Noi tilaajan aikataulutkin ovat suuntaa antavia, kun kyse on esimerkiksi sankasta lumisateesta ja liukaasta kelistä, jolloin tommosen n. 12 tonninen linja-auto on kuin pulkka mäessä. Liikenneturvallisuus menee edelle täysin. Sen jälkeen kyllä valitettavasti nykyään polttoaineen kulutus on toinen jolla on merkitystä. Ainakin erään firman autoissa, jopa alkolukko on yhdistetty verkkoon, ja jos kuljettaja puhaltaa tuloksen syötyään jäätelön, ja savukkeen jälkeen ottaa pastillin suuhunsa. Tulee varikolta puhelu, "mitäs sä siellä puuhaat? ", johon kuljettaja vastasi söin juuri. Varikolta tuli vaihtoautolla toinen kuljettaja, ja esimies uudestaan puhalluttamaan. Tuloksen ollessa 0.00. Auto ei vain lähde käyntiin, kun 30. Minuutin kello juoksee. Tapauksen vuoksi jäi yksi ajamaton lähtö.
Nämäkin on jänniä yleistyksiä. Minä ajoin linja-autoa, niin paikallis- kuin kaukoliikenteessä, myös sankassa lumisateessa ja liukkaalla kelillä, eikä se ollut koskaan "kuin pulkka mäessä", kunhan tiedosti mitä teki. Mitään ajoneuvoa ei voi talvisissa olosuhteissa ajaa kuin kesällä, vaan silloin ennakointi korostuu. Jos liikenne ei kulkenut, niin silloin oltiin myöhässä aikataulusta. Tarkoitinkin sitä ihan yleistä tietoa olevaa seikkaa, että kuljettaja ei päätä aikatauluista, vaan tilaaja. Kaikenlaisia häiriöitä voi aina sattua matkan varrelle, mutta normaaliolosuhteet on toki se lähtökohta.
Tilannenopeudesta ja turvavälistä se on kiinni, olipa kesä tai syksy. Ja liikenneturvallisuushan menee kaikissa olosuhteissa kaiken edelle.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:15 ----------
Mielenkiintoista. Eli hyväksyisit teoriassa vaikka minkälaisen ajotavan ja säännöistä, sekä laeista luistamisen mikäli käsky siihen on tullut ylempää.
Mielestään parhaat kuljettajat istuukin usein siellä matkustamon puolella. :lol:
Loppujen lopuksi tämä on täysin yksiselitteinen asia. Tieliikennelain 20 §:n 1 momentin mukaan ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla. Aiheeton hidastelu säästösyistä on siis lain mukaan kiellettyä ja siitä toivottavasti aletaan vielä jossain vaiheessa rankaisemaankin.
Minkä ihmeen takia meillä muuten tuhlataan valtavat määrät julkisia varoja pikaraitioteihin ja raitiovaunujen nopeuttamisprojekteihin ja pidetään yllä joukkoliikennekaistoja, jos kerran sillä kulkuvälineen nopeudella ei ole mitään väliä? Melkoinen paradoksi.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:17 ----------
Yksikään työnantaja ei käske rikkomaan lakeja. Sen sijaan kaikki käskevät ajamaan turvallisesti, täsmällisesti, taloudellisesti ja ennakoiden.
...eli turhaa ja laitonta hidastelua välttäen. Jotenkin kyllä hämmästyttää, että linja-autonkuljettajiin alkaa tarttua pyöräilijöiltä tuttu individualismi, jonka mukaan kaikki infra rakennetaan palvelemaan heidän tarpeitaan ja heidän liikennekäyttäytymisensä ja sen aiheuttamat tarpeet tulee priorisoida kaikkien muiden liikennemuotojen edelle. Ei tätä kritiikkiäni pidä lukea niin, että kaipaisin niitä aikoja, jolloin busseja ajettiin kesäkuumalla etuoven etulehti auki, ovet laitettiin kiinni siinä vaiheessa kun vauhtia oli jo vähintään parikymppiä mittarissa ja raitiovaunuja kaatui ylinopeuden vuoksi vaihteissa ja mutkissa parin vuoden välein. Mutta oletan kyllä, että ammattikuljettaja tietää, että hän ei ole yksin liikenteessä ja ottaa myös muut liikennemuodot huomioon.