sama: 2–3 päivän itämisaika, sen jälkeen 48 tuntia oireita, sitten koko homma ohi. Eli hyvin nopea. Oireet on vaihdelleet ja osa on kyllä kuvannut olleensa todella kipeitä, kuumetta, hengenahdistusta. Yksi oli kokonaan oireeton, sai testistä positiivisen. Usealla on ollut todella lieviä oireita, siis sellaisia, että pre-covid-maailmassa ei olisi edes harkinnut kotiin jäämistä töistä. Muutama yskähdys, kurkku aavistuksen kipeä, parhaimmillaan aamulla alkanut ja seuraavana aamuna poissa. Yksi sai koronan uudelleen sairastettuaan sen edellisen kerran elokuussa, siis 4 kk väliä.
Yhteistä kaikille on tämä nopea kierto ja – aiempiin variantteihin verrattuna - lievä tauti.
Ei välttämättä olla kaukana siitä, että korona poistetaan yleisvaarallisten tartuntatautien listalta, tai ainakin aletaan suhtautua hyvin eri tavalla eristämisiin, karanteeneihin ja testaamisiin. Niille ei enää tahdo olla perustetta.
Oli kyse sitten bussinkuljettajasta tai muusta ammattiryhmästä, niin tuo taudin nopea kierto ja mahdollinen karanteenien reipas lyhentäminen tai niistä ainakin suureksi osaksi luopuminen helpottavat kyllä työpaikkojen tilannetta olennaisesti.
Teho-osastokuormatkaan eivät enää kohoa. Onko foorumilaisilla kellään tiedossa vakavia omikron-tapauksia? Luulisi, että niitäkin mahtuu joukkoon, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, onko niissä aina joku selittävä taustatekijä.