Pakko sanoa, että olen tässä täysin samaa mieltä Salomaan kanssa. En matkusta Nobinalla enää yhtä usein kuin ennen, mutta silloin kun matkustan, en ole huomannut kuskien hidastelevan tai ajavan jollain tavalla huonommin kuin muilla firmoilla.
Minä itse saatan päivän aikan käyttää 15 joukkoliikennevälinettä maksimissaan. Teen kaikki matkani joukkoliikennevälineellä. Olen siis bussin sisällä, en sen perässä.
Mä uskoisin, että sitä hidastelua ei kyydissä samalla tavalla huomaa. Voi olla jopa päinvastoin eli polkimia välttelevä ajo tuntuu jopa mukavammalta, kun ei tule voimakkaita jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Ei siellä kyydissä ollessa huomaa, ajaako bussi 43 vai 60 km/h, kunhan matka etenee. Korkeintaan sen huomaisi seuraamalla aktiivisesti liikennettä tilanteessa, jossa samaan suuntaan on useampi kaista ja autoja menee jatkuvasti ohi joka puolelta. Mutta harvapa liikennettä sillä tavoin seurailee, kun ei itse ole ohjauspyörän ääressä.
Pahoittelut kireästä ilmapiiristäni: meillä on perheessämme ensimmäinen koronatapaus ja en ole oikein oma itseni tällä hetkellä.
Onneksi vasta nyt, kun tauti on mutatoitunut niin paljon lievemmäksi. Toivottavasti selviätte muutaman päivän vilustumisoireilla.
Minulle tällaiset "vihreät matkat", jota jokaisella operaattorilla on jossain muodossa, ovat keino pistää meidät kuljettajat jonkinlaiseen järjestykseen, jota sitten voidaan käyttää tietyissä tilanteissa. Tokikaan se ei yksinään vaikuta mihinkään.
Mä luulen vähän, että siinä missä noita vihreitä matkoja on joka liikennöitsijällä, niin se ero Nobinalla tulee siitä, miten tiukasti sitä valvotaan. Siinäkin voi olla talon sisällä esimerkiksi varikkokohtaisia ja esimieskohtaisia eroja, mutta käsitykseni, jonka olen muodostanut Nobinan kuljettajien kertomusten perusteella, on, että Nobinalla on esimiehiä, jotka valvovat tätä hyvin tiukalla otteella, mikä sitten johtaa ylilyönteihin tuolla tien päällä.
Ammattinsa osaava kuljettaja kertoo(varsin monta kertaa jo) täällä, miksi bussin nopeus vaihtelee tilanteiden mukaan. Tätä te enimmäkseen henkilöautoa käyttävät kutsutte alinopeudeksi. HSL-alueella ei tuollaista käsitettä ole olemassakaan. Se on se perätön väite. Minä matkustan ja ammattikuljettaja valitsee tilanteeseen parhaimman mahdollisimman ajonopeuden. Jos on perustellusti 20km/h , te rupeatte täällä väittämään sitä alinopeudeksi. Kun pyydettiin esittämään alinopeutta ajavasta bussista aika,paikka ja päivä, niin kieltäydyitte.
Riittikö ?
No ei riittänyt, kun ei tässä nyt ollut mitään sellaista yksilöityä perätöntä väitettä, jonka kertoisit auki. Mutta ei se mitään, en odottanutkaan, että voisit sellaista kertoa, kun ei sellaista ole. Mitä "alinopeuden" käsitteeseen tulee, niin muistaakseni täällä on useampi keskustelija kertonut Sinulle, mitä laki sanoo häiritsevästä ajosta. Se on eri asia kuin se uusi juttu, että (lähinnä motarityyppisille) teille voidaan nykyisen lain mukaan tosiaan määrätä alin sallittu nopeus.
"Alinopeus" on kadulla ajettaessa täysin vajaaälyinen käsite. Miljoona syytä, miksi kaupungissa ei voi ajaa nopeusrajoituksen mukaista nopeutta ja enemmän sääntö kuin poikkeus, että itselle ja muille liikkujille turvallinen eteneminen edellyttää nopeusrajoitusta hitaampaa nopeutta.
Maantiellä nämä alinopeus-jutut, sinne kuuluvat ja siellä käsitteessä on järkeä.
