Kuljettajarahastus

Voi vain kuvitella, mitkä riidat tästäkin tulisi ja sitten kutsuttaisiin poliiseja paikalle jne. Toiseksi tuo antaisi kuskille mahdollisuuden varastamiseen.

Vaihtoehtoja miten tehdä turistin matka mahdollisimman hankalaksi on monenlaisia. Esim

- Wienissä raitiovaunujen lippuautomaatit eivät anna ylimääräisiä rahoja takaisin, mutta eivät myöskään hyväksy liikamaksua, eli jos ei ole tasarahaa, ei saa myöskään lippua. Kuski ei myöskään myy lippuja. Onneksi Wienissä on tiheä metroverkko joiden automaatit hyväksyvät kaikkia maksuvälineitä joten raitiovaunua ei tarvitse käyttää kovin usein. Wien sallii lasten matkustaa ilmaiseksi lauantaisin ja sunnuntaisin mutta siitä ei tiedoteta turisteille. Lentokentälle menee kahdenlaisia junia joista vain hitaammassa kelpaavat kaupungin liput.

- Tukholmassa ei saa bussista ostettua ollenkaan lippua, mutta kuskit antavat säälistä mennä ilmaiseksi esim Vikingin terminaalista Slusseniin. Pysäkkien lippuautomaatit myyvät lippuja vain ruotsalaislla pankkikorteilla ja 10 kruunun kolikoilla joita tarvitaan aika liuta, jos perhe matkustaa, niitä eivät Suomen pankit myy eikä saa laivan respasta niitä vahdettua itselleen. Metroaseman lipunmyynnistä kertalippu maksaa enemmän kuin Pessbyrån-kioskista.

- Varsovassa kuskit eivät myy lippuja mutta automaatteja on onneksi monin paikoin. Ulkomaalaiset lapset joutuvat maksamaan aikuisen hinnan, puolalaiset lapset joila on jokin koulutodistus mukana matkustavat ilmaiseksi.

t. Rainer
 
Vaihtoehtoja miten tehdä turistin matka mahdollisimman hankalaksi on monenlaisia. Esim

- Tukholmassa ei saa bussista ostettua ollenkaan lippua, mutta kuskit antavat säälistä mennä ilmaiseksi esim Vikingin terminaalista Slusseniin. Pysäkkien lippuautomaatit myyvät lippuja vain ruotsalaislla pankkikorteilla ja 10 kruunun kolikoilla joita tarvitaan aika liuta, jos perhe matkustaa, niitä eivät Suomen pankit myy eikä saa laivan respasta niitä vahdettua itselleen. Metroaseman lipunmyynnistä kertalippu maksaa enemmän kuin Pessbyrån-kioskista.

Aiemmin siinä Vikingin terminaalin pysäkillä (Londonviadukten?) oli automaatti, mutta jostain syystä se on viety siitä pois. Ainakin loppuvuonna 2011 se oli siinä vielä.

Tänä kesänä siellä käydessäni, luulin automaatin olevan siinä vielä ja sain Mariellan infotiskiltä vaihdettua niitä pieniä ja paksuja 10kr kolikoita. Automaattia ei ollut, mutta onneksi kuski päästi meidät ilmaiseksi. Slussenilta haettiin sitten liput ja nyt lompakossa on Sl-access kortti, johon ladattiin päivälippu. En tiedä nyt, että voinko jatkossa käyttää tuota samaa korttia?
 
- Varsovassa kuskit eivät myy lippuja mutta automaatteja on onneksi monin paikoin. Ulkomaalaiset lapset joutuvat maksamaan aikuisen hinnan, puolalaiset lapset joila on jokin koulutodistus mukana matkustavat ilmaiseksi.
Tarkkaan ottaen puolalaislapset pääsevät puoleen hintaan, jos ovat kouluikäisiä ja heillä on puolalainen oppilaskortti; tämä on normaali käytäntö kaikissa Puolan kaupungeissa. Luulen kyllä, ettei niitä kortteja oikeasti koskaan tarkasteta, mutta lapsen on hyvä osata sujuvaa puolaa, jos mielii matkustaa alennuslipulla ;)

Krakovassa muuten on monien pysäkkien lisäksi myös kaikissa uusissa Bombardier-raitiovaunuissa lippuautomaatit. Silti on vielä vaunuja, joista lipun saa vain kuljettajalta kohtalaista lisähintaa vastaan. Uudessa hinnastossa jostain syystä ei mainita kuljettajan perimää lisämaksua, ehkä siitä tiedotetaan vain kulkuneuvoissa.
 
