Kuljettajien toiminta

Nyt et voi olla tosissasi? Mä matkustan hyvin vähän bussilla ja olen silti todistanut vaikka miten monta kertaa, kun bussikuski "opettaa" kanssa-autoilijoita. Keveitä keinoja ovat valojen vilkuttelu ja tööttäily silloin, kun joku tienkäyttäjä toimii toisin kuin bussikuski tahtoisi. Äänimerkkiähän kuuluisi käyttää vain vaaran välttämiseksi.

Raskaammasta päästä on sitten bussin pysäyttäminen pysäkille – käytännössä tielle – vinottain niin, että blokataan sekä pysäkkitasku että viereinen autokaista, jotta takana tuleva ilkeä auto ei pääse bussin ohitse. Jälkimmäinen keissi oli sikäli "hauska", että auto kuitenkin tunki itsensä sieltä jotenkin läpi ja ajoi sitten bussin eteen. Kun bussi pääsi pysäkiltä, auto jäi odottelemaan jotain siihen ainoalle kaistalle, bussi perässä, kun ei ohi päässyt. Ehkä 2 min siinä autokuski opetti bussikuskia ja sitten jatkettiin matkaa. Sanoisin, että se taistelu päättyi 1–1. Häviäjiä olivat pysäkiltä kyytiin nousevat, joiden oli astuttava alas kadulle ja ylös bussiin, kun kuski jäi niin kauas korokkeesta.

Eli yksi henkilöautoilija hidasti mahdollisesti kymmenien bussimatkustajien matkaa ja aiheutti ruuhkaa. Ja arvattavasti siksi, että hänen eteen oli suvaittu lähteä pysäkiltä tms. Hoh hoijaa…🥱
 
Kerro nyt ihmeessä, millä linjalla olet tuollaista käytöstä todistanut.

En mä osaa tuohon enää vastata. Asuin silloin Munkkiniemessä ja käytin jonkin verran busseja 14/18/39 ja 58. Hyvin todennäköisesti näitä linjoja.

Se poikittain kadulle bussinsa jättänyt tapahtui Espoon Kirkkokadulla. Melkein luulen, että (5)31, mutta saattoi olla joku muukin.

Eli yksi henkilöautoilija hidasti mahdollisesti kymmenien bussimatkustajien matkaa ja aiheutti ruuhkaa. Ja arvattavasti siksi, että hänen eteen oli suvaittu lähteä pysäkiltä tms. Hoh hoijaa…🥱

Siinä oli täytynyt tapahtua jotain muuta aiemmin, koska tuon, minkä näin, aloitti bussi, joka oli silloin auton edessä ja joka jätti siis bussinsa pysäkille niin, että blokkasi sekä pysäkin että ajokaistan. Bussi siis ei halunnut päästää sitä autoa jostain syystä ohitseen. Auto sitten kosti samalla mitalla heti pysäkin jälkeen viivyttämällä bussia. Isojen miesten kisailuleikkejä, toinen heistä ns. ammattilainen.

Teoriassa hidastus juuri kuten kirjoitat, tosin käytännössä noissa Espoon busseissa ei tunnu juuri olevan henkilöautokuormaa enempää väkeä kerrallaan kyydissä. Siitä mulla ei enää ole muistikuvaa, miten tuolla kerralla oli. Tuosta on varmaan ainakin kolme vuotta aikaa (ja nykyään, kun sanon näin, niin joku huomauttaa, että kyllä siitä oli viisi vuotta ja sitten vaan tunnen itseni vanhaksi ja totean että aika kuluu niin nopeasti...).
 
Linja-auton kuljettaminen on vaativaa työtä,ja sitä pitää tehdä tosissaan.Linja-auto on painavampi vaatii tarkkaa työtä kääntyminen yms muu.Tuollaisen kuljettajan joka ajaa holtittomasti rageaa työssään,kuuluu saada potkut.
Tarkoitin tosiaankin sellaisia yksityisautojen kuljettajia, jotka saavat raivarin kun bussi asioi pysäkillä.
 
