Kuljettajien toiminta

On tosiaan tämä mielenkiintoinen joukkoliikennefoorumi. Enemmän ongelmia on joukkoliikennevälineen ulkopuolella kuin sen sisäpuolella.
Olet toki täysin vapaa vaihtamaan toiselle joukkoliikennefoorumille mikäli aiheellinen kritiikki joukkoliikennettä kohtaan ei nappaa. Ikävää se varmasti sinun mielestä on, että umpisurkeaa joukkoliikennettä kritisoidaan. Maailmassa on muuten tämän lisäksi monta muutakin asiaa jota ei kritisoida tarpeeksi etenkään omien riveistä jolloin muutosta ei tapahdu.
 
On tosiaan tämä mielenkiintoinen joukkoliikennefoorumi. Enemmän ongelmia on joukkoliikennevälineen ulkopuolella kuin sen sisäpuolella.
Olet toki täysin vapaa vaihtamaan toiselle joukkoliikennefoorumille mikäli aiheellinen kritiikki joukkoliikennettä kohtaan ei nappaa. Ikävää se varmasti sinun mielestä on, että umpisurkeaa joukkoliikennettä kritisoidaan. Maailmassa on muuten tämän lisäksi monta muutakin asiaa jota ei kritisoida tarpeeksi etenkään omien riveistä jolloin muutosta ei tapahdu.

Ei joukkoliikenne nyt umpisurkeaa ole. Mutta edeltävä keskustelu osuu kyllä siinä mielessä todelliseen ilmiöön, että joskus bussit ovat kyllä liikenteessä niitä, joita täytyy varoa eniten. Ihan siis jalankulkijan. Yhteen aikaan muutama vuosi sitten kuljin säännöllisesti Simonkadun ja Annankadun risteyksestä ja siinä piti kyllä olla jalankulkijan tosi varovainen, ettei bussi aja yli. Nimenomaan bussit olivat ehkä se arvaamattomin liikenneväline siinä risteyksessä. Nyt en muistakaan mitä linjoja siitä silloin kulki, kun nykyään näyttää kulkevan vain yölinjoja siitä. Taisivat olla Nobinan busseja kuitenkin.
 
Itse taas viikko sitten ohitin myöhään illalla henkilöautollani erään Nobinan ajaman runkolinjabussin, joka ajoi 50 km/h alueella vaihtelevasti 25-30 km/h. Jätetään linja, päivä ja kellonaika mainitsematta, ettei kukaan tunnista itseään tai kaveriaan. Ohitus tapahtui aivan hyvällä näkyväisyydellä ja jatkoin vakionopeudensäätimellä 50 km/h. No eikö hetken kuluttua runkolinja ole aivan puskurissani kiinni, töötti soi ja valot vilkkuvat. Taisi "vihreä linja" unohtua sillä hetkellä, kun törkeää alinopeutta tyhjällä tiellä ajavan bussin kehtasi joku ohittaa.

Ai niin, eiväthän Nobinan bussit koskaan hidastele... :biggrin:
Bussia ei ajeta, kuten henkilöautoa.

Mietin, että missä Nobinan liikennöintialueella on viidenkympin nopeusrajoitus niin, että siitä pitää ohittaa samaan suuntaan kuljeva ajoneuvo käyttämällä vastaantulijoiden kaistaa? Mieleeni tulee vain pieni pätkä Malmikartanontietä heti Vihdintien jälkeen.
 
Simonkadun ja Annankadun risteys. Nyt en muistakaan mitä linjoja siitä silloin kulki, kun nykyään näyttää kulkevan vain yölinjoja siitä. Taisivat olla Nobinan busseja kuitenkin.

65/66A Lauttasaaren ja Ågelin välillä, joita ajoi Nobina Volvo 8500LE:illä. Kyseinen risteys on henkilöautoilijallekin aika pirullinen lukuisten jalankulkijoiden, ratikoiden ja muiden tienkäyttäjien paljouden takia. Paljon joutuu päätä pyörittelemään ja prosessoimaan infoa, erityisesti arkisin ruuhka-aikoina.
 
Bussia ei ajeta, kuten henkilöautoa.

Mietin, että missä Nobinan liikennöintialueella on viidenkympin nopeusrajoitus niin, että siitä pitää ohittaa samaan suuntaan kuljeva ajoneuvo käyttämällä vastaantulijoiden kaistaa? Mieleeni tulee vain pieni pätkä Malmikartanontietä heti Vihdintien jälkeen.

Kiitos tiedosta. Olen muuten itsekin ajanut aikanaan linja-autoa pk-seudulla. Siksi ihmettelenkin näitä hidastelijoita.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:01 ----------

Tästä syystä bussilla tuleekin ajaa ennakoivammin ja rauhallisemmin.

Juuri näin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ajetaan 50 km/h alueella 25-30 km/h.

Ja jos ajetaan, niin ei sitten provosoiduta siitä, että tullaan ohitetuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ajetaan 50 km/h alueella 25-30 km/h.

Ja jos ajetaan, niin ei sitten provosoiduta siitä, että tullaan ohitetuksi.