Menisin vielä pidemmälle ja väittäisin, että Helsingin korttelikaupungissa nopeusrajoituksella ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Siellä ajetaan kieli keskellä suuta joka suunnasta vauhdilla sujahtavia fillareita ja skuutteja varoen ja jalankulkijoita väistellen. Vaikka siellä olisi vielä 50 km/h rajoitus, niin ei siellä voisi oikein missään sellaista nopeutta päästellä, ainakaan turvallisesti. Ne kerrat, kun itse ajan ydinkeskustassa, niin veikkaanpa, ettei nopeus paljon yli 35:n nouse missään vaiheessa – toki sitä mittaria ei kyllä tule seurattua, kun on keskityttävä siihen, mitä kaduilla tapahtuu.
Mutta suomalaisessa ääriväljässä lähiöympäristössä tilanne on jo aivan toinen. Meillä on lähiöissä ja niitä yhdistävillä teillä 50 ja paikoin 60 nopeuksia, jotka eivät ole millään tavalla ylimitoitettuja ja joiden alittamiseen ei ole mitään erityistä syytä (keliolot huomioiden). Noin yleisesti meidän nopeusrajoituksemme ovat hyvin varoivasella kädellä asetetut.
Tällä hetkellä Nobina saa bonuksia tietyistä linjoista jotta ne pysyisi aikataulussa, onko tämän tarkotus kalastella lisää rahaa kassan ja jättää noudattamatta HSL:n vaatimus aikatalussa pysymisestä?
Mä en ymmärrä tätä nyt kokonaan. Eli Höseli laatii aikataulut, ja sitten liikennöitsijän pitää noudattaa niitä, ja saako se siis bonuksia, jos tämä noudattaminen onnistuu? Saako bonuksia vain tietty liikennöitsijä ja/tai tietty linja, ja miten ne valitaan? Joka tapauksessa kuulostaa siltä, että bonus on pienempi kuin polkimien välttämisestä koituva polttoainesäästö, eli bonuksella ei ole mitään käytännön merkitystä.
Henkilökohtaisesti mua entinen kismittää (oikeammin ****ttaa) se, että tällä foorumilla on sellaista porukkaa, joka on ihan oikeasti luulee ja levittää sellaista "tietoa", että tuolla tekee töitä sellaisia ammattikuljettaja, joiden elämäntehtävänä olisi jotenkin kiusata ja häiritä muita tienkäyttäjiä. Aivan käsittämätöntä ja minua henkilökohtaisesti risoo se erittäin paljon.
Voi olla, että munkin teksteistä on saanut sellaisen käsityksen. Jos näin on, oion. En mä usko, että kuljettajat välttävät polkimien käyttöä siksi, että olisi kiva aiheuttaa haittaa muille tienkäyttäjille ja olla niiden tukkeena. Uskon, että ne tekevät niin siksi, että eivät halua tilanteeseen, jossa esimies enemmän tai vähemmän asiallisesti ilmoittaa tyytymättömyytensä siihen, että kuski on jarrutellut ja kiihdytellyt liikenteessä epävihreästi. Varsinkin, jos ja kun sillä voi olla palkkanauhassakin näkyviä seurauksia.
Se, että polkimien välttely johtaa muiden tienkäyttäjien hermostumiseen ja vaaratilanteisiin, on sitten tahaton seuraus, muttei motiivi. Näin uskon.
Sitten on erikseen nämä kuskit, jotka kiihdyttää menemään, jopa töyssyyn, kun näkevät jonkun lähestyvän kolmion takaa. Tai vaikka se kuski, jonka mielestä oli hyvä idea lähteä kiihdyttämään kohti punaisia valoja jotta pääsi opettamaan minua tien ylittämisestä. Kuten sanoit, nelinumeroiseen lukumäärään mahtuu kaikenlaisia kuskeja. Siis myös näitä kiusaajia, mutta niitä tuskin prosentuaalisesti on paljon.
Foorumilla herää keskustelu sillä perusteella, että muut eivät ole havainneet Nobinan autojen liikkumista muuta liikennettä haittaavalla tavalla.
Minusta tässä keskustelussa aika moni muukin kuin vaikkapa minä ja Citybus on näitä havainnut.
Minä kerroin, että ohitin n. 20 km/h alinopeutta ajaneen Nobinan runkolinjabussin, jolle tulikin yhtäkkiä kamala kiire ohituksen jälkeen ja joka sitten liimaantui puskuriini ohituksesta loukkaantuneena.
Yleensä ne tuntuvat tyytymään valojen vilkutteluun. Terveisin nimimerkki Kokemusta On.