- Wienissä raitiovaunujen lippuautomaatit eivät anna ylimääräisiä rahoja takaisin, mutta eivät myöskään hyväksy liikamaksua, eli jos ei ole tasarahaa, ei saa myöskään lippua. Kuski ei myöskään myy lippuja. Onneksi Wienissä on tiheä metroverkko joiden automaatit hyväksyvät kaikkia maksuvälineitä joten raitiovaunua ei tarvitse käyttää kovin usein.

Tuskaa helpottaa leimattavat liput, joita metroasemien automaatit suoltavat. Lisäksi ihan oikeiden ihmisten pyörittämiä info- ja lipputoimistoja on kiitettävästi. Eli lippuja voi ostaa kohtalaisen mukavasti etukäteen, vaikka metroasemalta muutaman kerrallaan. Mutta voisihan noita lippuja olla enemmänkin myynnissä, vaikka kioskeissa. (Tiedä vaikka olisikin, en ole koskaan kysynyt. Taikka muutenkaan käynyt kioskilla, kun en tupakoi, mussuta karkkeja yms.)

Etukäteen ostettavat ja myöhemmin leimattavat liput kyllä helpottavat juuri turistin tuskaa ja näitä toivoisin takaisin Suomeenkin.
 
Tuskaa helpottaa leimattavat liput, joita metroasemien automaatit suoltavat. Lisäksi ihan oikeiden ihmisten pyörittämiä info- ja lipputoimistoja on kiitettävästi. Eli lippuja voi ostaa kohtalaisen mukavasti etukäteen, vaikka metroasemalta muutaman kerrallaan. Mutta voisihan noita lippuja olla enemmänkin myynnissä, vaikka kioskeissa. (Tiedä vaikka olisikin, en ole koskaan kysynyt. Taikka muutenkaan käynyt kioskilla, kun en tupakoi, mussuta karkkeja yms.)

Etukäteen ostettavat ja myöhemmin leimattavat liput kyllä helpottavat juuri turistin tuskaa ja näitä toivoisin takaisin Suomeenkin.

Tai toinen vaihtoehto on ostaa Wien-kortti sieltä hotellista jossa turisti oletusarvoisesti asuu. Kun kertalippu on 2 euroa ja 72 tunnin lippu jolla saa alennuksia monesta paikasta maksaa 19,90, niin ei tämä hirveän ahdistavalta systeemiltä tunnu?
 
Laki tarkastusmaksuista: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469

Minusta tässä laissa on joskus ollut sellainen kohta, jossa todetaan, että maksun voi määrätä vain, jos matkustajalla on ollut kohtuullinen mahdollisuus ostaa matkalippu. En enää löydä sellaista. Muistaako joku minua paremmin?

Kun tuota lainkohtaa ei nyt ole, niin voisiko ajatella, että kuljettajarahastuksen voisi vain lopettaa? Jos ei matkustaja hanki matkakorttia tai kännykkälippua, niin se on hänen oma ongelmansa. Asiakaspalvelun nimissä keskeisille kertalippurunsaillepysäkeille voisi hankkia automaatit ja siinä se. Aiemmin tällaisen "lippu R-kioskista"-idean on mielestäni estänyt se, että jos pysäkin lähellä ei ole kioskia tai se on kiinni, on matka ilmainen.

Tuo tietysti lisäisi avorahastuskulkuneuvoissa liputta matkustavien määrää jonkin verran, mutta kokonaisuutena lipunmyynnin lopettamisesta aiheutuva säästö saattaa hyvinkin olla lipputulomenetystä suurempi.
 
Laki tarkastusmaksuista: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469

Minusta tässä laissa on joskus ollut sellainen kohta, jossa todetaan, että maksun voi määrätä vain, jos matkustajalla on ollut kohtuullinen mahdollisuus ostaa matkalippu. En enää löydä sellaista. Muistaako joku minua paremmin?

