Kuljettajarahastus

Tukholmassa toimii joukkoliikenne ihan hyvin, vaikkei siellä kuljettajat myy lippuja eikä joka ikisellä pysäkillä ole edes lipunmyyntiautomaattia. Miksei tämä sitten toimisi myös meillä?

Käsittääkseni kuljettaja ei myy lippuja missään raideliikennevälineessä Tukholmassa. Raideliikenteessä on konduktöörit erikseen, myös ratikoissa, ainakin ollut viime aikoihin asti. SL vissiin haluaa konduktöörien pääosasta eroon ja asentaa portit osalle pysäkeistä. Joku varmaan osaa kertoa, mikä on tilanne näiden suunnitelmien toteuttamisessa.
 
Käsittääkseni kuljettaja ei myy lippuja missään raideliikennevälineessä Tukholmassa. Raideliikenteessä on konduktöörit erikseen, myös ratikoissa, ainakin ollut viime aikoihin asti. SL vissiin haluaa konduktöörien pääosasta eroon ja asentaa portit osalle pysäkeistä. Joku varmaan osaa kertoa, mikä on tilanne näiden suunnitelmien toteuttamisessa.

Eipä myynyt busseissakaan, ainakaan kun viimeksi pari vuotta sitten siellä kävin.
 
Tukholmassa lippuja myy lokalbanoilla ja raitiovaunulinjalla 7 konduktööri, pendeltåg- ja tunnelbana-asemilla porttivahti ja sitten tietysti SL Centerit, kioskit, kaupat jne. Bussinkuljettajat eivät myy lippuja. Enkä ole nähnyt minkäänlaisia (rakenteilla olevia) portteja muualla kuin pendeltåg- ja tunnelbana-asemilla. Viimeisimmät havainnot syyskuulta.
 
Helsingin Sanomien uutisen mukaan HSL on muuttamassa suunnitelmiaan niin, että ratikoihin ei tulekaan kertalippuautomaatteja, vaan liput ratikoihin on ostettava etukäteen. HSL:n matkustajapalvelut-osaston johtaja kertoo jutussa, että jatkossa matkakortin arvo on ensisijainen vaihtoehto kertalipun maksamiseen. HSL:n hallitus ei ole vielä ottanut kantaa asiaan.
 
HSL siis tahtoo tehdä lipunostamisesta Euroopan hankalinta. Helsingissä olisi käytännössä useissa tapauksissa mahdotonta ostaa lippu raitiovaunumatkalle – kuljettaja ei myy, vaunussa ei ole automaattia, pysäkillä ei muutamin poikkeuksin ole automaattia, kioskista ei myydä kertalippua ja vaikka myytäisiin, kioski saattaa olla kiinni tai sitä ei ole lähistöllä. Miten lipuntarkastaja tai hallinto-oikeus suhtautuvat tilanteeseen, jossa HSL vaatii matkalippua matkustajalta, joka ei ole voinut sitä millään tavalla hankkia?

On tietysti kiva, että jostain saa johonkin aikaan ostaa etukäteen ladattavan matkakortin. Mutta kun ratikka on juuri se kulkumuoto, jossa satunnaisia matkustajia, jopa ulkopaikkakuntalaisia, on kaikkein eniten.
 
Voi lisätä bussiliikenteen suosiota ratikkaliikenteen kustannuksella, sillä busseista saa jatkossakin kertalippuja myös käteisellä.

Minusta äärimmäisen huono ratkaisu. Toivottavasti HSL-hallituksen jäsenet nyt tarkkaan pohtivat minkälaiselle ratkaisulle pistävät sinetit.

Olen yhä suurimmassa määrin alkanut epäilemään koko HSL:n toimintakykyä. Ainakin sellaista, joka olisi omiaan kasvattamaan joukkoliikenteen suosiota ja käyttöä.
 
Ihmeellisiä selityksiä HSL:tä siinä jutussa. Koodin näpyttely on liian vaikeaa, mutta ei voida toteuttaa ulkomailla yleisesti käytössä olevaa (ja täälläkin suurimmassa osassa parkkihalleja) systeemiä, jossa automaatti lukee kortin fyysisesti eikä kysy PIN-koodia. Se kyllä on mahdollista vain kortin luotto-puolella, mutta olisi tämäkin parempi kuin ei mitään.