Toisinaan joutuu ajaa nopeusrajoitusten alle tieinfrasta johtuen. Hyvänä esimerkkinä käytän aluetta, jossa omalta työskentelyvarikolta ajetaan: Sipoon Taasjärvi. Viime elokuusta alkaen sinne päätettiin työntää bussit liikennöimään. Tiellä on vähän väliä hidastetöyssyjä, tasa-arvoisia risteyksiä huonolla näkymällä, erilaisia shikaaneja. Alueella 40kmh rajoitus, mutta pääasiassa 25-30km/h saa ajella ja monesti sekin on liikaa.

Toki Nobinan hidasteluista on täällä aiemminkin keskusteltu ja se on oma lukunsa. Joka tapauksessa ei pitäisi kyllä provosoitua, jos joku ohittaa. Mulle on se ja sama jos joku päättää ohittaa mut, kunhan ei aiheuta siitä minulle tai muille tienkäyttäjille vaaraa.

Ei joukkoliikenne nyt umpisurkeaa ole. Mutta edeltävä keskustelu osuu kyllä siinä mielessä todelliseen ilmiöön, että joskus bussit ovat kyllä liikenteessä niitä, joita täytyy varoa eniten. Ihan siis jalankulkijan. Yhteen aikaan muutama vuosi sitten kuljin säännöllisesti Simonkadun ja Annankadun risteyksestä ja siinä piti kyllä olla jalankulkijan tosi varovainen, ettei bussi aja yli. Nimenomaan bussit olivat ehkä se arvaamattomin liikenneväline siinä risteyksessä. Nyt en muistakaan mitä linjoja siitä silloin kulki, kun nykyään näyttää kulkevan vain yölinjoja siitä. Taisivat olla Nobinan busseja kuitenkin.

Monesti saa hävetä silmät päästäni, kun katsoo muiden kuljettajien menoa ja touhua Helsingissä tai Itäkeskuksessa pistäytyessä... Onneksi ei siellä tosiaan tarvi kuin pistäytyä ja pääsee takaisin tänne maaseudun rauhaan. Ei mikään ihme et positiivisia palautteita tulee mukavasti nimenomaan Helsinkiläisiltä meille Sipoon linjojen kuljettajille (suullisia ja kirjallisia), jossa erityisesti kehutaan ajotapaa ja käyttäytymistä.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:35 ----------

Niinhän olet sanonut ajaneesi. Seurattiinko tuolloin aktiivisesti ajotapaa ja energiankulutusta?

Miten ajotapa ja energiankulutus tähän vaikuttaa? Ai niin, totta. Nobinallahan sitä seurataan ja esimieheltä saat motkotusta jos et ole firman "ohjeissa" pysynyt. Ihan hyvä ettei omalla työnantajalla näistä motkoteta. Jos ajat taloudellisesti, voit saada pienen bonuksen palkkaan. Jos et aja niin kukaan ei tule sulle asiasta valittamaan. Itse saan kulutuksesta pisteitä satunnaisesti, eli en ole taloudellisin kuljettaja, mutten myöskään epätaloudellisin. Pääsääntöisesti nopeusrajoituksen mukaan mennään, eikä hidastella ja kuitenkin matkustajat kiittävät mukavasta tasaisesta ja pehmeestä ajosta. Eli tuolla ajotavan ja energiankulutuksen seurannalla ei ole mitään merkitystä hidasteluun.
 
Vihreä matka on ihan helppoa: sen avainsana on moottorijarrutus kun on kyse dieselbussista. Eli kun hidastaa, niin polkaiset jarrua hieman, että automaattivaihteisto vaihtaa pienemmälle ja hidastat sen avulla (esimerkiksi pysäkille tai liikennevaloihin). Vasta kun nopeus on 20km/h käytät jarrupoljinta auton pysäyttämiseen. Sähköbussilla tämä menee menee aikalailla samalla tavalla.
Mitä vähentää kosket jarrupolkimeen sitä parempi.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:09 ----------

zige94 sanoi:
Miten ajotapa ja energiankulutus tähän vaikuttaa? Ai niin, totta. Nobinallahan sitä seurataan...
Kyllä sitä muuten seurataan muissakin firmoissa, myös sinunkin työnantajasi seuraa sitä: katso siitä näytön raportista sellainen kohta kuin "liikakulutus".

---------- Viestit yhdistetty klo 07:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:15 ----------

Monesti saa hävetä silmät päästäni, kun katsoo muiden kuljettajien menoa ja touhua Helsingissä tai Itäkeskuksessa pistäytyessä...
Minkä takia sinun pitäisi hävetä sitä, mitä joku toinen kuljettaja tekee? Kun teet oman työsi niin hyvin kuin itse pystyt, se riittää. Vuosien varrella olen oppinut olemaan stressaamatta muiden toilailuista. Ei jaksa vaan enää "parantaa maailmaa".
 