Kun tuota lainkohtaa ei nyt ole, niin voisiko ajatella, että kuljettajarahastuksen voisi vain lopettaa? Jos ei matkustaja hanki matkakorttia tai kännykkälippua, niin se on hänen oma ongelmansa. Asiakaspalvelun nimissä keskeisille kertalippurunsaillepysäkeille voisi hankkia automaatit ja siinä se. Aiemmin tällaisen "lippu R-kioskista"-idean on mielestäni estänyt se, että jos pysäkin lähellä ei ole kioskia tai se on kiinni, on matka ilmainen.

Tuo tietysti lisäisi avorahastuskulkuneuvoissa liputta matkustavien määrää jonkin verran, mutta kokonaisuutena lipunmyynnin lopettamisesta aiheutuva säästö saattaa hyvinkin olla lipputulomenetystä suurempi.


Olen asiasta täysin samaa mieltä, miksi enemmistön pitäisi kärsiä vähemmistön vuoksi. Viime päivinä on bussiliikennekin hidastunut kun lipunostajilla ei tunnu olevan mitään tietoa muuttuneista hinnoista.
 
Viime päivinä on bussiliikennekin hidastunut kun lipunostajilla ei tunnu olevan mitään tietoa muuttuneista hinnoista.

Tästä olikin taas tiedotettu niin hyvin :( Netissä olen ainoan tiedotteen nähnyt ja sielläkin lukee, että korotus on maltillinen. Mutta en näe seutulipun hinnan korotuksessa mitään maltillista..

Mutta näkeepä ihmisten kasvoilla kummastuneita ilmeitä, kun ihmettelyyn vastaa "onhan se jo koko vuoden maksanut sen verran" ennenkuin tajuavat jujun :D
 
Laki tarkastusmaksuista: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469

Minusta tässä laissa on joskus ollut sellainen kohta, jossa todetaan, että maksun voi määrätä vain, jos matkustajalla on ollut kohtuullinen mahdollisuus ostaa matkalippu. En enää löydä sellaista. Muistaako joku minua paremmin?

Kun tuota lainkohtaa ei nyt ole, niin voisiko ajatella, että kuljettajarahastuksen voisi vain lopettaa? Jos ei matkustaja hanki matkakorttia tai kännykkälippua, niin se on hänen oma ongelmansa. Asiakaspalvelun nimissä keskeisille kertalippurunsaillepysäkeille voisi hankkia automaatit ja siinä se. Aiemmin tällaisen "lippu R-kioskista"-idean on mielestäni estänyt se, että jos pysäkin lähellä ei ole kioskia tai se on kiinni, on matka ilmainen.

Tuo tietysti lisäisi avorahastuskulkuneuvoissa liputta matkustavien määrää jonkin verran, mutta kokonaisuutena lipunmyynnin lopettamisesta aiheutuva säästö saattaa hyvinkin olla lipputulomenetystä suurempi.

Tämä asia löytyy lain 4§, jossa sanotaan seuraavasti:


4§ Tarkastusmaksun perimisoikeuden myöntäminen

Oikeuden tarkastusmaksun perimiseen myöntää hakemuksesta liikenne- ja viestintäministeriö.

Oikeus tarkastusmaksun perimiseen on myönnettävä, jos:

1) tarkastusmaksujärjestelmää on tarkoitus soveltaa:

a) raideliikenteessä; tai

b) muussa joukkoliikenteessä, jossa matkustajien määrä on suuri ja käytössä on yhtenäinen matkalippu- ja hintajärjestelmä; ja

2) hakija esittää selvityksen siitä, että:

a) matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi;

Kyse on käsittääkseni tulkinta siitä, mitä "matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi" tarkoittaa.
 
Tästä olikin taas tiedotettu niin hyvin :( Netissä olen ainoan tiedotteen nähnyt ja sielläkin lukee, että korotus on maltillinen.

Ainakin Hufvudstadsbladetissa oli HRT:n maksettu ilmoitus uusista hinnoista. Varmaankin Hesarissa (ja ehkä joissain muissakin lehdissä) on ollut HSL:n ilmoitus? Tiedä häntä, kun sitä läpyskää ei enää tule luettua edes netissä.
 
Ainakin Hufvudstadsbladetissa oli HRT:n maksettu ilmoitus uusista hinnoista. Varmaankin Hesarissa (ja ehkä joissain muissakin lehdissä) on ollut HSL:n ilmoitus? Tiedä häntä, kun sitä läpyskää ei enää tule luettua edes netissä.

