Kuljettajarahastus

Mutta eikös ole huippua se, että kohta "tässä välissä" raitiovaunukuljettajat myyvät kaikkia muita paitsi raitiovaunulippuja.
lostit9.gif

Parempihan tuo on. Eipä enää tarvitse selittää jokaiselle erikseen mitä eroa on raitiovaunulipulla ja kertalipulla.
 
Parempihan tuo on. Eipä enää tarvitse selittää jokaiselle erikseen mitä eroa on raitiovaunulipulla ja kertalipulla.

Veikkaanpa, että ensi vuoden alusta selityksen kaipaajia riittää jonoksi asti. Ja aikaa kuluu, kun ensiksi asiakkaan on saatava perusteellisesti purnata ja sitten odotellaan, mistäköhän taskusta löytyisi ylimääräiset 20 senttiä.
 
Joukkoliikennelautakunta hyväksyi tänään esityksen kuljettajarahastuksesta luopumisesta.
 
HKL:n tekemä päätös ratikoiden kuljettajarahastuksesta luopumisesta ei ollut validi, koska HKL:llä ei ollut päätösvaltaa pääkaupunkiseudun tariffijärjestelmästä. Aiemmin päätösvaltainen viranomainen oli YTV ja nyt se on HSL. HSL kaavailee ratikoiden kuljettajarahastuksesta luopumista 2014. HS:n uutinen
 
HKL:n tekemä päätös ratikoiden kuljettajarahastuksesta luopumisesta ei ollut validi, koska HKL:llä ei ollut päätösvaltaa pääkaupunkiseudun tariffijärjestelmästä. Aiemmin päätösvaltainen viranomainen oli YTV ja nyt se on HSL. HSL kaavailee ratikoiden kuljettajarahastuksesta luopumista 2014. HS:n uutinen
Niin siis uuden lippujärjestelmän yhteydessä, mikä on äkkisetään järkevää, mutta ennen kuin se on hyväksytty, valmis, debugattu, toimittajaa on vaihdettu ja markkinaoikeudessa käyty on noin vuosi 2024. Kiitos ei.
 
Tuntien HSL:n tarkastusmenetelmät en kannata sitä, että kaikkialla luovuttaisiin lipunmyynnistä. Ratikoissa lipunmyynnin voi lopettaa, koska raitiovaunussa muutenkaan ei lippuja nykyään tunnuta tarkastavan ja jos tarkastetaan, niin hitaasti liikkuvat smurffimummot näkyvät kilometrin päästä ja jänikset loikkivat ulos. Saksalaiset menetelmät "opiskelijoista" ja kauppakassien kanssa liikkuvista "shoppailijoista" olisivat sellaisia, joilla pummeja saataisiin kuriin. Berliinissä tai Frankfurtissa huomaamattomasti liikkuvat siviilitarkastajat pitävät pummit pelon vallassa. Lisäksi Saksassa toistuva liputtamatkustaminen johtaa syytteisiin.
Suomessa linjana on rikosoikeudesta tuttu päänsilitysmoraali, jossa kärjistetysti sanoen kaikki on yhteiskunnan vikaa ja yksilöllä ei ole vastuuta.

Jos lipunmyynti lopetetaan, se voi vielä toimia jokerilla, mutta sei saa pitää sisällään sitä, että kaikista ovista pääsee sisään. Toinen vaihtoehto olisi Miamin pikkubussien tyyppinen "vain tasaraha"-periaate.

Seurasin tänään matkustajien siirtymistä linjaan 15A (Helb 222) Elielinaukiolla ja oli surkuhupaisaa nähdä, kun jokainen maksoi epätasaisella rahalla ja auto lähti 7min myöhässä.
 
Seurasin tänään matkustajien siirtymistä linjaan 15A (Helb 222) Elielinaukiolla ja oli surkuhupaisaa nähdä, kun jokainen maksoi epätasaisella rahalla ja auto lähti 7min myöhässä.

Vieläpä paikassa, jossa on lippuautomaatti eikä ole pitkä matka Rautatieaseman automaateille.

Voisi olla niin kuin Lontoossa, että keskustan alueella tai paikoissa missä liput on mahdollista ostaa ennakkoon, ei olisi kuljettajalipunmyyntiä.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kannatan sitä, että suurimmilla pysäkeillä on automaatti eikä kuski myy näiltä pysäkeiltä kertalippua. Lisäksi kannatan sitä, että matkakortilla voi ostaa matkoja "velaksi" vaikka 3 euroon saakka - Takaisinmaksu suoriutuisi latauksen yhteydessä -arvolipuista vähentyisi velka ladattavasta summasta ja aikalipussa pitäisi maksaa velka pois ostetun ajan lisäksi. Jos velkaa ei maksaisi, se ei johtaisi toimenpiteisiin mutta matkakorttia ei toki voi käyttää jos siihen ei lataa lisää aikaa/arvoa. Ja uusi kortti maksaa enemmän.
 
kannatan sitä, että matkakortilla voi ostaa matkoja "velaksi" .