Vristo kysyi edellä, että seurattiinko kulutusta ja ajotapaa aikanaan, kun ajoin. Sellainenkin ajanjakso kyllä oli. Seuraaminen ei omaan ajotapaani vaikuttanut millään tavalla, koska bussia ajaessa toimin aina ripeästi mutta ennakoivasti: kiihdytetään sutjakkaasti, annetaan rullata, hidastetaan mahdollisuuksien mukaan hidastimella ja nostetaan jarrupoljinta hieman ylös ennen pysähtymistä, niin ei tule ikävää nykäystä. Ei ajettu tarkoituksellisesti sellaisella kierrosalueella, jossa (etenkin vanhat automaattivaihteistot) vaihtoivat jatkuvasti pienemmältä isommalle ja takaisin. Ei se sen vaikeampaa ollut. Omat tulokseni seurannasta olivat täysin keskivertoja, kulutus hieman keskivertoa alhaisempaa.

Sekin on aivan totta, kuten kirjoittaja zige94 totesi, että jos infra ei ole kunnossa tai siinä on erityisiä vaaranpaikkoja, kuten tasa-arvoisia risteyksiä, niin ei ajeta maksiminopeutta. Mutta jos infra on kunnossa, niin sitten ei myöskään hidastella aiheettomasti. Ja ennen kaikkea, ei provosoiduta muiden tienkäyttäjien tekemisistä. Raskaalla kalustolla voi saada pahaa jälkeä aikaiseksi. Ylinopeutta ei tietenkään pidäkään ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sitä muuten seurataan muissakin firmoissa, myös sinunkin työnantajasi seuraa sitä: katso siitä näytön raportista sellainen kohta kuin "liikakulutus".

Ei sitä siinä mielessä seurata, että asiaa ei käsitellä työntekijän kanssa millään tavalla eli työntekijälle motkoteta siitä että on jarrua käyttänyt. Joka on toisaalta ihan hyvä. Meidän liikennöintialueella joutuu jarruun koskemaan jatkuvasti, noissa sähköbusseissa kun ei ole samalla tavalla moottorijarrutusta kuin dieselbusseissa ja muita kuin sähköjä meiltä ei edes löydy.
 
Olet toki täysin vapaa vaihtamaan toiselle joukkoliikennefoorumille mikäli aiheellinen kritiikki joukkoliikennettä kohtaan ei nappaa. Ikävää se varmasti sinun mielestä on, että umpisurkeaa joukkoliikennettä kritisoidaan. Maailmassa on muuten tämän lisäksi monta muutakin asiaa jota ei kritisoida tarpeeksi etenkään omien riveistä jolloin muutosta ei tapahdu.

JOukkoliikennettä saa ja pitääkin kritisoida. Onko HSL-liikenne umpisurkeaa. Jos on niin mikä sen tekee umpisurkeaksi ?
 
Vihreä matka on ihan helppoa: sen avainsana on moottorijarrutus kun on kyse dieselbussista. Eli kun hidastaa, niin polkaiset jarrua hieman, että automaattivaihteisto vaihtaa pienemmälle ja hidastat sen avulla (esimerkiksi pysäkille tai liikennevaloihin). Vasta kun nopeus on 20km/h käytät jarrupoljinta auton pysäyttämiseen. Sähköbussilla tämä menee menee aikalailla samalla tavalla.
Mitä vähentää kosket jarrupolkimeen sitä parempi.
On tämä helppo toteuttaa tietenkin mutta takana olevat autoilijat provosoituvat tästä todella herkästi. Olen sen kokenut. Ei tarvitse kuin vähän rullata niin alkaa vaaralliset ohitukset, kaistalta kaistalle koukkiminen, kiilaaminen ja raivoaminen. Lähes jokainen yksityisautoilija kokee tuollaisen ajamistyylin haitaksi liikenteen sujuvuudelle. Meillä Helbillä rungolla on nämä ajotapaa opastavat laitteet. Noudatan sitä itse kyllä mutta välillä täytyy vähän kaasua painaa reilummin mitä monitori ehdottaa kun takana on kauhea jono
 
Siinähän kokevat, siinä ovat väärässä. Ja ovat myös vaaraksi.

Liikennettä ohjaavat liikennesäännöt, eivät liikennöitsijöiden laitteet. Vaaraksi ovat ne linja-autonkuljettajat, jotka kuvittelevat, että heidän oikeutensa on päättää siitä, millä nopeudella muut ajavat. Ja sitten vielä provosoituvat siitä, että muut eivät halua ajaa 20 km/h alinopeutta.

Ne, jotka sanovat, että henkilöautoilijat ovat haitaksi ja vaaraksi raskaalle kalustolle, tekevät haittaa linja-autonkuljettajien ammatin arvostukselle. Minulle muu liikenne ei ollut koskaan vaaran ja haitan lähtökohtainen aiheuttaja eikä minulle tullut linja-autoa ajaessani mieleenkään opettaa ja kouluttaa muuta liikennettä, vaan kuljettaa matkustajia aikataulun mukaan ripeästi, tasaisesti ja mukavasti. Aina tämä ei tietenkään onnistunut, mutta kysymys ei koskaan ollut siitä, että olisin alkanut ottamaan "jäsentenvälisiä" muiden tienkäyttäjien kanssa. Sellainen toiminta kuuluu bussikuskeille, ei linja-autonkuljettajille.
 
Takaisin
Ylös