339-DF:lle kaksi kirosanaa: "Bussi" ja "Espoo". Koskaan ei ole mitään positiivista näistä kahdesta aihealueesta sanottavaa. Pelkkää negatiivista sensijaan
 
Hah! Mä taas nautin kun työalueenani on nykyään paljon Espoon eri osia ja alueita. Siellä ei ole ratikoita sotkemassa (vielä) liikennettä ja busseilla on moninpaikoin hyvät etuudet. Plus sitten, että on monenlaista liikennealueita: runkolinjoja, liityntälinjoja, mutta myös "metsälinjoja". Hyvää vastapainoa Helsingin kivikaupungille.
 
Pohjolan liikenteen auto 829 saapuu tähkätien pysäkille tänään. Keulassa lukee "Ei linjalla". Koska autossa on matkustajia ja se pysähtyy niin kysyn kuljettajalta että onko linja 59. Kuljettaja vastaa myöntävästi. Sitten matka jatkuu tällä "Ei linjalla"-linja-autolla. Kuljettaja pysähtyy toisille pysäkeille kertomaan autoa odottaville mikä linja tässä ajaa ja toiset taas ohittaa.

Mutta taisin olla toisen kerran tällaisessa Ei linjalla-linja-autossa kautta koko henkilökohtaisen joukkoliikennehistorian. Äärimmäisen harvinaista. toivottavasti ei yleisty.
 
Näinhän se on. Jossain toisessa maassa, missä liikennettä valvotaan oikeasti, tuollaiset saataisiinkin ratista pois. Tai ainakin kortti saatais pois. Meillä ei juuri valvota mitään.

Nähtävästi meilläkin, satunnaisesti ja asukkaiden lähes vaatimuksesta, valvotaan. Tällä kertaa ratikka eikä bussi, mutta se ei ole tässä nyt olennaista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008860922.html

Eli ratikka seisoo ajoratapysäkillä, auto lähtee ohittamaan, saa palkinnoksi 35 päiväsakkoa ja kortin hyllylle. Ihan tuntuva rangaistus, kun vertaa yleisiin tieliikenne- ja muihinkin rangaistuksiin.

Tässä on 30 km/h alueella ajettu 40 km/h eli muutama tuntikilometri yli liikennevirheenmääräämiskäytännön rajan. On ylitetty sulkuviiva. Ja minusta pahimpana rikkeenä, samana johon viittasin tuolla aiemmin, tultu yllättäen suojatielle pysähtymättä sen eteen (vaikka ratikka seisoo heti suojatien takana eli autoilijan tulisi pysähtyä ennen suojatietä näkyvyyden varmistamiseksi). Tosin täytyy sanoa että uutiskuvassa ei suojatietä näy, ei tiemerkintöjä eikä liikennemerkkiä. Teksti kuitenkin väittää sen olevan siinä, eli uskomme sitä ellei joku toisin esitä.
 
Tosin täytyy sanoa että uutiskuvassa ei suojatietä näy, ei tiemerkintöjä eikä liikennemerkkiä. Teksti kuitenkin väittää sen olevan siinä, eli uskomme sitä ellei joku toisin esitä.
On siinä suojatietä. Tässä kuvakaappaus Google Earthista, jossa tiemerkinnät ovat vielä hieman erilaiset (mm. keltainen sulkuviiva vielä).Screenshot_20220603-201251_Earth.jpg Mä luulen, että kyseinen autoilija ei edes tajunnut mitä oli tekemässä. Tällaista näkee jatkuvasti esimerkiksi Fredalla, jossa pysäkille pysähtynyt ratikka tai bussi ohitetaan surutta vastaantulevan kaistan puolelta (siis sen ratikkakaistan puolelta). Suojatien eteen pysähtyneitä ajoneuvoja ohitetaan aivan jatkuvasti pysähtymättä. Niin ammattilaiset kuin amatööritkin. Itse jätän aina reilun välin suojatiehen kun annan tietä niitä ylittäville, jotta kaikilla osapuolilla olisi parempi näkyväisyys ja enemmän aikaa reagoida.
 