Toivottavasti HSL:n hallitus puuttuu asiaan, koska tuo suunnitelma kuulostaa kelvottomalta. Juuri raitiovaunuilla on niin paljon satunnaisia käyttäjiä, että niissä on kertakaikkiaan oltava tapa ostaa lippu joka pysäkiltä. Koko kuljettajalipunmyynnistä ollaan luopumassa, koska niitä lipun ostajia on niin paljon, että ne hidastavat ratikoiden kulkua ja paras ratkaisu, mitä keksitään on "sori, ei myydä"?
 
Voi lisätä bussiliikenteen suosiota ratikkaliikenteen kustannuksella, sillä busseista saa jatkossakin kertalippuja myös käteisellä.

Höseli on koko toimintakautensa aikana pyrkinyt vähentämään raitiovaunujen suosiota, joten onhan tämä looginen askel heidän valitsemaansa suuntaan.

Minusta äärimmäisen huono ratkaisu. Toivottavasti HSL-hallituksen jäsenet nyt tarkkaan pohtivat minkälaiselle ratkaisulle pistävät sinetit.

Mahtavatkohan pohtia. Sehän on lähinnä kumileimasin. Tietysti Hesarin artikkelilla saattaa olla, ja toivottavasti on, jotain vaikutusta.

Olen yhä suurimmassa määrin alkanut epäilemään koko HSL:n toimintakykyä. Ainakin sellaista, joka olisi omiaan kasvattamaan joukkoliikenteen suosiota ja käyttöä.

Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä. Ainakin Helsingille HSL on suureksi vahingoksi.
 
Osaako kukaan sanoa toimiiko HSL:n maksuapplikaatio ns työsuhdekännykällä, eli sellaisella jonka käyttö viihde ja muihin maksullisiin palveluihin on kiellettyä, mutta josta kuitenkin joutuu maksamaan veroa? Miten se maksuliikenne hoituu kännykkäapplikaatiolla?

Sama haluaisin tietää Helsingin kaupungin pysäköinnin maksamisesta kännykällä.

t. Rainer
 
Osaako kukaan sanoa toimiiko HSL:n maksuapplikaatio ns työsuhdekännykällä, eli sellaisella jonka käyttö viihde ja muihin maksullisiin palveluihin on kiellettyä, mutta josta kuitenkin joutuu maksamaan veroa? Miten se maksuliikenne hoituu kännykkäapplikaatiolla?

HSL mobiililipun laskutus näyttää menevän puhelinlaskun kautta. Osalla liittymistä tuo ei toimi, miksi ihmeessä mobiililppua ei voi ostaa luottokortilla? Kyllähän taskussa kulkeva lippuautomaatti on ihan kätevä, mutta kyllähän siinä pitäisi olla luottokorttimaksumahdollisuus ja sen pitäisi myös toimia kuten arvokortti eli niin että sovellukseen voi ladata arvoa tai matkoja.
 
Kuulemma mahdollisuus maksaa luottokortilla on tulossa sovellukseen.

Tämä on kyllä ihan hyvä parannus varsinkin, jos käytössä on vain firman kännykkäliittymä; työnantajalta saattaa tulla joissain tapauksissa sanomista, jos työsuhdekännykkää käyttää esimerkiksi juuri matkalippujen ostamiseen.
 
HSL siis tahtoo tehdä lipunostamisesta Euroopan hankalinta. Helsingissä olisi käytännössä useissa tapauksissa mahdotonta ostaa lippu raitiovaunumatkalle – kuljettaja ei myy, vaunussa ei ole automaattia, pysäkillä ei muutamin poikkeuksin ole automaattia, kioskista ei myydä kertalippua ja vaikka myytäisiin, kioski saattaa olla kiinni tai sitä ei ole lähistöllä. Miten lipuntarkastaja tai hallinto-oikeus suhtautuvat tilanteeseen, jossa HSL vaatii matkalippua matkustajalta, joka ei ole voinut sitä millään tavalla hankkia?

Jonkinlainen kertalipun ostomahdollisuus pitää olla joka tapauksessa, jos sitä ei ole, järjestelmä on surkea. Mutta jos tätä satunnaisten matkustajien ongelmaa lähestytään vaikkapa siltä kantilta, että mistä noita satunnaisia matkustajia eniten tulee kyytiin? Ainakin rautatie- ja linja-autoasemalta. Mitä niillä on? No, niillä on kioskeja, jotka lienevät auki silloin kun joukkoliikenne toimii. En minä tässä oikeasti suurta ongelmaa näe, ilmeisesti ei olla maailmallakaan nähty, kun niin monessa paikassa pitää vaan tietää se, mistä niitä lippuja saa.