Minä en lue kumpaakaan em. lehdistä. Kiinnostavat uutiset saan aamuisin ampparit.com uutisvirrasta ja loput radion/tv:n uutisista illan mittaan :)
Metro-lehteä tulee luettua toisinaan, mutta sekään ei ilmestynyt nyt joulun aikaan. Siellä niitä hsl:n ilmoituksia on yleensä.

Ehkäpä ainaisen vuorokausilippu mainoksen tilalle olisi liikennevälineisiin voinut jakaa tiedoitteita. Metron ja ratikoiden sähköiset mainos- ja uutistaulut voisivat levitä myös busseihin.
 
HSL:n hallituksen esityslista 25.3.2014 sanoi:
Uudet LIJ2014-järjestelmän lippuautomaatit tulevat käyttöön raitiovaunuissa, Suomenlinnan lauttaterminaalissa ja mahdollisesti runkolinjojen busseissa vuosina 2015-2016. [...] Raitiovaunuissa lopetetaan kuljettajien lipunmyynti vuonna 2016, kun kaikissa raitiovaunuissa on LIJ2014-järjestelmän lippuautomaatit.

http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2014361-12.HTM
 
HSL:n hallituksen esityslista 25.3.2014 sanoi:
Uudet LIJ2014-järjestelmän lippuautomaatit tulevat käyttöön raitiovaunuissa, Suomenlinnan lauttaterminaalissa ja mahdollisesti runkolinjojen busseissa vuosina 2015-2016. [...] Raitiovaunuissa lopetetaan kuljettajien lipunmyynti vuonna 2016, kun kaikissa raitiovaunuissa on LIJ2014-järjestelmän lippuautomaatit.
http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2014361-12.HTM

Tähän veikkaan, että vuonna 2017 selitetään, että automaattien asennusprojekti on edelleen vaiheessa, on tullut vastaan odottamattomia ongelmia ja että lipunmyyntijärjestelmä on niin jäykkä, ettei kuljettajarahastuksesta voida luopua kuin yksinkertaisimpien kertalippujen osalta (joita niitäkin saa kuljettajalta, "selvyyden vuoksi", jatkossakin).

Oi kuinka toivonkaan olevani täysin väärässä.
 
Tänään oli taas tuskastuttavaa istua linjan 9 vaunussa Rautatieaseman pysäkillä pahimpaan ruuhka-aikaan hieman ennen kello viittä iltapäivällä. Vaunu muutenkin tungokseen asti täynnä Ruoholahteen ja Jätkään matkustavia työmatkalaisia sekä Tallinnan laivalle matkustavia turisteja. Ensin kuljettaja myi lippuja kahdelle turistille jotka kaivelivat kolikkoja niin kauan että yksi valokierto menetettiin. Kun sitten odoteltiin ovet auki seuraavia "vihreitä" niin etuovista ampaisi kolmen hengen porukka matkalaukkuineen joista jokainen halusi kertalipun ja kaivelivat jälleen kolikkoja niin kauan että seuraavatkin valot ehtivät vaihtua "punaisiksi". Pysäkillä on se lippuautomaatti johon myös kolikot käyvät, mutta silti näille laivamatkustajille tuntuu sopivan parhaiten kuljettajalta ostettu lippu ja tästä syystä kaikkien muiden matkanteko viivästyy. Mun mielestä ainakin linjalla 9 pitäisi ehdottomasti lopettaa kuljettajalipunmyynti mahdollisimman nopeasti eikä vasta vuoden kuluttua (aikaisintaan). Olen myös huomannut että osa kuljettajista toimii niin, että kun vaunu on lastattu niin sulkee ovet ja odottaa valojen vaihtumista ovet lukittuna vaikka pysäkiltä joku vielä kyytiin pyrkisikin. Tästä voidaan olla montaa mieltä, mutta ainakin itse hyväksyn tuon toimintamallin koska muuten on vaarana että joku taas viivyttää lähtöä, menetetään valokierto ja odotellaan taas lisää.
 
Tukholmassa toimii joukkoliikenne ihan hyvin, vaikkei siellä kuljettajat myy lippuja eikä joka ikisellä pysäkillä ole edes lipunmyyntiautomaattia. Miksei tämä sitten toimisi myös meillä?
 
Takaisin
Ylös