On siinä suojatietä. Tässä kuvakaappaus Google Earthista, jossa tiemerkinnät ovat vielä hieman erilaiset (mm. keltainen sulkuviiva vielä)Mä luulen, että kyseinen autoilija ei edes tajunnut mitä oli tekemässä. Tällaista näkee jatkuvasti esimerkiksi Fredalla, jossa pysäkille pysähtynyt ratikka tai bussi ohitetaan surutta vastaantulevan kaistan puolelta (siis sen ratikkakaistan puolelta). Suojatien eteen pysähtyneitä ajoneuvoja ohitetaan aivan jatkuvasti pysähtymättä. Niin ammattilaiset kuin amatööritkin. Itse jätän aina reilun välin suojatiehen kun annan tietä niitä ylittäville, jotta kaikilla osapuolilla olisi parempi näkyväisyys ja enemmän aikaa reagoida.

Jep. Oikein toimittu.

Joskus saan vihat niskaani, kun en vaikkapa Manskulla annakaan suojateillä kulkijoille tilaa.
Olen nääs siinä vaiheessa huomannut peilistä, että joku "kiireinen" on todennäköisesti ajelemassa viereistä kaistaa jalankulkijan päälle.
No mutta elämä on.
 
Nobina 1140:sen kuljettaja ajeli linjalla 200 ylinopeutta Pitäjänmäen liikenneympyrässä.Sitä ennen kuski,ajoi liikenteenjakajan viereen sijoittuvan kiveyksen päältä bussikaistalle Marttilan liikenneympyrässä.Mannerheimintiellä kuljettaja ajoi jälleen kerran ylinopeutta.
 
Nobina 1140:sen kuljettaja ajeli linjalla 200 ylinopeutta Pitäjänmäen liikenneympyrässä.Sitä ennen kuski,ajoi liikenteenjakajan viereen sijoittuvan kiveyksen päältä bussikaistalle Marttilan liikenneympyrässä.Mannerheimintiellä kuljettaja ajoi jälleen kerran ylinopeutta.

Pitäjänmäentiellä ennen ympyrää on sellainen remonttityömaa, että jos bussi ei aja erittäin hiljaa Espooseen päin, niin varsin äänekkäästi pohja nuolee asfalttia.
 
Pitäjänmäentiellä ennen ympyrää on sellainen remonttityömaa, että jos bussi ei aja erittäin hiljaa Espooseen päin, niin varsin äänekkäästi pohja nuolee asfalttia.
Kuljettaja ajoi Helsinkiin päin.Haagan liikenneympyrästä Vihdintielle tultaessa kuljettaja kiihdytti ylinopeudella.
 
Sitä Pitäjänmäentien Talin siirtolapuutarhan ja Vihdintien ympyrän välistä osuutta kuskit näyttävät ajavan kahdella eri tavalla: toiset noudattaa rajoituksia ja ottaa huomioon hidasteet. Silloin matkustaminen on miellyttävämpää ja kalustokaan ei joudu rasitukselle.

Mutta sitten toiset ei rajoituksesta ja hidasteista piittaa. Mukavasti täristää matkustamossa. Mutta enemmistö ajaa asiallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä Pitäjänmäentien Talin siirtolapuutarhan ja Vihdintien ympyrän välistä osuutta kuskit näyttävät ajavan kahdella eri tavalla: toiset noudattaa rajoituksia ja ottaa huomioon hidasteet. Silloin matkustaminen on miellyttävämpää ja kalustokaan ei joudu rasitukselle.

Mutta sitten toiset ei rajoituksesta ja hidasteista piittaa. Mukavasti täristää matkustamossa. Mutta enemmistö ajaa asiallisesti.
Kyllä se auto mukavasti tärisi kun kuljettaja siitä kiveyksestä ajo:D
 
Takaisin
Ylös