Minä en oikeasti ymmärrä sitä, että pääkaupunkiseudulla pitäisi aina ja ikuisesti olla se mahdollisuus, että voit mennä kuskin luokse raha kourassa ostamaan sen lipun. Onhan sekin jo hyvin rajoittunutta: ainoastaan käteinen ja silloinkin pienillä seteleillä.
 
Jonkinlainen kertalipun ostomahdollisuus pitää olla joka tapauksessa, jos sitä ei ole, järjestelmä on surkea.

Juuri näin.

Mutta jos tätä satunnaisten matkustajien ongelmaa lähestytään vaikkapa siltä kantilta, että mistä noita satunnaisia matkustajia eniten tulee kyytiin? Ainakin rautatie- ja linja-autoasemalta. Mitä niillä on? No, niillä on kioskeja, jotka lienevät auki silloin kun joukkoliikenne toimii. En minä tässä oikeasti suurta ongelmaa näe, ilmeisesti ei olla maailmallakaan nähty, kun niin monessa paikassa pitää vaan tietää se, mistä niitä lippuja saa.

Varmaan keskeisillä pysäkeillä voidaan kattaa iso osa tarpeesta automaateilla ja kioskeilla, tosin jälkimmäiset harvoin ovat auki 5–2. Mutta kun se ei riitä. Ei Helsinki voi olla maailman ainoa kaupunki, jossa raitiovaunumatkan maksaminen tehdään mahdottomaksi. Tai ei sittenkään – voinhan pysäyttää vieressä kulkevan bussin, ostaa kuskilta kertalipun, hypätä bussista pois ja mennä sitten ratikkapysäkille. Fiksuako? No ei todellakaan. Mutta käytännössä monissa tapauksissa ainoa vaihtoehto. Niin, ja Kalastajatorpan turistille tuokaan ei ole vaihtoehto.

Minä en oikeasti ymmärrä sitä, että pääkaupunkiseudulla pitäisi aina ja ikuisesti olla se mahdollisuus, että voit mennä kuskin luokse raha kourassa ostamaan sen lipun. Onhan sekin jo hyvin rajoittunutta: ainoastaan käteinen ja silloinkin pienillä seteleillä.

Ei pidä. Mutta lippu pitää saada silloinkin, kun tulee yllättävä tilanne ja tarve käyttää joukkoliikennettä. Tai silloin, kun matkakortti on unohtunut matkasta. Silloin lippu tulee voida ostaa automaatista joko vaunusta tai pysäkiltä.

Höselin selityksistä tekee hauskan sekin, että nythän lipun osto on mahdollista vain käteisellä, eikä se tunnu olevan mikään ongelma. Silti käteisautomaatti on muka mahdottomuus, myös tilanteessa jossa korttiautomaatti nähdään mahdottomaksi.

Kaikkensa ne yrittävät, p****leet. :(
 
Kuullessani tästä jäin muistelemaan 80-90- lukujen vaihteen lomamatkojani keskisessä Euroopassa. Muutamassa näkemässäni kaupungissa myivät raitiovaununkuljettajt lippuja, yleensä vain kertalippuja ja päiväkortteja. Yleistä oli lippuautomaatit joko vaunuissa (m.m. Wien) tai pysäkeillä (m.m. Linz). Lisäksi kaikissa kaupungeissa sai ostaa lippuja (kerta-, sarja- päivä-) kioskeistas jotka olivat pitkään auki illalla.
Itse ihastuin Wienin käytäntöön, siellä kuljettaja istui kaikessa rauhassa, saattoi joutua opastamaan turisteja. Lipunmyyntiä varten oli automaatti yleensä vaunun nivelessä tai takasillalla, kolikot ja pienet setelit kelpasivat, lipunleimauskone oli joka oven luona. Turistin oli helppo ostaa lippu.
Luulisi nykyteknikalla saatavan lippuautomaatti jolla voisi maksaa kortilla, etäluettavallakin. Osassa automaatteja voisi kelvata kolikotkin.
 
Takaisin
Ylös