Viimeisen kerran: Nobina ei määrää kuljettajiaan hidastelemaan vaan ennakoimaan. Ihan samaa tekevät kaikki muutin operaattorit, jotka tällä alueella menestyvät. Meillä indikaattorina on tuo ns. Vihreä matka. Hitaasti ajamalla ei tuossa menesty. Itsekin olen kaukana kärjestä, mulle riittää ns. normaali suoritus.
Jos Nobinan tapa toimia on samanlainen kuin muiden liikennöitsijöiden, miksi lopputulos on erilainen? Miksi ne kunhnustelijat on Nobinan kuskeja? Miksei PL aja 60-tiellä 43 km/h? Miksi käy niin, että kun joudun bussin perään ja kiinnitän huomiota sen kuhnusteluun, sieltä löytyy Nobinan liikemerkki, mutta kun joudun bussin perään enkä asiaa sen enempää ennätä miettiä, se on Åbergin tai Pohjolan auto, kun sitten huomaan tsekata?
Mä kokeilin tuossa huvikseni ajella nobinaa tänään iltapäivällä. Vältin kiihdytyksiä ja jarrutuksia viimeiseen asti ja kun oli pakko, niin mahdollisimman hitaasti. Tiellä, jolla rajoitus on 50, ajoin autoni mittarin mukaan tasaista 46 vauhtia, en hitaampaa kehdannut. Silläkin pätkällä keräsin perääni aikamoisen jonon, josta yksi yritti kovasti ohi ja yksi kevari menikin ohi. Polkimien välttely oli tavallaan hauskaa, mutta kävi kyllä sääliksi muita tienkäyttäjiä. Moottoritielle liittyessäni kiihdytin niin hitaasti kuin kehtasin. Olin ajatellut huristella 80-vauhtia satasen alueella, mutta en sitten kuitenkaan pystynyt siihen. Mittari näytti korkeimmillaan 98.
Lopputulos? Muita tienkäyttäjiä sain varmasti suututettua ja yhden ajamaan päin punaisia (se joutui taakseni tuolla 50-tiellä ja risteysalueella, jossa oli useampi ryhmittymiskaista, se kiilasi naapurikaistan kautta eteeni ja kääntyi sitten aikamoisen vanhoilla vihreillä sinne suuntaan, jonne mäkin olin menossa). Mulla oli hauskaa, mutta jos oikeasti ajaisin noin, olisi kyllä hermot riekaleina. Kulutukseen tuo vaikutti ihan oikeasti. Yleensä bensa-autoni kulutus on luokkaa 7–7,5 l/100, nyt 6,0. Vihreä matka – harmaat hiukset.