Tuo on hyvä idea! Olisiko käytännössä edes vaikea toteuttaa?

Lisäksi tuohon I-Tuovisen havaintoon 15A-linjan lipunostajista; mun mielestä ei olisi matkustajalta liikaa vaadittu tasarahan varaaminen. Itse kun matkustelen busseilla tai ratikoilla, matkustan kertalipuilla ja aina koitan ottaa tasasumman valmiiksi. Havaintojeni mukaan moni muukin tekee niin, mutta ei tosiaan kaikki. Aikaa palaa ihan turhaan.
 
Tuo on hyvä idea! Olisiko käytännössä edes vaikea toteuttaa?

Lisäksi tuohon I-Tuovisen havaintoon 15A-linjan lipunostajista; mun mielestä ei olisi matkustajalta liikaa vaadittu tasarahan varaaminen. Itse kun matkustelen busseilla tai ratikoilla, matkustan kertalipuilla ja aina koitan ottaa tasasumman valmiiksi. Havaintojeni mukaan moni muukin tekee niin, mutta ei tosiaan kaikki. Aikaa palaa ihan turhaan.
Mutta tämähän vain vaikeuttaa matkustajien matkantekoa - jos tasarahaa ei vain ole - monissa liikkeissä on tarra "ei rahanvaihtoa". Yksinkertaisesti kuski voisi sanoa"emme myy kertalippuja keskusta-zonella, tuossa metrin päässä on automaatti." Koska matka on jo viivästynyt kuskin lauseen verran, ei matkustajan lipunostoa jäätäisi odottelemaan; keskustassa liikenne on sen verran tiheää. Keskusta-zone voisi olla vaikka kuvan mukainen, mahdollisimman hyvin yksinkertaisia rajoja kuten vesiä mukaileva, jokaiselle pysäkille automaatit. Tämän keskustavyöhykkeen lisäksi kertalippuja ei myytäisi Tikkurilassa, Leppävaarassa, Espoon keskuksessa, Itäkeskuksen alueella (Itäkeskus,Puotinharju,Vanhanlinnantie,Puotila(M),Kauppakartanonkatu), Tapiolassa(Bussiterminaali sekä Westendinasema), Malmin terminaalissa eikä Helsinki-Vantaalla.

Lisäksi Kehäradan konduktöörit voitaisiin korvata yhdellä tarkastajalla joka kiertäisi satunnaisissa Kehäradan junissa siviiliasussa ja työajat olisivat myös satunnaiset. Tarkastajaakin voisi vaihdella jottei naama tulisi tutuksi. Kaikilla asemilla olisi lipunmyyntiautomaatit Kehäradan laiturilla ja selvä kyltti "Kehäradan lähijunissa (tunnukset I ja M) ei myydä matkalippuja. Myös kaukojunien liput saa edullisemmin lipunmyyntiautomaateistamme." Ja sama ruotsiksi ja englanniksi.
 

Liitetiedostot

  • zone.jpg
    zone.jpg
    159.7 KB · Lukukerrat: 170
Lisäksi Kehäradan konduktöörit voitaisiin korvata yhdellä tarkastajalla joka kiertäisi satunnaisissa Kehäradan junissa siviiliasussa ja työajat olisivat myös satunnaiset. Tarkastajaakin voisi vaihdella jottei naama tulisi tutuksi. Kaikilla asemilla olisi lipunmyyntiautomaatit Kehäradan laiturilla ja selvä kyltti "Kehäradan lähijunissa (tunnukset I ja M) ei myydä matkalippuja. Myös kaukojunien liput saa edullisemmin lipunmyyntiautomaateistamme." Ja sama ruotsiksi ja englanniksi.

Tätä lähijunien lipunmyynnin korvaamista tehokkaammalla tarkastustoiminnalla olen jo aiemmin ehdottanut toisessa viestiketjussa, ainakin ruuhkaisessa M-junassa konduktöörin eteneminen saattaa olla niin hidasta että Helsingistä lähdettäessä saatetaan olla jo Pohj.-Haagan kohdalla ennen kuin viimeisellä Helsingistä tulleella matkustajalla on mahdollisuuus ostaa lippu konnarilta! Konduktööreistä tulisi luopua ainakin metromaisilla linjoilla A,-I,-ja M.
Yksi ongelma noissa HSL:n lipunmyyntiautomaateissa tällä hetkellä on, suurinpaan osaan automaateista ei käy kuin muoviraha! Käteisellä maksamisesta automaateissa luovuttiin sen jälkeen kun automaatteja alettiin murtamaan auki ja edelleenkään käteismaksu ei taida onnistua kuin harvoilla keskustan automaateilla.
 
Takaisin
Ylös